Sobota 16. ledna 2021, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Dvounápravovou Tatru Force pořídila svým dobrovolným hasičům obec Tichá, vybavena je novým sekvenčním řazením systému Norgren a prostornější kabinou

Firma THT Polička dodala v roce 2020 do obce Tichá novou cisternovou automobilovou stříkačku na dvounápravovém podvozku Tatra Force za bezmála sedm milionů korun.

Podvozek

Pro stavbu bylo zvoleno šasi Tatra T815–721R52/409 4×4.1 s rozvorem náprav 4 090 mm a připojitelným pohonem předních kol. Rozvor současné dvounápravové „sedmičky“ je delší, než tomu bylo doposud, nová je rovněž kabina – je delší a v souvislosti s posunutím motoru více dozadu poskytuje čtyřem hasičům znatelně více prostoru.

O pohon Tatry se stará vzduchem chlazený vznětový vidlicový osmiválec o výkonu 280 kW s točivým momentem 1 800 Nm při 1 000 otáčkách za minutu. Převodovka je mechanická s automatizovaným řazením Norgren. To je zde již sériově vybaveno možností sekvenčního řazení, kdy řidič volí příslušnou rychlost řadicí pákou, spojka je následně ovládána systémem automaticky.

Poprvé zkušebně Tatra toto řešení použila u vyprošťovacího speciálu Tatra Force Omars HZS Moravskoslezského kraje. Automobil po rozjezdu řadí sám na základě pokynů řidiče od joysticku – automaticky tedy ovládá spojku a meziplyn.

Jedná se o další vývoj samočinného řazení Norgren, pro hasiče ho však nepovažujeme za příliš šťastný, neboť vyžaduje, aby při řazení řidič sundal jednu ruku z volantu, což není žádoucí. Jiný režim řazení – například z původního nastavení Norgrenu automatický po stisknutí spojky – systém neumožňuje.

Je nicméně vidět, že Tatra svou mechanickou převodovku s automatizovaným řazením Norgren neopouští a v podstatě už jen softwarové úpravy brání tomu, aby vůz řadil zcela sám a spojku používal jen pro rozjezd a zastavení, jako to u svých automatizovaných převodovek dělá například Scania.

Přečtěte siVyprošťovací speciál moravskoslezských hasičů s ramenem Omars a jeřábem HIAB je postaven na podvozku Tatra Force

Regulací tlaku ve vlnovcových pružinách všech polonáprav lze měnit světlou výšku vozidla během jízdy v rozmezí +90 mm / –120 mm. Obě nápravy jsou osazeny příčným zkrutným stabilizátorem, brzdy jsou na všech kolech kotoučové. Nechybí centrální huštění pneumatik.

Převodovka je vybavena pomocným pohonem pro pohon vodního čerpadla s možností provozu až do rychlosti 10 km/h.

Čtyřmístná kabina s nezávislým naftovým vytápěním a centrálním zamykáním je vybavena čtyřmi dobíjecími úchyty pro ruční svítilny. Kromě prodloužení o přibližně 12 cm oproti původní verzi dostala i nová, prostorově úspornější sedadla pro posádku.

V dosahu velitele je ruční pracovní světlomet a výjezdový tablet, v zorném poli řidiče 5" displej couvací kamery.

Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice a digitální vozidlový terminál.

Pod nárazníkem najdeme asanační lištu, podvozek má zvýšenou odolnost proti sálavému teplu – odolá teplotám až do 200 °C, krátkodobě – po dobu 15 minut – až 1 000 °. Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.

Světelné výstražné zařízení je červenomodré kombinace, spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro řidiče řešeno tlačítkem houkačky a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.

Tatra je v prostoru místa nástupu strojníka do automobilu vybavena 230V zásuvkou pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu Rettbox-air. Sdružená zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.

Nástavba ===

Nástavba je tvořena modulově a sestává ze tří částí. Přední a zadní část tvoří skříň pro příslušenství, respektive čerpací zařízení. Obě jsou vyrobeny z hliníkových profilů pomocí prizmatických šroubovaných spojů a olepeny plechem.

Mezi nimi je uložena nádrž na hasivo z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Tvoří jeden celek s nádrží na vodu o objemu 4 300 litrů a nádrží na pěnidlo o objemu 300 litrů.

Čerpací zařízení THT PKA 2000–250 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu. Nad ním najdeme na výklopném platu plovoucí čerpadlo.

Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný prvek pro lafetovou proudnici. Rozměrné příslušenství je uloženo ve dvojici hliníkových beden, lafetová proudnice je dodána s podstavcem a lze ji tak použít i mimo vozidlo.

Bezprostřední okolí nástavby je osvětleno LED světlomety na bocích a v zadní části.

V pravé zadní skříni jsou na výsuvném prvku prostředky pro základní očistu hasičů u zásahu – tedy tekuté mýdlo, ubrousky, voda a rovněž tlakový vzduch.

Rozměry a hmotnosti

Tatra hasičů z Tiché je dlouhá 7 730 mm, široká 2 550 mm a vysoká 2 870 mm. Její celková legislativní hmotnost je 18 000 kg.

Sdílet