Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči z neratovické Spolany pořídili dvojici nových velkoobjemových cisteren, Scanie od THT Polička nahradí vysloužilou techniku

​Hasičský záchranný sbor chemického závodu Spolana Neratovice rozšířil svůj vozový park o dvě nové velkokapacitní cisternové automobilové stříkačky Scania z produkce společnosti THT Polička. Celková investice dosáhla výše 18,5 milionu korun.

V loňském roce vyjeli hasiči k několika desítkám zásahů, asistencí a planých poplachů uvnitř i vně chemického parku, ve kterém pracuje přes 700 lidí.

Stávající dvě vozidla CAS 40, která jsou u hasičského záchranného sboru Spolana Neratovice v užívání od roku 1984 a 1986, jsou již za horizontem dnešních standardů techniky u profesionálních jednotek HZS.

Proto jsme se rozhodli obnovit náš vozový park. Nyní máme k dispozici 11 zásahových vozidel. Nové CAS 60 po řádném otestování nahradí stávající CAS 40, které budou dále sloužit u jednotek Sboru dobrovolných hasičů – jednu cisternu CAS 40 věnuje Spolana jednotce Sboru dobrovolných hasičů Libiš a druhá CAS 40 bude prodána v aukci dalším zájemcům z řad Sboru dobrovolných hasičů obcí.

Pořízením dvou nových aut jsme zlepšili naši flexibilitu zejména v době, kdy je nutné zajistit bezpečnost jednotlivých provozů při požárně nebezpečných pracích,

říká Martin Tomi, velitel Hasičského záchranného sboru Spolana.

S novými vozy budou hasiči zasahovat při řešení mimořádných událostí v podniku, asistovat při údržbě technologií výrobních jednotek a podílet se na zásazích vně areálu v rámci Požárního poplachového plánu Středočeského kraje, protože je jednotka HZS Spolana zařazena do integrovaného záchranného systému.

Loni jsme vyjeli k 7 požárům a 20 únikům nebezpečných látek, osmnáctkrát jsme zachraňovali osoby a zvířata. Realizovali jsme 600 technických pomocí a 469 asistencí při požárně nebezpečných pracích. V 61 případech jsme vyjížděli k planému poplachu.

Při výjezdu mimo chemický areál pomáhají podnikoví hasiči Spolany zejména při požárech a záchraně osob v Mělnickém regionu, ale vzhledem k zařazení naší jednotky do integrovaného záchranného systému České republiky je nasazení našich hasičů a techniky možné kdekoliv na území celého státu,

uvedl Martin Tomi.

SPOLANA s.r.o. je jednou z největších chemických společností v České republice a jediným českým výrobcem PVC a kaprolaktamu. Produkuje také síran amonný a kyselinu sírovou. Zaměstnává více než 700 lidí. Od roku 2016 je Spolana vlastněna skupinou Unipetrol. Skupina Unipetrol je největší rafinérskou a petrochemickou společností v Česku.

Zaměřuje se na zpracování ropy a na výrobu, distribuci a prodej pohonných hmot a petrochemických produktů – zejména plastů a hnojiv. Ve všech těchto oblastech patří k významným hráčům na českém i středoevropském trhu. Do skupiny Unipetrol spadají rafinérie a výrobní závody v Litvínově a Kralupech nad Vltavou, společnost Paramo se značkou Mogul v Pardubicích a Kolíně, neratovická společnost Spolana a dvě výzkumná centra v Litvínově a Brně.

Součástí Unipetrolu je i síť čerpacích stanic Benzina v České republice a na Slovensku, která je s počtem 418 stanic největším řetězcem v Česku. Unipetrol je v České republice jedna z největších firem z hlediska obratu. Za loňský rok utržila 129 miliard Kč a zaměstnává více než 4 700 lidí. V roce 2005 se Unipetrol stal součástí skupiny PKN Orlen, která je největším zpracovatelem ropy ve střední Evropě.

Podvozek

CAS 60 je postavena na třínápravovém šasi Scania G 500 B 6×4NB CG17L. Přední náprava je řídící s nosností 9 000 kg. Odpružena je vzduchovými měchy a je vybavena příčným torzním stabilizátorem. Zadní hnané nápravy jsou vybaveny uzávěrkou diferenciálu. Odpruženy jsou vzduchovými měchy. Všechny brzdy jsou kotoučové.

Šestiválcový přeplňovaný motor DC 13 disponuje výkonem 368 kW, převodovka GRSO905R s poloautomatickým systémem řazení Opticruise s automatickým ovládáním spojky a hydrodynamickým retardérem má 12 stupňů vpřed a 2 vzad.

Kabina osádky je dvoudveřová, třímístná. Všechna sedadla jsou v provedení umožňujícím snadnou údržbu a očistu sedadel. Vybavena je klimatizací a topením nezávislým na chodu motoru a jízdě. Ve sluneční cloně jsou zabudovány přídavné dálkové reflektory. Levé boční okno na straně řidiče je vybaveno roletkou s ochranou proti slunečnímu svitu.

V kabině jsou tři dobíjecí úchyty pro ruční svítilny a dalšími třemi pro ruční radiostanice. Nechybí kamera DVR 52, která je určena pro záznam jízdy k zásahu a zásahu samotného. Spouští se automaticky po zapnutí spínací skříňky na první polohu klíče.

