Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičský záchranný sbor aktualizoval připravovanou barevnou úpravu, novým vzorkem je Scania s Cobrou pro Zlínský kraj

Firma Kobit – THZ vyrobila pro Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje novou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Scania P440.

Barevné označení techniky jednotek požární ochrany, kterým se rozumí její vnější barevná úprava, nápisy a označení a užití znaků, je řešeno § 24 odst. 2 zákona o požární ochraně upraveno vyhláškou č. 35/2007 Sb., o technických podmínkách požární techniky, ve znění pozdějších předpisů.

Na základě zpracovávání novely výše uvedené vyhlášky rozhodlo MV-GŘ HZS ČR o testování navrhovaného barevného provedení na jedné z CAS dodaných pro HZS Libereckého kraje. Po připomínkách došlo k úpravám, které byly opět zkušebně použity na v tomto článku představovaném vo­ze.

Přečtěte siKOBIT dodal jednu z nových Scanií pro HZS Libereckého kraje ve speciální barevné úpravě, Generální ředitelství na ní testuje podmínky nové vyhlášky

Podvozek

Dvounápravové šasi s trvalým pohonem všech kol je řady XT, rozvor náprav je 4 550 mm. Přední náprava je odpružena listovými pružinami, zadní vzduchem s možností změny výšky. Brzdy jsou na všech kolech bubnové, diferenciály jsou vybaveny uzávěrkou.

O pohon se stará řadový přeplňovaný šestiválec DC13 153 o výkonu 324 kW a zdvihovém objemu 12,7 dm³, jeho maximální točivý moment 2 300 Nm je dosahován v rozsahu 1 000 – 1 300 otáček za minutu.

Agregát splňuje emisní normu Euro 5 a je spřažen s dvanáctistupňovou samočinně řazenou převodovkou GRS905R se systémem Opticruise ve verzi se dvěma pedály, nechybí retardér R3500.

Šestimístní kabina CP28L je odpružena mechanicky a pneumaticky, nezávislé topení má výkon 3 kW. LED osvětlení interiéru lze v zadní části měnit z bílé na barvu s nižší intenzitou.

V opěradle velitele a opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů. Všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními pásy. V šesti dobíjecích úchytech jsou umístěny ruční svítilny.

Automobil je vybaven LED světlomety, mlhovky jsou halogenové. Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

Světelné výstražné zařízení je červenomodré kombinace. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno tlačítkem houkačky a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.

V přední části vozu je uchycen elektrický lanový naviják Ramsey Winch s tažnou silou 50 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou, mechanickým jištěním proti přetížení a syntetickým lanem. Úchytný prvek lanového navijáku je opatřen kotvícím okem pro možnost upevnění háku při práci s lanovou kladkou. Kotvící oko je dimenzováno na tažnou sílu shodnou s tažnou silou lanového navijáku.

Cisterna je vybavena zásuvkou Rettbox-air 230 V se systémem inteligentního dobíjecího zařízení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu.

Scania vykazuje zvýšenou odolnost proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde tyto nejsou chráněny podvozkovou částí.

Pro zvýšení odolnosti jsou použity ochranné návleky nebo jiné ochranné prvky, které dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C a po dobu 15 minut odolávají teplotě 1000 °C.

Zadní náprava je osazena automatickými podmetacími řetězy s možností jejích přiřazení za jízdy do rychlosti 50 km/h s ovládáním umístěným v prostoru řidiče.

Kamerový systém umožňuje sledování prostoru okolo automobilu i v kabině řidiče.

Nástavba

Konstrukce účelové nástavby je vyrobena z profilů ze slitiny lehkých kovů spojených technologií prizmatických šroubovaných spojů. S ohledem na potřebu očisty a dekontaminace je karoserie společně s vnitřními částmi úložných prostor vyrobena technologií lepení plechů ze slitiny lehkých kovů s rovným povrchem.

