Pátek 27. listopadu 2020, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Jedna z ghanských hasičských základen se nachází uprostřed autobusové stanice, technika je ale na ucházející úrovni

Ghanská národní hasičská a záchranná služba (Ghana National Fire and Rescue Service – GNFRS) je součástí ghanského ministerstva vnitra a byla zřízena v roce 1997 s cílem řešit požáry a další související mimořádné události.

Accra - HQ

Celkově v ní pracuje více než 18 000 zaměstnanců, z toho je 6000 členů managementu a podpůrného personálu, 800 příslušníků operačních center a zbytek tvoří hasiči na výjezdu. Ti slouží na 140 stanicích ve třech 24hodinových směnách, podobně jako u nás.

Dobře funguje také preventivní oddělení, které organizuje požárně-bezpečnostní školení pro širokou veřejnost či zaměstnance firem. V několika menších městech fungují také dobrovolné jednotky, ale nepodařilo se mi žádnou najít, abych to prověřil osobně.

V roce 2010 se rozhodlo o tom, že hasiči budou také poskytovat první pomoc a jezdit s ambulancemi v rámci záchranné služby.

Později se od tohoto modelu ustoupilo a byla vytvořena samostatná Národní záchranná služba (Ghana National Ambulance Services), která patří pod ministerstvo zdravotnictví. Z těchto dob proto zůstaly na mnoha hasičských stanicích zaparkované sanitky.

Stanice Accra – velitelství

Centrální stanice v hlavním městě Ghany sídlí v areálu celostátního velitelství hasičů. Hasiči zde disponují moderní technikou, mimo tradiční americké CAS Pierce, kterou najdeme na každé stanici v zemi, také velkokapacitní cisternu a AZ 30 Metz, obojí na podvozku Volvo.

K dopravním nehodám vyjíždí obdoba našeho RZA/TA na podvozku Nissan, kde je na korbě vozu umístěná kompletní sada HVZ Holmatro. Slovem umístěná však myslím bez ladu a skladu na sebe naházené vyprošťovací nástroje a agregát, bez nějakého připevnění k vozu či rozdělení příčkami.

Sloužící hasiči zde, na rozdíl od jiných stanic, neměli uniformy a službu prováděli ve sportovním a civilním oblečení. Celkově jich tu na jedné směně pracuje 15.

Stanice Accra – průmyslová zóna

Zřejmě nejpodivnější stanice ve městě. Ačkoli by se dle názvu mohlo zdát, že se nachází uprostřed průmyslového areálu, ve skutečnosti se jedná o autobusové nádraží.

Z původních 3 stání pro výjezdovou techniku zůstalo hasičům jedno, protože zbylá jsou používána jako nástupiště pro dálkové autobusy státní dopravní společnosti Intercity STC.

Accra - Industrial area

Zatímco cestující čekají na jedné lavičce na svůj autobus, hned vedle sedí službu vykonávající hasiči. U jednoho stolu tak hasiči hrají karty, aby si zkrátili čas mezi výjezdy a ostatní svačí, než jim pojede jejich spoj.

Pro hasiče to musí být krajně nepříjemné a nepohodlné, protože např. hned před spojařskou místností je váha, na které se váží zavazadla cestujících. Hasiči si už asi na tuto situaci zvykli, i když tu samozřejmě byli jako první.

Stanice Accra – Osu

Nedaleko hradu Osu, kde bylo do roku 2009 sídlo ghanské vlády, stojí malá a skromná stanice s 1 funkční CAS MAN. Hradní páni, čili ghanská obdoba našeho HÚOPH, mají kromě samotného hradu na starosti také čtvrť Osu a přilehlé okolí.

Nejzajímavější je však již vyřazený a značně sešlý letištní speciál Yankee Walter. Ten by stál za záchranu do muzea.

Accra - Osu

Stanice Nsawam

Menší pobočné stanice jsou vždy vybavené alespoň jednou americkou CAS Pierce a tak tomu je také ve městě Nsawam. Zásahová výstroj včetně helem a bot je většinou starší vyřazená z Velké Británie, protože ta v zemi vládla až do získání nezávislosti v roce 1957.

Pro případ dopravní nehody na nedaleké hlavní silnici, která vede přes celý stát na sever, mají kolegové ve voze kombinovaný nástroj a agregát Holmatro.

 Nsawam

Jelikož je v Africe obecně problém s vodou a nejinak je tomu také v Ghaně, používají hasiči k doplnění cisterny vodou po zásahu plastové Polytanky, které mají umístěné na střeše garáže.

Samospádem pak rychle naplní prázdnou cisternou a pomocí elektrických čerpadel pak z vrtů postupně a pomalu dočerpávají vodu do těchto střešních zásobníků.

Stanice Cape Point

Na regionálním velitelství ve městě Cape Point chyběl během naší návštěvy jeden zásahový vůz Pierce. Byl totiž společně s většinou občanů na náměstí Victoria Park v centru, kde se slavil Den Nezávislosti. Tu Ghana získala 6. března 1957 a pro všechny místní je to velký svátek.

Na náměstí se konala velká přehlídka, které se účastnili také hasiči. Byli zde nastoupeni také příslušníci ostatních bezpečnostních sborů, studenti škol a dalších spolků. Ti všichni celé dopoledne slavnostně pochodovali a předváděli přítomným naučenou pořadovou přípravu v rámci závěrečného defilé všech jednotek.

Cape Point

Na stanici však zůstal jeden automobil pro technické zásahy DAF, který byl darován v rámci družby z Nizozemska. Dále zcela nový americký VYA Kenworth, který se používá hlavně pro odtah velkých nákladních automobilů blokujících silnice po nehodě.

Překvapil nás také zásahový motocykl pro rychlý zásah jednoho hasiče za použití vysokotlaku a dost omezeného množství vody. Dále kolem stanice rezne množství darovaných hasičských automobilů a také několik holandských sanitek.

Stanice Ho

Dobře vybavená byla také stanice ve městě Ho, která je centrální pro okolní region Volta. Kromě RZA/TA vozidla Tata, které primárně jezdí k DN, tu také mají VYA Kenworth, CAS Pierce, množství vyřazených automobilů a také několik nefunkčních sanitek VW.

Za stanicí se nachází dobře vybavená dílna, kde si hasiči sami opravují výjezdovou techniku. K dispozici mají také nedávno opravenou výcvikovou věž pro výstup s hákovými a nastavovacími žebříky či vybetonované sportovní hřiště.

Ho
Jakub Morávek
Chrudim
Sdílet
Seriál: Jakub Morávek představuje světové hasiče