Čtvrtek 28. března 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Svitavské Atego od Rosenbauera

Přinášíme vám další fotografie a popis nové cisterny CAS 24/3500/200 –Mercedes Benz Atego 4×4 AT2 Rosenbauer dislokované na stanici HZS Pardubického kraje ve Svitavách, ve výjezdu je zařazena od 11. 3. 2008.

Vozidlo postaveno na podvozku Mercedes Benz Atego 1625. Nástavba je stavebnicová hliníkové technologie AT2 Rosenbauer, na kabinu Mercedes navazuje kabina pro mužstvo, spojená s kabinou řidiče oknem, přístup do ní je díky výsuvným schůdkům perfektní, ty se při otevření dveří (i neúplném) maximálně otevřou a zaaretují. Čtveřice hasičů vzadu sedí po směru jízdy v sedačkách s integrovanými nosiči DT MSA Auer, DT má integrovanou i sedadlo velitele. Pro kumunikaci je ve vozidle analog Motorola GP 350 a MATRA. Siréna je od Federalu PA 300, CP 100 (100W). Řidič má před sebou navigaci GPS a ovládací panel RLCS (Rosenbauer Logic Control Systém), jeden systém pro ovládání všech funkcí nástavby, detailní popis najdete na stránkách www.dikconsulting.cz, tato firma je také dodavatelem vozu.

Čerpadlo NH30 Rosenbauer je klasicky v zadu pod výklopnými dveřmi, ovládané je plně elektronicky pomocí systému RLCS, ovládání je intuitivní podle jednoduchých piktogramů a dotykových tlačítek. Systém provede sám zavodnění, odvzdušnění čerpadla při náběhu, odvodnění při vypnutí a hlídá mnoho dalších provozních úkonů. Díky zakrytování čerpadla je toto poměrně málo hlučné. V případě výpadku elektroniky lze základní funkce čerpadla ovládat manuálně (viz. foto č.23, 24, 25). Nad čerpadlem je průtokový hadicový vysokotlaký naviják s hadicí DN 25 o délce 60 m s proudnicí Rosenbauer Ne-Pi-Ro s výkonem 400 l/min. Navijáky od Rosenbauera mají krom čtyř vodících válců také systém, který je vyklopí mimo obrys vozu a odvíjení je tak snazší (viz foto 48).

V bočních skříních krytých roletami s podélnými madly na celou šíři, které jdou pohodlně otevírat, stejně jako výklopné stupačky/dveře dolních částí skříní je přehledně uspořádané příslušenství.

Na levé straně je v první skříni vyprošťovací zařízení Lukas (rozpínák Lukas 450, 900, kombinované nůžky, malé nůžky, střihač pedálů), podkládací systém Holmatro, řetězová pila, kotoučová pila, nafukovací vaky Zumro, kanalizační ucpávka a další nářadí pro vyprošťování. V levé prostřední skříni jsou uloženy hlavně sorbenty a hadice. V levé zadní skříni je pak příslušenství pro požární útok – proudnice, rozdělovače, v horní části je nádrž na pěnidlo.

Na pravé straně je v první skříni elektrocentrála Rosenbauer 5 kVA, 400/230 V ovládaná rovněž pomocí RLCS, reflektory, prodlužovaní kabely, elektrické nářadí, hydrantový nástavec s hadicemi a výstražné kužely. Přístup do palivové nádrže je pod výklopným stupadlem. V prostřední skříni je přetlakový ventilátor, kalové a plovoucí čerpadlo. V zadní skříni nalezneme hasící přístroje, nástavec na pěnu, hadice. Dále je zde lezecké vybavení, vakuové dlahy a přibudou protichemické obleky.

Na střeše vozidla přístupné po zadním výklopném hliníkovém žebříku jsou dvě bedny na savice a nářadí, osvětlovací stožár, nastavovací čtyřdílný žebřík, trhací hák, monitor Rosenbauer pro zásah vodou i pěnou, který lze sundat, umístit na stojan a použít tak mimo vůz.

Na závěr mě to nedá konstatovat, že díky zadání, konzultacím při výrobě, poučením z obdobných vozidel v Pardubickém kraji a zvolenému výrobci nástavby dostávají hasiči opravdu dobrou casku, jen se bojím, že podobných se díky nastolené „koncepci“ v příštích letech sotva dočkáme.



Základní parametry vozidla

celková šířka 2.500mm
celková délka 7.180 mm
celková výška 3.300 mm
pohotovostní hmotnost 14 600 kg
max. hmotnost 16 000 kg

Podvozek – Mercedes Benz Atego 1629

šestiválec OM 900 o objemu 6,37 l
výkon 210kW (290k)
max kroutící moment 1120 Nm při 1250 – 1500 ot/min

Čerpadlo NH30 Rosenbauer

4-stupňové kombinované
ovládané řídícím systémem RLCS (Rosenbauer Logic Control Systém) s displayem na čerpadle
výkon 2 400 l/min při 10 barech, sací výška 3m
výkon 250 l/min při 40 barech
automatický přiměšovací systém Rosenbauer FIXMIX 3% nebo 6%
vysokotlaký naviják s hadicí DN 25 o délce 60 m s proudnicí Rosenbauer Ne-Pi-Ro

Nádrže

vodní nádrž 3.500 l, polyetylen
nádrž na pěnidlo 210 l, polyetylen

Střešní monitor

RM24M Rosenbauer
výkon 2000 l/min při 10 bar
dostřik 45 m

Elektrický naviják Ramsey RE 12000

tažná síla 5,4 t
elektrické dálkové ovládání

Elektrocentrála Rosenbauer
8kVA, 400/230V

Osvětlení a výstražné zařízení

integrované modré zábleskové majáky vpředu a vzadu
dvojice modrých zábleskových světel v masce
siréna umístěná na střeše vozu
integrovaná LED sváděcí alej vlastní konstrukce vzadu
osvětlení střechy LED diodami
osvětlení nástupních schodů a kabiny,
osvětlení skříní s ochrannými mřížkami
trojice světel pro osvětlení prostoru kolem vozu na každé straně (rozsvěcení pomocí RLCS)
pneumaticky vysouvaný stožár s 4 × 1 000 W / 220 V s haloge­novými světlomety
(rozsvěcení pomocí RLCS)
konturové značení nástavby reflexní folií 3M
značení výsuvných plat reflexními „odrazkami“ 3M



Pro Požáry.cz Jaroslav Šorf

Poděkování příslušníkům HZS Svitavy

Foto: 1–46 autor, 47–48 Rosenbauer, 49–50 HZS Pardubického kraje


-wap-
Sdílet