Pátek 29. března 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Na stanici do Mladé Boleslavi dodala firma Kobit prvovýjezdový cisternový automobil Scania P500

Hasičský záchranný sbor Středočeského kraje využívá na stanici v Mladé Boleslavi zářivě červenou cisternovou automobilovou stříkačku Scania z produkce firmy Kobit – THZ.

Podvozek

Šasi Scania P500 B4×4HA řady XT o rozvoru 4 550 mm je osazeno řadovým šestiválcovým motorem DC13 146 o výkonu 368 kW. Agregát splňuje emisní normu Euro 5 a spolupracuje s automatizovanou převodovkou Opticruise s hydrodynamickým retardérem a bez spojkového pedálu.

Přední náprava je odpružena listovými pery, zadní vzduchovými měchy.

Kabina pro mužstvo je čtyřdveřová, šestimístná, vybavená nezávislým vytápěním a klimatizací. Vnitřní LED osvětlení je dvoubarevné s možností volby nižší intenzity. Nechybí boční airbagy na všech dveřích, všechna sedadla jsou osazena bezpečnostními pá­sy.

Opěradla druhé řady sedadel jsou vybavena úchyty pro čtyři dýchací přístroje a pro tři tlakové láhve. Pátý úchyt pro dýchací přístroj je umístěn v opěradle sedadla velitele, zbývající dýchací přístroj je umístěn v prostoru kabiny.

Pro spojení slouží analogová radiostanice Motorola DM4600 a digitální terminál TPM 700. V šestici dobíjecích úchytů jsou ruční svítilny Streamlight Survivor v provedení do výbušného prostředí.

V dosahu velitele je výjezdový tablet.

Přední a zadní část automobilu jsou vybaveny kamerami pro sledování prostoru před a za vozem z místa řidiče při couvání, otáčení nebo manipulaci v omezeném prostoru. Kamery jsou vyhřívané, odolné proti prachu a vodě, s přísvitem pro noční provoz. Zobrazovací část kamer je soustředěna do displeje autorádia o velikosti 7“ v zorném poli řidiče.

Volný prostor mezi kabinou osádky a karoserií účelové nástavby na obou bocích CAS je zakryt aerodynamickými karosářskými prvky kopírujícími tvar kabiny vozidla a navazujícími na tvar nástavby.

CAS je vybavena zásuvkou Rettbox-air 230 V se systémem inteligentního dobíjecího zařízení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu.

Systém je doplněn zařízením, které při připojení sdružené zásuvky zajistí oddělení dobíjení akumulátorových baterií od elektrické soustavy CAS a současně zajistí dodávku elektrického proudu pro funkčnost komunikačních prostředků a jiných přístrojů.

Scania dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 800 mm.

Přední část je v prostoru rámu vybavena elektrickým lanovým navijákem Ramsey Winch s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50,7 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou a mechanickým jištěním proti přetížení. Úchytný prvek lanového navijáku je opatřen kotvícím okem pro možnost upevnění háku lanového navijáku při práci s lanovou kladkou.

CAS vykazuje zvýšenou odolnost proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde nejsou chráněny podvozkovou částí.

Pro zvýšení odolnosti jsou použity ochranné návleky, které dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C a po dobu 15 minut odolávají teplotě 1000 °C.

Scania je za každým předním kolem u nástupních schodů pro posádku osazena jedním LED pracovním světlometem s intenzitou světelného toku 1 000 lumenů, který osvětluje prostor podél boku. Zapnutí pracovních světlometů je umožněno z místa řidiče a je nezávislé na zařazeném zpátečním rychlostním stupni.

Nástavba

Karoserie je společně s vnitřními částmi úložných prostor účelové nástavby vyrobena technologií lepení plechů ze slitiny lehkých kovů s rovným povrchem. Doplněna je karosářskými prvky z jiných lehkých materiálů s životností odpovídající životnosti CAS. Konstrukce je vyrobena z profilů ze slitiny lehkých kovů spojených technologií prizmatických šroubovaných spojů.

Bezprostřední okolí automobilu je osvětleno LED světly zapuštěnými do okapových lišt na obou bocích a zadní části nástavby Scanie.

CAS je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem TVS 01 o výšce 5 m od země s 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lm a krytím IP 44.

Naklápění světlometů podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy v rozsahu 0 – 360° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem, dálkové ovládání je umístěno v prostoru požárního čerpadla.

Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy.

Všechny výsuvné, otočné a výklopné prvky, které přesahují při použití základní rozměry CAS v přepravním stavu, jsou opatřeny zepředu, zezadu a ze strany retro-reflexními prvky.

Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožňuje samočinné a plynulé doplňování nádrže na vodu z vnějšího zdroje v závislosti na poklesu hladiny v nádrži na vodu.

Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo. Nádrž na vodu má objem 4 000 litrů a nádrž na pěnidlo 240 litrů. Vyrobeny jsou z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny.

CAS je vybavena svislými pohledovými stavoznaky na bocích vozidla. Ty signalizují stav hasebních látek v úrovni 20 %, 40 %, 60 %, 80 % a 100 %.

Pro vodu je v barvě zelené a je umístěn mezi přední a střední roletkou, stavoznak pro pěnidlo je v barvě žluté a je umístěn mezi střední a zadní roletkou. Při dosažení úrovně 20 % stavoznak signalizuje nízkou hladinu hasební látky červeným přerušovaným blikáním. Stavoznaky jsou automaticky zapnuty současně se zapnutím hlavní vypínače čerpadla.

Čerpací zařízení THZ 3000 dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 250 litrů za minutu při tlaku 40 barů.

Systém umožňuje automatickou elektronickou regulaci přimísení pěnidla v závislosti na aktuálním odběru a průtoku vody s nastavením přimísení od 0 % do 6 %.

CAS je vybavena automatickou regulací udržování zvoleného tlaku na výstupu čerpadla v návaznosti na aktuálním průtoku vody.

Obslužné místo čerpacího zařízení je vybaveno komunikační jednotkou s mikrofonem a reproduktorem pro druhé ovládání vozidlového digitálního terminálu, která je připojena k převodníku A/D v kabině osádky a je napájena z panelu ovládání čerpadla po zapnutí hlavního vypínače panelu.

Přečtěte siModerní cisterny ovládá multifunkční displej přes sběrnici CAN, Kobit používá systém FTCS

Hygienické prostředky tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku, alkoholová dezinfekce v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky jsou uloženy v účelové nástavbě v pravé zadní skříni na výsuvném úložném prvku.

Do tohoto prostoru je vyvedena hadice s uzavírací armaturou a odvodňovacím prvkem, která je napojená na nádrž na vodu a je určena k základní hygieně osádky.

Součástí je spirálová hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu podvozku a ovládaná mechanickým vzduchovým kohoutem umožňujícím očištění tlakovým vzduchem.

Na horní pochůzné plošině nástavby je úchytný prvek pro lafetovou proudnici Protek Style pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 2 000 litrů za minutu, délkou účinného dostřiku plným proudem 50 m a s nastavitelným průtokem od 800 do 2 000 litrů za minutu.

Lafetová proudnice je konstruována současně jako přenosná, stativ (podstavec) pro přenosnou lafetovou proudnici je součástí dodávky. Dále je součástí dodávky originální nástavec proudnice na těžkou pěnu.

Sdílet