Středa 22. ledna 2020, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner VIP: Lenzing 970x150 OK

Velkokapacitní Scania brněnských hasičů disponuje natáčecí zadní nápravou a Cobrou, automobil dodala firma WISS Czech

Na stanici BVV Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje parkuje nová velkoobjemová cisternová automobilová stříkačka Scania od firmy WISS Czech. Hasičům ji za 7 488 448 korun včetně DPH pořídilo město Brno.

Podvozek

Vůz je postaven na třínápravovém šasi Scania P500 6×4*4 s dvoumístnou kabinou CP20. Osazen je šestiválcovým agregátem DC13 146 o výkonu 368 kW, který splňuje emisní normu Euro 5.

O přenos hnacích sil na kola se stará automatizovaná převodovka Scania – pohaněná je standardně prostřední náprava, pohon přední je připojitelný. Komfort jízdy zvyšuje hydrodynamický retardér a především natáčecí poslední náprava, která výrazně zvyšuje manévrovací schopnosti automobilu.

Zadní nápravy jsou odpruženy vzduchem, z místa řidiče lze upravit světlou výšku v rozsahu +150 až –50 mm a to i za jízdy. Všechna kola jsou z lehkých slitin.

Dodavatel podvozku dal hasičům možnost využít přední světlomety plně v technologii LED, neobvyklým prvkem jsou rovněž boční schrány na kabině, které jsme doposud znali jen z kabin pro dálkovou dopravu. Ty umožňují pohodlný přístup k vybavení za sedadly i z venku.

Obě sedadla jsou pneumaticky odpružená, v opěradle velitele je integrován držák dýchacího přístroje. Konstrukce opěradla umožňuje po vyjmutí přístroje takovou úpravu, aby poskytovalo oporu i bez něj.

Ve výbavě nechybí centrální zamykání, klimatizace, nezávislé vytápění či dešťový senzor. Nechybí airbag řidiče ani elektricky nastavitelná zrcátka, elektricky stahovaná okna či ovládání houkání tlačítkem klaksonu.

K ovládání všech funkcí výstražného zařízení jsou využita tlačítka na palubní desce, dodávaná standardně výrobcem podvozku. Dvojice 70W reproduktorů je uchycena na masce vozu.

Pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice a digitální terminál. Velitel má v zorném poli tablet s výjezdovým softwarem Gina, do palubní desky u řidiče je integrován displej s výstupem z couvací kamery. Ta je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě.

Na předním nárazníku je namontována lafetová proudnice Protek 922. Ta je obsluhována joystickem z kabiny osádky, tam jsou také na displeji zobrazovány provozní údaje nástavby i zbývající množství hasiva v nádrži.

Přečtěte siBrněnští hasiči využívají velitelský automobil Škoda Karoq, pořídilo jim ho město

Proudnice umožňuje regulovat průtok v rozsahu 400 – 800 litrů za minutu a dostřik až 30 metrů.

Nad proudnicí je osvětlovací LED panel o světelném toku 14 000 lumenů a délce 900 mm. Další LED světla najdeme na držácích zpětných zrcátek.

Ve dvou dobíjecích úchytech jsou uloženy ruční svítilny, v dalších dvou analogové ruční radiostanice a v jednom digitální terminál.

Scania dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 800 mm. Podvozková část je chráněna proti účinkům sálavého tepla, ochranné prvky odolají dlouhodobě teplotám do 200 °C, po dobu 15 minut až 1 000 °C.

Přečtěte siNové Scanie brněnských hasičů umí ovládat křižovatky, dodavatelem zářivě červených cisteren je firma WISS Czech

O dobíjení a konzervaci akumulátorů se stejně jako o doplňování tlakového vzduchu stará sdružená 230V zásuvka Rettbox-air na levé straně cisterny. Po nastartování se samočinně odpojí.

Vůz je široký 2 550 mm, vysoký 3 150 mm a dlouhý 9 000 mm.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny typu GFK. Všechny výsuvné a výklopné prvky, které při použití přesahují půdorysný obrys automobilu, jsou olepeny retroreflexní­mi prvky.

Na každém boku nástavby je trojice schrán pro příslušenství krytá hliníkovými roletkami s podélným madlem. V pravé zadní z nich jsou na výsuvném prvku prostředky pro základní hygienu a očistu hasiče u zásahu, včetně tlakové hadice s ofukovací tryskou.

Vůz v nádrži na hasivo veze 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla. Čerpací zařízení Ruberg je bronzové, vyhřívané a dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů, při tlaku 40 barů pak 150 litrů za minutu.

Obslužný panel čerpacího zařízení je vybaven druhým reproduktorem a mikrofonem vozidlových radiostanic s možností volby mezi analogovým a digitálním provozem.

Pěnotvorný přiměšovač umožňuje plynulé přimísení v rozsahu 0 – 6 % nezávisle na okamžitém tlaku a průtoku na výstupu z čerpadla.

Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný prvek pro lafetovou proudnici. Ta umožňuje nastavení průtoku od 800 do 2 000 litrů za minutu a dostřik až 50 metrů. Proudnice je odnímatelná a lze ji použít i jako monitor mimo vozidlo.

V pravé přední schráně je uloženo hasicí a řezací zařízení CCS Cobra. To je napojeno na vodní nádrž Scanie a je poháněno vlastním agregátem.

Sdílet
Banner Partner & VIP: Pavliš a Hartmann 970x150 Proudnice C52