Pondělí 29. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči na Severním Kypru převáží nebožtíky na pitvu, na jihu zase jezdí na majáky i zpátky na základnu

Stejně jako zbytek ostrova jsou i hasiči na Kypru rozděleni na dvě organizace, které vzájemně nespolupracují. Severní část ostrova, která je de facto řízena Tureckem má hasiče organizované dle tureckého vzoru. Analogicky mají hasiči na jihu vzor u svých kolegů z Řecka.

Famagusta

Severokyperští hasiči dnes patří organizačně pod místní policii. Vedení sboru je součástí Generálního ředitelství policie Severokyperské Turecké republiky (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Polis Genel).

Takto byli hasiči v celém ostrově organizováni již v době zisku nezávislosti. Ke dni 16. 8. 1960, kdy vznikla kyperská republika, tvořilo kyperské policejní síly celkem 181 hasičů z toho 56 tureckých a 125 řeckých. Nová ústava později navýšila hasičský sbor na 285 členů.

Tím, že hasiči spadají organizačně pod policejní sbor, zajišťují dost netradičně odvoz zemřelých osob z místa úmrtí na pitvu. Nejedná se však pouze o zesnulé při požárech či nehodách, ale odváží veškerá těla na žádost policie.

Na jihu hasičský sbor dříve také fungoval jako divize kyperské policie se základnou v Nikósii podle standardů jiných britských kolonií té doby. Dne 15. 10. 2021 byla kyperská hasičská služba zřízena jako nezávislá služba a byla vyjmuta ze struktur kyperské policie.

Hasičský záchranný sbor je bezpečnostní službou a organizačně je podřízen Ministerstvu spravedlnosti a veřejného pořádku. Jeho působnost však nezasahuje na území celé republiky. Mimo Severní Kypr nezasahují hasiči na území a v zařízeních britské armády.

Vojenské základny Akrotiri a Dhekelia jsou stále britským zámořským územím, kde platí britské zákony a požární ochranu zde zajišťují britští vojenští hasiči, kteří zde mají 2 moderní hasičské stanice.

Hasiči slouží ve 4 směnách. Denní služba je od 7:00 do 18:00 a noční od 18:00 do 7:00.

Stanice Famagusta

Stanice s 8 hasiči na směnu má jeden TA Iveco Daily s HVZ Lukas včetně aku nářadí. Dále Land Rover na technické zásahy v terénu a CAS Iveco. AZ 30 Iveco je jeden ze dvou žebříků, které jsou k dispozici pro celou severní část ostrova.

Famagusta

Na dvoře je pak vidět bílá dodávka Ford Transit, kterou hasiči vozí na žádost policie mrtvoly. Ve výbavě také najdeme impulzní hasící zařízení IFEX, teleskopické žebříky a zařízení pro rychlý zásah.

Nástavby na nová vozidla montuje turecká firma Volkan İtfaiye z Izmiru.

Stanice Kirenie

Prohlídka začala dopravní nehodu OA a koloběžky přímo před stanicí, která však místní hasiče nijak netrápila. Zdravotní službu zajišťuje jiná složka a sanitky jezdí přímo z nemocnice.

Zcela nový TA Iveco jezdí pouze k vážným nehodám, kde je potřeba posádku vyprostit.

Kirenie

Zbytek techniky byl pod přístřeškem na dvoře. Zánovní CAS Scania, opět teréní Defender a mezi nimi bílá dodávka VW Transportem s nápisem policie. Tou hasiči vozí zemřelé.

Na dvoře také stojí nová velkokapacitní cisterna v bílé barvě, která patří lesnímu oddělení ministerstva zemědělství. Hasiči jí používají nejen při lesních požárech.

Stanice Nikosie

Stará stanice v centru hlavního města Nikosie pamatuje ještě britskou nadvládu nad ostrovem a také sjednocený Kypr. Byla postavena v roce 1935 a jedná se tak o nejstarší stále sloužící stanici v zemi.

Dlouho to také byla jediná stanice v hlavním městě, které má i s předměstím více jak 300 tisíc obyvatel. Technika na jihu je o poznání starší a už něco pamatuje.

Tradiční Defender zde slouží jako TA s HVZ Holmatro ještě s dvouhadicovým vedením. Na oheň pak hasiči jezdí s dvěma CAS HINO 300 a MAN.

Nikosie

Stanice Deryneia

Stanice postavená v roce 1999 má k dispozici dvojici CAS z toho jedna vybavená HVZ na DN. Další CAS, která stála na dvoře je určena k hašení venkovních a lesních požárů. V době exkurze měla výjezd a hasit vyrazili pouze 2 hasiči.

Překvapivě se i po návratu z výjezdu vraceli se zapnutými majáky. Dělají to tak prý běžně, aby se vyhnuli dopravní zácpě a byli dříve na základně.

Dopravní automobil HINO už má nejlepší léta za sebou a slouží jako záloha. AP 32 Bronto má zařízení na dálkový přívod vzduchu do koše a obsluha z koše tak nemusí používat svoje IDP při hašení požárů.

Deryneia

Stačí jim maska, kterou si připojí na rychlospojku v koši a tlakové láhve se mění v nástavbě vozidla. Pod přístřeškem stojí PPLA HINO s dekontaminační sprchou a opět zařízení pro dálkový přívod vzduchu pro hasiče v protichemických oblecích.

Pro požáry.cz
Jakub Morávek
Hasičské muzeum Kočí – www.hmkoci.cz
Sdílet
Seriál: Jakub Morávek představuje světové hasiče