Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči v Moravskoslezském kraji využívají dvojici pásových vozidel Hägglunds BV206 pro přesun v nepřístupném te­rénu

Dvojici pásových vozidel Hägglunds BV206 s příslušenstvím dodala firma Montrago v rámci evropského projektu Zvýšení připravenosti Hasičského záchranného sboru České republiky k řešení a řízení rizik způsobených změnou klimatu. Každé z vozidel, které využívá HZS Moravskoslezského kraje, stálo 5 348 200 korun včetně DPH.

Hägglunds BV206 NGR je osazen řadovým čtyřválcovým vznětovým motorem Mercedes-Benz OM651 o objemu 2,2 litrů, výkonu 132 kW a krouticím momentu 430 Nm. Stroj s ním dosahuje rychlosti až 70 km/h. Přístrojový panel je plně digitální.

Jedná se první vozidla tohoto typu v naší republice.

Orientační spotřeba vozu se pohybuje okolo 10 litrů nafty za hodinu provozu. Převodovka ZF je automatická, šestistupňová, s terénní redukcí. Poháněny jsou obě dvojice pásů s možností uzavření diferenciálů obou vozových jednotek.

Přečtěte siHasiči cvičili s pásovým vozidlem Hägglunds BV206, zdokonalovali se v jeho ovládání v terénu

Otáčecí rádius hydrostatického řízení je 8 metrů, čtveřice gumových pásů má implantovaný kord a jejich šířka je 620 mm. Stroj se řídí klasicky volantem. Zatáčení vozidla je na rozdíl od klasických pásových vozidel, kde je přibrzďován vždy jeden pás, řešeno natáčením kloubového spojení obou vozových jednotek.

Švédská firma Hägglunds se již od roku 1960 zabývá navrhováním a výrobou hydraulických systémů, ale také výrobou hospodářských a vojenských vozidel. Z dílen švédských inženýrů pochází také legendární model BV206, jehož prodejem a servisem se v rámci České a Slovenské republiky zabývá firma Montrago.

První modely BV206 sjely z výrobních linek firmy Hägglunds počátkem 70. let. Svou technickou spolehlivost a odolnost prokázal a dodnes stále prokazuje na všech světových kontinentech od polárních oblastí severní Ameriky, Evropy a Asie, pouštní pustiny Asie a Afriky až po nejdrsnější kontinent-Antarktidu.

O pohon se stará zážehový motor Ford nebo vznětový motor Mercedes prostřednictvím automatické převodovky. Ta je napojena na přídavnou převodovku s možností pomalého a rychlého chodu. ​ Díky jednoduché konstrukci zadního vozu je možné se přizpůsobit potřebám zákazníka a modifikovat stroj k jeho plné spokojenosti z maximálního využití.

Hägglunds je dlouhý 6 900 mm, široký 1 850 mm a vysoký 2 750 mm. Jeho pohotovostní hmotnost je 4 380 kg, celková pak 6 580 kg. Nákladový prostor má objem 2,5 m3 a je vybaven sedadly pro případnou evakuaci osob. V podlaze jsou oka pro uchycení transportních nosítek.

Na střeše je kromě hliníkové bedny pro příslušenství umístěn i nastavovací žebřík.

Barevné provedení je v tradiční červené RAL 3024 se zvýrazňujícími prvky bílé a žlutozelené barvy. Na zádi je šrafování chevron.

Přečtěte siPráce na vylepšování viditelnosti vozidel HZS Moravskoslezského kraje započaly už v roce 1995

Řidič má k dispozici 7" displej s obrazem z couvací kamery Profio Electronics. Na levé straně kabiny je u dveří umístěna zásuvka pro dobíjení a konzervaci akumulátorů Rettbox.

Pro spojení slouží vozidlový digitální terminál TMP 700, ve dvou dobíjecích úchytech jsou uloženy ruční svítilny.

Přední část je v prostoru rámu podvozku osazena elektrickým lanovým navijákem o tažné síle 40 kN. Vzadu je tažné zařízení pro přívěs o hmotnosti 900 kg.

V základním vybavení nechybí hasicí přístroje, variabilní ruční vyprošťovací nástroj, lékárnička, rozbíječ skla a řezač pásů. Samozřejmostí jsou vzduchové dýchací přístroje s náhradními lahvemi.

Sdílet