Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči pražského dopravního podniku mají čtyři vozidla od THT, Tatra dostala One Seven

Hasičský záchranný sbor Dopravního podniku hl. m. Prahy (HZS DPP) pokračuje v obměně a rozšiřování technického vybavení.

Dne 31. října 2019 si HZS ve stanici Hostivař slavnostně převzal a pokřtil nové zásahové vozy – cisternovou automobilovou stříkačku CAS 20/2200/200 Scania a plynový hasicí automobil PLHA 540 Iveco Eurocargo, dále víceúčelový automobil Ford Transit DCiV 350 L3H2 a speciální pěnové hasicí zařízení One Seven v Tatře 815–7.

Dodavatelem všech čtyř vozidel je společnost THT Polička. Nejnovější přírůstek, cisternovou stříkačku Scania HZS DPP zařadí do provozu na konci letošního listopadu. DPP letos investoval do nákupu nové hasicí techniky celkem 14 milionů Kč.

Hasičský záchranný sbor Dopravního podniku hl. m. Prahy (HZS DPP) letos rozšířil flotilu požárních automobilů o nové vozy a jedno unikátní pěnové hasicí zařízení v celkové hodnotě 14 milionů Kč.

Mimochodem zařízení One Seven má HZS DPP ve výbavě jako první jednotka na území hl. m. Prahy.

Naší prioritou je dále posilovat bezpečnost pražské MHD. Toho můžeme dosahovat nejen nákupem modernější a výkonnější techniky, ale také investicí do potenciálu a profesionality našich hasičů.

Proto chceme i v dalších letech pokračovat v obměně hasičské techniky, zaměřovat se na nové technologie, ale chceme také více zapojovat naše hasiče do společných cvičení a akcí s HZS hl. m. Prahy,

říká Bohdan Frajt, bezpečnostní ředitel DPP.

CAS – Scania P450 4×2

Nejnovějším přírůstkem je cisternová automobilová stříkačka CAS 20/2200/200 na podvozku vozu Scania P450 4×2.

Automobil podrobně představíme v samostatném článku.

PLHA 540 – Iveco Eurocargo 80–220 4×2

Dalším novým přírůstkem HZS DPP, který byl uveden do plného provozu teprve před pár týdny, je plynový hasicí automobil PLHA 540 na podvozku vozidla Iveco Eurocargo 80–220 4×2, pro nějž se mezi hasiči vžilo familiární označení „Sněhurka“.

Je určen k hašení požárů elektrických zařízení pod napětím do 1 000 V, např. tramvajových měníren, samotných tramvají nebo v metru díky navijákům dlouhým 60 metrů.

Stlačený oxid uhličitý je přepravován v baterii 18 kusů tlakových lahví a na požářiště je dopravován pomocí dvojice průtokových navijáků s hadicemi délky 60 m a sněhotvornými proudnicemi.

Nástavba automobilu je zhotovena z hliníkových prizmatických profilů polepených hliníkovými plechy. Kromě plynového hasicího zařízení zde najdeme přenosné hasicí přístroje, zásobu kanystrů s pěnidlem, generátor pro výrobu lehké pěny Angus Turbex a přetlakový ventilátor Rosenbauer Fanergy, taktéž s možností výroby lehké pěny.

„Výhodou hašení plynem je, že nezanechává žádné zbytky a na rozdíl od vody, pěny nebo prášku nepoškozuje technologie či zařízení, jež jsou předmětem zásahu,“ doplňuje Karel Pátek.

Základní technické údaje

  • rozměry automobilu – D x Š x V – 6 130 × 2 390 × 2 6­95 mm
  • rozvor náprav – 3 105 mm
  • nejvyšší povolená hmotnost – 8 000 kg
  • výkon vznětového motoru – 162 kW při 2 500 ot./min
  • počet míst v kabině – 1+2
  • množství CO2 k hašení – 540 kg

Ford Transit DCiV 350 L3H2 4×2

Třetí posilou flotily vozů, kterou HZS DPP zařadil do provozu před začátkem letošních letních prázdnin, je víceúčelový automobil Ford Transit DCiV 350 L3H2 4×2.

Slouží nejen k přepravě osob či nákladu, ale zejména jako rozšířená pojízdná dílna s rozsáhlým sortimentem ručního nářadí a dalšího příslušenství.

