Úterý 1. prosince 2020, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Plastová KHA Scania již tři roky ve výjezdu

Jednotka Hasičského záchranného sboru podniku CHEMOIL Olomouc převedla na svojí pražskou pobočku z důvodu útlumu výroby a tudíž snížení požárního zatížení svůj kombinovaný požární automobil KHA 24 Scania s plastovou nástavbou THT Polička/Plastisol.

Kombinovaná Scania sloužila téměř tři roky podnikovým hasičům olomoucké chemičky Chemoil, v současné době v továrně probíhá postupný útlum výroby a tak tento automobil se stal pro potřeby sboru nepotřebným, neboť požární zatížení závodu se tím rapidně snížilo. V Olomouci zůstane pouze velké Iveco a RZA Volkswagen, upravený pro potřeby zásahů v technologickém provozu. Scania s plastovou nástavbou Plastisol/THT Polička se tedy přesunula do hlavního města, kde má firma další závod, nacházející se v objektu bývalé farmaceutické společnosti v Komořanech. Tam bude KHA zařazen na výjezdu společně s malou cisternou na podvozku Mistshubishi s polskou nástavbou, nákladní Avií a dvěma vozy Nissan. Scania v současné době prošla předěláním vnitřních prostor nástavby dle potřeb pražského sboru, proto není kompletně vybavena.

KHA 24 Scania

POPIS
Kombinovaný hasicí automobil je určen pro zásahy v technologických provozech petrochemických závodů. Automobil umožňuje přepravu požárního družstva, hasebních látek, požárního příslušenství a je určen k záchraně lidských životů při mimořádných událostech, k hašení požárů všech tříd, vyprošťování a likvidaci menších úniků NL.

TECHNICKÉ ÚDAJE

ROZMĚRY VOZIDLA
Délka 10 870 mm
Šířka 2 550 mm
Výška 3 260 mm
Hmotnost vozidla
Celková 24 690 kg

PODVOZEK
Typ SCANIA P114GB 6×4 NZ 420
Typ motoru Vznětový vodou chlazený motor Scania DC 011
Výkon motoru 420 k/1 900 min-1
Motor splňuje emisní normu EURO 4
Pohon 6×4
Převodovka poloautomatická, typ: GRS890R OptiCruise
Brzdový systém dvouokruhový, vzduchový s ABS
Protiprokluzová regulace ASR, typ TC (Traction Control).
Jednotný typ pneumatik: 295/80R22.5 XZE2

KABINA
Typ čelní, sklopná SCANIA CrewCab CP28
Počet míst k sezení 1 +5

NÁSTAVBA
Celoplastová, z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny, v nástavbě jsou integrovány nádrže hasebních látek

NÁDRŽE
Nádrž na vodu 9 000 l
Nádrž na pěnidlo 1 170 l

ČERPACÍ ZAŘÍZENÍ
Typ GODIVA WTA 2010 / 300
Nízkotlak
Jmenovitý průtok vody 2 400 l/min
Jmenovitý pracovní tlak 0,8 MPa
Jmenovitá sací výška 3,0 m
Vysokotlak
Jmenovitý průtok vody 300 l/min
Jmenovitý pracovní tlak 4,0 MPa

PRŮTOKOVÝ NAVIJÁK
Rozměry hadice Semperflex DN 25/60 m
Proudnice pistolová AWG s možností regulace
průtoku a výstřikového kužele
Jmenovitý průtok 200 l/min

PRÁŠKOVÉ ZAŘÍZENÍ
Množství hasiva 1 × 125 kg
Výkon pistolové proudnice 3 kg/s
Délka hadice DN 25 na navijáku 30 m

PŘIMĚŠOVACÍ ZAŘÍZENÍ
FACS–FCU
Pěnidlo je přisáváno do sání vodního čerpadla.
Přiměšování je řízeno pomocí elektronické regulace.
Elektronická regulace má dva plynule měnitelné rozsahy přiměšování
1. rozsah 0 až 6 % pro běžná syntetická pěnidla
2. rozsah 0 až 1,2 % pro moderní hasiva (PYROCOM, FireAde 2000)
Nastavené procento přimíšení je automaticky udržováno nezávisle na okamžitém tlaku a průtoku na výstupu z čerpadla a je zobrazováno na displeji elektronické jednotky
Skutečné množství přisávaného pěnidla se pohybuje v rozsahu 2 až 165 l/min.

BAREVNÉ PROVEDENÍ VOZU
Karoserie automobilu je v barvě červené, RAL 3000.
Nárazníky, blatníky a zvýrazňující pruhy jsou v barvě bílé, RAL 9003.
Karoserie je polepena pruhy reflexní folie v červené a bílé barvě, vše dle tehdy platné vyhlášky 49/2003

VRZ
Na střeše kabiny je rampa Federal Signal VAMA Series 8000, v zábleskovém provedení s reproduktorem o výkonu 100 W, opatřená ochranným rámem.
V kabině je ovládací skříňka zvukového výstražného zařízení Federal Signal, typ PA 300.
V přední části kabiny umístěna dvojice zábleskových světel VAMA, typ CD 117, a dvojice zábleskových světel VAMA, typ CD 200.
V zadních rozích střechy nástavby jsou namontovány dva zábleskové majáky VAMA, typ LE-106, s ochranou proti rozbití.
Na zadním čele automobilu je namontována sváděcí rampa Federal Signal, typ Signal Master SML1/8, s osmi oranžovými světly, ovládání je umístěno jak v kabině automobilu, tak v prostoru čerpacího zařízení.

POŽÁRNÍ PŘÍSLUŠENSTVÍ
Dle tehdy platných předpisů

Ve vybavení najdeme dále 4× dýchací přístroje Auer AirMaXX, osobní svítilny, hadicové příslušenství, hasící přístroje, zdravotnický batoh, protichemické obleky, protižárové obleky, havarijní sadu na únik NL, kufry s nářadím. Za nedlouho přibude dvojice přenosných lafet, vyprošťovací zařízení a pneumatické zvedací vaky Holmatro a další.


Pro Požáry.cz Jiří Vosmyk, VTS HZS CHEMOIL Praha – Komořany

-wap-
Sdílet