Čtvrtek 28. března 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči Správy železniční dopravní cesty mají nové vyprošťovací speciály, Scanie pro ně vyrobil Kobit

Společnost Kobit-THZ dodala Hasičské záchranné službě Správy železniční dopravní cesty speciální osmikolové vyprošťovací automobily Scania dovybavené pro zásahy na železnici.

Tito krasavci budou sloužit v Praze, České Třebové, v Přerově a v Havlíčkové Brodě.

Podvozek

Čtyřnápravové šasi Scania G490 CB 8×8 EHZ CG 19 N má přiřaditelný pohon předních náprav a zároveň umožňuje tažení 45tunového podvalníku.

Pohání ho vznětový šestiválec o výkonu 360 kW a krouticím momentu 2 550 Nm. Spřažen je s automatizovanou převodovkou s hydrodynamickým retardérem.

První zadní náprava je osazena podmetacími řetězy.

Vůz je vybaven zásuvkou Rettbox-Air pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu, která se po nastartování samočinně odpojí.

Kabina se zvýšenou střechou je dvoudveřová, čtyřmístná s možností využití jednoho nouzového lůžka, vybavena je klimatizací i ledničkou. Řidič má k dispozici navigační tablet, velitel tablet s vybavením pro podporu výjezdu.

Pro záznam jízdy vozu slouží přední kamera TrueCam A4 s Full HD rozlišením. Couvací kamera v zadní části Scanie je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě. Vozidlová radiostanice je analogová.

Pod předním oknem jsou přídavné světlomety se směrovkami, určené pro provoz s radlicí v pracovní i přepravní poloze. Na zpětných zrcátkách jsou LED světlomety se samostatným vypínačem, které osvětlují boky vozu.

Přečtěte siOsmikolová vyprošťovací Scania pro otrokovické hasiče přijela z Kobitu, disponuje hydraulickou rukou a dvěma navijáky

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z hliníkových profilů a olepena plechem. Boční část tvoří skříně pro příslušenství kryté hliníkovými roletkami.

Vnitřní osvětlení na bočním sloupku skříně se automaticky rozsvítí po vytažení rolety.

Rozměrné požární příslušenství je uloženo v jedné schráně s víkem vyrobené z lehkého kovu a umístěné na horní plošině nástavby.

Hydraulický jeřáb

Mezi kabinou a nástavbou je namontován hydraulický jeřáb Palfinger PK 65002 SH F R3X SZTY High Performance. Při vyložení 2,5 metru uzvedne 19 100 kg, při maximálním – tedy 18 metrů – ještě břemeno o hmotnosti 2 500 kg.

Jeřáb je vybaven elektronickým systémem pro omezení zdvihového momentu zamezující přetížení, opěrná šíře podpěr je 7 810 mm.

Na hlavním rameni, které je možno otáčet nekonečně v rozsahu 360°, je namontován lanový naviják s tažnou silou 34,3 kN s 90metrovým lanem o průměru 12 mm.

Jeřáb je ovládán dálkově, nechybí funkce automatického složení do parkovací polohy či možnost spustit nebo zastavit motor automobilu. Dosah v zastavěném prostoru je až 100 metrů, na volném prostranství dvojnásobek.

Přečtěte siDrážní hasiči mají nové cisterny od Kobitu, šest prvovýjezdových a deset velkokapacitních Scanií

Navijáky

Na zadní část automobilu jsou v prostoru rámu umístěny dva lanové hydraulické navijáky Superwinch  H45P o nominální tažné síle 20 000 kg s ukladačem lana s mechanickým pohonem a otočnou hlavou. Ovládány jsou bezdrátově.

50metrová lana o průměru 20 mm jsou zakončena očnicí a třmenem. Součástí dodávky jsou dvě směrové kladky.

Radlice

Radlice je určena k odstraňování kamenitých materiálů železničního náspu, překážek a sněhové vrstvy a zapření vozidla.

Má pojezdová kola s možností výškového nastavení, je vybavena systémem hydraulického zvedání a spouštění s ovládáním všech funkcí z místa řidiče.

Demontáž a montáž je proveditelná bez použití mechanizace, součástí radlice je oko pro tažení vozidla.

Rozměry a hmotnosti

Scania je včetně radlice dlouhá 11 500 mm, široká je 2 550 mm a vysoká 4 000 mm. Celková legislativní hmotnost je 32 000 kg, v soupravě až 100 000 kg.

Sdílet