Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Počty zásahů drážních hasičů byly v roce 2018 nejvyšší za posledních pět let

Jak často vyjížděli hasiči SŽDC k událostem v roce 2018? Snížil se počet železničních nehod, nebo naopak? Má smysl věnovat se prevenci bezpečnosti na železnici?

Ze statistik Hasičské záchranné služby Správy železniční dopravní cesty můžeme vyčíst, že meziroční nárůst výjezdů k událostem je dlouhodobým trendem.

Počty zásahů drážních hasičů byly v roce 2018 nejvyšší za posledních 5 let. Hasiči vyjeli celkem k 7 391 událostem po celé České republice, o 1 039 více, než v předloňském roce.

Nejvíce událostí bylo technického charakteru při opravách a údržbě železniční dopravní cesty.

Největší podíl výjezdů je technického charakteru, díky speciální technice, výbavě a profesního vyškolení zasahují drážní hasiči nejen na železnici, ale v rámci IZS jehož jsou součástí, často u dopravních nehod, požárů a jiných událostí, nad rámec své železniční působnosti.

Právě počet dopravních nehod silničních i železničních se oproti roku 2017 zvýšil téměř o 150 událostí.

Pozitivní zprávou je, že klesl počet zraněných a usmrcených osob a to o 34 oproti loňskému roku.

Z toho máme samozřejmě velkou radost, každý ušetřený lidský život stojí za hodiny práce na preventivních programech, které Správa železniční dopravní cesty každoročně realizuje, a pevně doufám, že se bude jednat o vzestupný trend,

říká ředitel Hasičské záchranné služby Správy železniční dopravní cesty Ing. David Soukup.

Společným projektem Českých drah, Správy železniční dopravní cesty a ČD Cargo je „Preventivní vlak bezpečné železnice“. Za existence tohoto výjimečného projektu prošlo vlakem více jak 23 000 studentů ze čtyřiceti měst Česka.

„Edukativní a preventivní činnosti se věnují i samotné jednotky v rámci své zásahové působnosti, jak na půdě mateřských a základních škol, tak na letních táborech“, dodává David Soukup.

V měsíčním přehledu můžeme vyčíst, že počty výjezdů jsou téměř vyrovnané. V letních suchých měsících vzrostl počet událostí na železnici spojených s požáry. V listopadu se hasiči potýkali s následky vichřice a ani v zimních měsících se nenudí, což nám dokazují desítkami výjezdů za směnu spojených se sněhovou kalamitou.


Mezi zajímavé události roku 2018, při kterých zasahovali drážní hasiči, můžeme jmenovat naprosto jedinečný zásah v Nymburce, kde za pomoci speciální techniky vytáhli zřícený most přes řeku Labe.

Přečtěte siLávku v Nymburku tahaly z řeky tři tanky drážních hasičů, vážila 240 tun

K vytažení více jak 240 tunové lávky dlouhé přes 100 metrů, byli povoláni hasiči z jednotek Nymburk, Přerov, České Budějovice a Havlíčkův Brod, které nasadily 3 vyprošťovací tanky. Hasiči akci zvládli v rekordním čase jednoho dne.

Další ze zajímavých zásahů je vyproštění bagru z Hněvkovické přehrady, opět za použití tanku, u Českých Budějovic.

Přečtěte siDrážní hasiči z Českých Budějovic pomáhali vyprostit bagr, se kterým se utrhl břeh Hněvkovické přehrady

Liberecká jednotka si musela poradit se sesunutým kolejovým jeřábem Gottwald, kde zasahovala bezprostředně po nehodě. Na místě hrozila kontaminace vodního toku unikajícími provozními kapalinami.

Přečtěte siV Brtníkách se převrátil železniční jeřáb přepravující mostní konstrukci, dva lidé byli zraněni

A na náročný zásah při požáru lesa a trávy podél železničního koridoru mezi Moravským Pískem a Rohatcem nezapomene JPO Brno, která s ohněm bojovala celých 23 hodin.

Přečtěte siV Bzenci na Hodonínsku hořel les, vyhlášen byl zvláštní stupeň poplachu

V roce 2018 absolvovali hasiči SŽDC nejvíce výjezdů za svoji historii, do roku 2019 vešly jednotky posíleny o novou techniku, která již plně slouží v probíhající sněhové kalamitě.

Eva Gregorová
HZS SŽDC
Sdílet