V zorném poli řidiče je 5" displej couvací kamery – ta je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě. Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice – její druhé obslužné místo je v zadní části Scanie u ovládacího panelu čerpadla.

CAS je v přední části kabiny vybavena doplňkovým rámem se čtyřmi přídavnými pracovními světly pro dostatečné osvětlení prostoru před vozidlem v případě zásahu v noci.

U dveří řidiče najdeme vnější tlačítko pro nastartování vozidla – pro jeho funkci musí být zatažena ruční brzda a zároveň zařazen neutrál. Nechybí sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox-air.

V přední části vozu je uchycena asanační lišta a rovněž dálkově ovládaná lafetová proudnice pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 800 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku plným proudem 30 metrů.

Nástavba

Nástavba Scanie je řešena modulově. Rozčleněna je na tři samostatně upevněné části – přední skříň pro příslušenství, zadní skříň pro příslušenství a čerpací zařízení a mezi nimi pak nádrž na vodu a pěnidlo. Pro lepší přístup k výbavě je nástavba vybavena stupačkami.

Karoserie je vyrobena z plechů s hladkým povrchem a profilů ze slitiny lehkých kovů. Kostra přední skříně je sešroubovaná z hliníkových profilů pomocí prizmatických šroubovaných spojů a oplechována hliníkovým plechem při použití technologie lepení, obdobně je řešena skříň zadní.

Nádrže na hasiva jsou vyrobeny z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny typu GFK s příčnými a podélnými vlnolamy. Scania v nich uveze 9 500 litrů vody a 1 000 litrů pěnidla.

Cisterna je vybavena pohledovými stavoznaky na bocích vozidla, ty jsou v LED provedení a zobrazují aktuální stav množství vody a pěnidla. Stavoznaky jsou automaticky zapnuty po zapnutí hlavního vypínače čerpadla.

V zadní skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo THT TO 6000–250 o jmenovitém výkonu 6 000 litrů za minutu poháněné od motoru vozidla. Použité čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz.

Proti přehřátí je vybaveno automatickým teplotním odlehčovacím ventilem. Čerpadlo je vybaveno automatickou vývěvou s možností ručního vypnutí.

Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače, regulační klapky, elektronické regulace a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přiváděno do sání vodního čerpadla.

Elektronická regulace má plynule volitelný rozsah přiměšování se zobrazovaným rozlišením 0.1 %. Pro rychlou volbu umožňuje elektronická regulace uložení dvou zvolených hodnot procenta přimísení do paměti. Nastavené procento přimísení je automaticky udržováno nezávisle na okamžitém tlaku a průtoku na výstupu z čerpadla a je zobrazováno na displeji elektronické jednotky.

CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus, s následujícími funkcemi:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné oranžové rampy na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • zapnutí a vypnutí předních doplňkových výstražných modrých světel,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS.

Zařízení prvotního zásahu tvoří průtokový naviják s 80metrovou hadicí pevně připojenou k vysokotlaké části požárního čerpadla a opatřenou vysokotlakou proudnicí s pěnotvorným nástavcem na těžkou pěnu. Ve vysokotlakém režimu – při tlaku 40 barů – dosahuje čerpadlo výkonu 250 litrů za minutu.

V jedné z dodaných cisteren je zabudován systém pro výrobu stlačené vzduchové pěny OneSeven. Konstruován je pro výrobu suché nebo mokré pěny. Je osazen jedním vývodem C52 a elektrickým navijákem s hadicí o délce 50 metrů.

Přečtěte siOne Seven system je zařízení pro výrobu speciální suché pěny, princip spočívá v přidávání tlakového vzduchu do směsi vody a malého množství pěnidla

Poměr nastavení přimísení je plynulý od 0,1 % do 9,9 %, výkon zařízení je 1,3 m3 za minutu mokré pěny a současně 1,0 m3 za minutu suché pěn. Zřízení je umístěno v levém středním úložném prostoru.

Na horní pochůzné plošině nástavby je uchycena odnímatelná lafetová proudnice pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 2 000 litrů za minutu, délkou účinného dostřiku plným proudem 50 metrů a s nastavitelným automatickým průtokem od 0 do 2 000 litrů za minutu. Lafetová proudnice je konstruována současně jako přenosná.

Scania je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem o výšce 5 metrů od země se čtyřmi 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 20 000 lumenů.

Naklápění světlometů podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy v rozsahu 0 – 360 ° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem o délce 5 metrů. Dálkové ovládání je umístěno v zadní části vozu u čerpadla. Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy.

Pro osvětlení bezprostředního okolí vozu jsou na obou bocích umístěny vždy tři LED světla a na zádi CAS další dvě. Lze je zapnout a vypnout z prostoru řidiče a z prostoru obsluhy požárního čerpadla.

Rozměry a hmotnosti

Pro barevnou úpravu karoserie CAS je použita červená barva RAL 3000 a pro zvýrazňující prvky bílá barva RAL 9003.

Scania je dlouhá 10 200 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 350 mm. Světlá výška je 200 mm.

Provozní hmotnost cisterny je 14 500 kg, obrysový průměr zatáčení 25 m.

Foto: Spolana Neratovice
Sdílet