Středa 24. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

První hasičská Scania se zvýšenou kabinou pro mužstvo dojela z Kobitu k JSDH Mokropsy

V sobotu 17. června 2017 byla hasičům z JSDH Černošice – Mokropsy slavnostně předána prvovýjezdová cisternová automobilová stříkačka z produkce společnosti Kobit. Dvounápravová Scania za 8 463 950 korun včetně DPH tak doplní svou velkokapacitní sestru, kterou stejný výrobce dodal hasičům v březnu.

Automobily v červeném odstínu RAL 3024 hasiči pojmenovali Monča (CAS 30 Scania 6×6) a Lenka (CAS 20 Scania 4×4). V sobotu odpoledne tak na Masopustním náměstí proběhlo nejen slavnostní přijetí Lenky do služby, ale rovněž požehnání oběma vozům místním farářem.

Podvozek

CAS 20 Scania je postavena na dvounápravovém podvozku P440 s pohonem všech kol, přičemž pohon přední nápravy je připojitelný. Samozřejmostí je již dnes automatická převodovka – v případě tohoto vozu s hydrodynamickým měničem točivého momentu a retardérem.

Vůz pohání řadový šestiválec o výkonu 323 kW. Motor splňuje emisní normu Euro 5 a svého výkonu dosahuje i bez redukčního činidla AdBlue.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

CAS je vybavena elektrickým předehřevem motoru a převodovky. Systém je napájen skrze sdruženou zásuvku Rettbox Air určenou i pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu. Po nastartování se samočinně odpojí.

Neobvyklá je u tohoto vozu kabina. V České republice jde vůbec poprvé o hasičskou cisternu s prodlouženou kabinou pro mužstvo CrewCab CP 31 a zvýšenou střechou. Komfortu osádky přispívá i vyhřívané čelní sklo.

V zadní řadě sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů PSS 7000, další dva přístroje jsou uloženy v kabině. Náhradní tlakové láhve najdeme mezi opěradly.

Osvětlení kabiny funguje ve dvou režimech, kromě standardního je možné využít i mód se sníženou svítivostí v části pro mužstvo.

V zorném poli řidiče je displej couvací kamery. Ta je rovněž vyhřívaná a je odolná proti vodě a prachu.

Velitel má u sebe výjezdový tablet a také pracovní světlomet s 3metrovým kabelem.

V kabině jsou dobíjecí úchyty pro ruční radiostanice a svítilny, pod druhou řadou sedadel je shora přístupný úložný prostor.

Pod předním nárazníkem je umístěna asanační lišta, nad ní je uchycen elektrický lanový naviják o tažné síle 50 kN s 30metrovým lanem a jištěním proti přetížení.

Nástavba

Nástavba je vyrobena z hliníkových profilů a olepena plechem. Přístup k požárnímu příslušenství po obou stranách usnadňují výklopné stupačky pod jednotlivými roletami. Každá je na vnějších rozích osazena oranžovými LED světly.

Nádrž na hasivo je z nerezavějící oceli. Vejdou se do ní 3 000 litrů vody a 180 litrů pěnidla.

Čerpací zařízení THZ 3000 je vybaveno přiměšovačem s ručně nastavitelnou regulací. Dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 150 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu.

Na střeše je umístěna odnímatelná lafetová proudnice o výkonu 2 000 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku 50 metrů. Proudnice je zároveň konstruována jako přenosná, k dispozici je tak i stativ.

Pro osvětlení okolí nástavby slouží LED světla zapuštěná do okapových lišt na obou bocích a na zadní straně nástavby. Místo zásahu lze osvětlit pneumatickým osvětlovacím stožárem se čtyřmi LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Napájen je přímo z elektrické soustavy podvozku.

Sdílet