„Operativně jej nasazujeme při odstraňováni poruch nebo řešení dopravních nehod v provozu mobilní požární techniky. Využijeme jej také při rozsáhlejších mimořádných událostech jako týlové vozidlo, při střídání hasičů nebo dopravě materiálu,“ dodává Karel Pátek.

Základní technické údaje

  • rozměry automobilu – D x Š x V – 5 990 × 2 060 × 2 6­50 mm
  • rozvor náprav – 3 750 mm
  • nejvyšší povolená hmotnost – 3 500 kg
  • výkon vznětového motoru – 125 kW při 3 500 ot./min
  • počet míst v kabině – 1+4

Tatra 815–7 s One Seven

Slavnostního křtu se dočkalo také speciální pěnové hasicí zařízení One Seven, které je od letošního dubna součástí zásahové terénní Tatry 815–7 a HZS DPP je první jednotkou na území hl. m. Prahy, která má One Seven ve výzbroji.

Pod anglickým názvem nové hasicí technologie se skrývá poměr 1:7, konkrétně jednoho objemového dílu pěnotvorného roztoku k sedmi objemovým dílům pěny.

Přečtěte siOne Seven system je zařízení pro výrobu speciální suché pěny, princip spočívá v přidávání tlakového vzduchu do směsi vody a malého množství pěnidla

Jak to celé funguje? Zařízení One Seven odebírá vodu z požárního čerpadla automobilu, do vody přiměšuje speciální pěnidlo ve velmi nízkém poměru 0,3 % a následně je do vytvořené pěnotvorné směsi injektován stlačený vzduch dodávaný nezávislým kompresorem.

Do hadice proudí jemná hasicí pěna, která svou konzistencí připomíná šlehačku, po průtoku proudnicí na konci hadicového vedení velmi dobře ulpívá na hašených objektech a působí ochlazujícím i izolačním účinkem, tedy odebírá hned dva ze tří prvků požárního trojúhelníku (zápalná teplota – kyslík – hořlavá látka).

Celé hasicí zařízení je řešeno jako kompaktní modul, umístěný v levé přední skříni nástavby požárního automobilu. Srdcem agregátu je šroubový kompresor, poháněný čtyřdobým zážehovým motorem Briggs & Stratton Vanguard.

Kompresor dodává do hasicí směsi 750 litrů vzduchu za minutu. Obsluha může na ovládacím panelu zařízení zvolit jeden ze dvou přednastavených poměrů napěnění – buď poměr 1:5,5, kdy vzniká tzv. mokrá pěna, nebo poměr 1:20, kdy vzniká tzv. suchá pěna s menší spotřebou vody a vyšším podílem vzduchových bublinek.

Mokrá pěna má vyšší ochlazující účinek, zatímco suchá pěna lépe ulpívá na povrchu včetně svislých stěn a lze ji za podmínek stanovených výrobcem použít i pro hašení elektrických zařízení pod napětím.

Hlavní předností celého systému je vysoká efektivita hašení při minimální spotřebě hasebních látek. Nejvyšší průtok vody zařízením je pouhých 150 litrů za minutu při současné spotřebě jen 0,45 litru pěnidla.

S plnými nádržemi hasebních látek tak dokáže Tatra dodávat pěnu prostřednictvím zařízení One Seven nejméně 60 minut a vyrobí za tu dobu přibližně 50 m3 pěny.

Díky svým fyzikálně-chemickým vlastnostem je získaná pěna velmi vhodná pro hašení tzv. obtížně smáčivých pevných hořlavých látek, kam patří třeba pneumatiky, a najde široké uplatnění při hašení požárů dopravních prostředků, technologických zařízení nebo skladů hořlavin.

Prvního ostrého zásahu se systém One Seven hasičů DPP dočkal posledního červnového dne, kdy byl efektivně nasazen při požáru vysokonapěťového zařízení v rozvodně malešické teplárny.

Základní technické údaje

  • celková hmotnost agregátu (bez náplní) – 200 kg
  • nejvyšší průtok vody – 150 litrů/min
  • jmenovitý tlak vody – 8 bar
  • jmenovitý průtok vzduchu – 750 litrů/min
  • jmenovitý tlak vzduchu – 8 bar
  • nastavený poměr přimísení pěnidla – 0,3 %
  • objem nádrže na pěnidlo – 50 litrů
  • výkon spalovacího motoru – 12 kW
  • objem nádrže na benzín – 25 litrů
Sdílet