Čtvrtek 27. června 2019, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Stablecam 970

Vyprošťovací speciál moravskoslezských hasičů s ramenem Omars a jeřábem HIAB je postaven na podvozku Tatra Force

Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje zakoupil nový automobil Tatra Force s vyprošťovací nástavbou Omars a hydraulickým nakládacím jeřábem Hiab. Vůz hasičům dodala firma Contsystem za 13 461 250 korun včetně DPH, dislokován je na stanici v Ostravě-Zábřehu.

Podvozek

Jako podvozek byla zvolena třínápravová Tatra Force o prodlouženém rozvoru 4 740 mm s pohonem všech kol a dvojmontáží na zadních nápravách, tedy typ 815–7T5R33.47ZA 6×6.2. Šasi je určeno i pro provoz mimo pozemní komunikace.

O pohon se stará osvědčený tatrovácký vzduchem chlazený přeplňovaný vidlicový osmiválec T3D-928–31 o objemu 12 667 cm2 a výkonu 325 kW. Motor splňuje emisní normu Euro 5 pomocí systému selektivní katalytické redukce, spřažen je s mechanickou čtrnáctistupňovou převodovkou Tatra 14TS 210T se systémem poloautomatického řazení Norgren.

Přední náprava je osazena stabilizátorem a odpružena vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči, zadní pak listovými péry spolu se vzduchovými vlnovcovými pružinami. Na konci páteřové centrální roury je namontován elektromagnetický retardér Thelma.

Světlá výška vozu je standardně 410 mm, při manipulaci s hydraulickým nakládacím jeřábem je z vaků pérování vypuštěn vzduch. Světlou výšku lze rovněž měnit dle požadavku řidiče z kabiny vozu v rozsahu +90 až –120 mm, což je standard modelové řady Force.

Provozní hmotnost podvozku je 13 230 kg, užitečné zatížení 22 270 kg. Největší technicky přípustná hmotnost vozidla je 25 500 kg, z toho připadá 9 500 kg na přední nápravu a 13 000 kg na každou ze zadních náprav.

Stoupavost automobilu při hmotnosti 26 000 kg je 100 %, maximální rychlost přesahuje 100 km/h. Vnější stopový průměr zatáčení je 24 metrů. Tatra dokáže brodit klidnou vodou do hloubky 1 200 mm, po krátké úpravě dle návodu výrobce až 1 500 mm.

Dvoumístná kabina je sklopná a je vybavena nezávislým naftovým vytápěním Airtonic D4. Mezi sedadly je prostor pro uložení vybavení. Pro spojení slouží vozidlový digitální terminál TPM 700.

K navigaci a podpoře výjezdu je v dosahu velitele tablet Samsung Galaxy Tab s dokovací stanicí a výjezdovým software.

Nástavba

Karoserie nástavby je vyrobena z hliníkových profilů a olepena hliníkovým plechem. Na každé straně vozu tvoří trojici schrán pro příslušenství a ovládací prvky. Dvě z nich jsou kryty nahoru výklopnými dveřmi, jedna pak hliníkovou roletkou s podélným madlem.

Couvací kamera Waeco Basic Perfect Wiev RVS 555 přenáší obraz ze zadní části automobilu na 7" displej v kabině řidiče a to i při jízdě vpřed, kdy je tak zajištěna kontrola zařízení pro odtah a odtahovaného vozu. Kamera je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě.

Vůz je polepen fólií do červeného odstínu RAL 3024, nechybí bílé a žlutozelené zvýrazňující prvky, včetně šrafování chevron na zádi Tatry.

Přečtěte siPráce na vylepšování viditelnosti vozidel HZS Moravskoslezského kraje započaly už v roce 1995

Do výbavy automobilu patří základní vázací prostředky – rozebíratelný pevný kříž, zvedací botičky na kola, omega třmeny, vázací řetězy, řetězy s hákem, popruhy pro velkou zátěž, nekonečné závěsné popruhy i textilní lana. Nechybí nízkotlaké zvedací vaky o nosnosti 4,5 t a výšce zdvihu 600 mm.

Pro osvětlení místa zásahu slouží kromě pevně zabudovaných světel na bocích a zadní části nástavby rovněž přenosný osvětlovací systém PELI RALS 9490.

Vyprošťovací rameno Omars 100 T Recovery 2018

Vyprošťovací rameno je uloženo na pomocném rámu ze dvou podélníků a dvěma hydraulickými stabilizátory s opěrou ve tvaru A. Na všech hydraulických válcích jsou zámky, rameno je možné sklopit do úhlu –15 °.

Odtahové brýle Vulkan o nosnosti 25 tun s podpěrami a 5 tun při jízdě jsou žárově pozinkované. Jejich maximální délka od osy ramene je 5 150 mm. Zařízení umožňuje alternativně táhnout i za nápravu či rám vozidla.

Tažné zařízení s okem o průměru 50 mm a nosností 18 tun je rovněž vybaveno vývody tlakového vzduchu a elektrickou přípojkou.

K dispozici je hned trojice hydraulických navijáků. Dozadu tahají desetitunový VIME EPH se 40metrovým lanem o průměru 18 mm a dvacetitunový BREVINI BWT se 40metrovým lanem o průměru 20 mm. Dopředu pak VIME 4500 EPH s tahem 5 tun a 25metrovým lanem o průměru 11 mm. Zadní navijáky a hydraulická ramena lze ovládat společně.

Hydraulický nakládací jeřáb HIAB X-HiPro 418 EP-5

Hydraulický nakládací jeřáb s nekonečnou otočí je řízen systémem Space X4. Ovládán je skrze plně proporcionální dálkové ovládání nebo páky na obou bocích automobilu.

Podpěrné nohy jsou hydraulicky výsuvné, maximální šířka po ustavení je 6 800 mm. Systém automaticky vyhodnocuje šíři ustavení a upravuje podle ní pracovní diagram jeřábu.

Nechybí moderní systémy jako automatické zvýšení nosnosti, ochrana proti přetížení, automatický systém tlumení, či automatické vypouštění oleje zpět do nádrže, pokud systém pracuje naprázdno.

Variabilní olejové čerpadlo SUNFAB SVH 112 umožňuje automatickou regulaci otáček motoru dle požadovaného výkonu. Jeřáb standardně pracuje s tlakem 35 MPa.

Nosnost jeřábu s pěti hydraulickými segmenty je dána hodnotou 37,8 tunometrů, při vyložení na 3,7 metru uzvedne břemeno o hmotnosti 10 tun. Při maximálním vyložení – tedy 15 metrů – uzvedne Tatra ještě 2,2 tuny.

Sdílet
Banner Partner: Nordex 970x150 Dafo OK