Přečtěte siOstravští hasiči nahrazují dosluhující Econicy, ve městě budou nově jezdit Scanie se zvýšenou kabinou pro mužstvo

Úložné prostory pro požární příslušenství v účelové nástavbě jsou upraveny pro samovolný odtok vody, úprava však omezuje vnikání vody z vnějšího okolí.

Všechny výsuvné, otočné a výklopné prvky, které přesahují při použití základní rozměry CAS v přepravním stavu, jsou opatřeny zepředu a ze strany retro-reflexními prvky.

Výtlačná a plnící hrdla jsou vyvedena pod zadní schrány mimo úložný prostor s požárním příslušenstvím.

Obslužné místo čerpacího zařízení je vybaveno komunikační jednotkou s mikrofonem a reproduktorem pro druhé ovládání vozidlového digitálního terminálu.

Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a sací výšce 3 metry. Scanie ve své nádrží z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny veze 3 500 litrů vody a 210 litrů pěnidla. Aktuální stav hasiva zobrazují LED stavoznaky ve sloupcích mezi roletami.

Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno elektronickou regulací s plynule volitelným rozsahem přimíšení se zobrazovaným rozlišením 0,1 %. Rozsah nastavitelného procenta přimíšení je 0 až 6 %.

Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožňuje samočinné a plynulé doplňování nádrže v závislosti na poklesu hladiny v nádrži na vodu. Uzavírací armatury jsou konstruovány tak, aby nezpůsobovaly tlakové rázy v dopravním vedení.

CAS je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby se schopností monitorovat a ovládat jednotlivé prvky účelové nástavby.

Veškeré funkce systému je možné ovládat z obslužného místa čerpacího zařízení pomocí grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 10” a z přenosného grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 7” umístěného v kabině řidiče.

Systém řízení požární nástavby má následující funkce:

  1. zobrazení aktivních prvků účelové nástavby – rolety, úschovné schrány na pochůzné ploše účelové nástavby, žebřík, osvětlovací stožár, oranžová výstražná svítilna, světelné části zvláštního výstražného zařízení,
  2. signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě, c) signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  3. signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  4. zobrazení grafu s využitím hasiva za nejméně poslední 3 minuty, zobrazení předpokládaného času do naplnění/vyčerpání hasiva,
  5. zobrazení nepřipravenosti vozidla k jízdě na palubní desce CAS (varování nástavby, aktivní osvětlovací stožár),
  6. automatizovaný provoz se zavodněním čerpacího zařízení a tlakovou regulací,
  7. upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací, i) monitorování mezních provozních stavů na čerpacím zařízení, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  8. funkce pro automatické provedení zkoušky sání na sucho, zkoušky maximálních tlaků a zkoušky elektronických ventilů, záznam o provedení zkoušky do databáze systému včetně zobrazení doporučeného termínu pro další provedení zkoušky,
  9. záznam provozních dat během provozu čerpacího zařízení (nejméně otáčky motoru, otáčky čerpadla, rychlost vozidla, tlak nízkotlakého okruhu, tlak vysokotlakého okruhu tlak na vstupu do čerpadla, hladina hasiva, napětí na baterii) při frekvenci 1 Hz,
  10. automatické plnění nádrže plnícím zařízením,
  11. automatické zhasnutí světlometů osvětlovacího stožáru a uložení osvětlovacího stožáru do přepravní polohy při uvolnění parkovací brzdy,
  12. ovládání osvětlení okolí CAS, oranžové výstražné svítilny na zádi CAS,
  13. integrace kamerového systému, zobrazení obrazu na všech grafických terminálech,
  14. systém plánované údržby, zobrazení termínu provedení dalšího servisu jednotlivých položek, včetně připomenutí provedení údržby na hlavní obrazovce,
  15. automatická diagnostika systému řízení nástavby se schopností rozpoznání poruchy (zkratovaný výstup elektronické jednotky, ztráta napájecího napětí jednotky, ztráta komunikace s podvozkem vozidla – pouze v případě, že vozidlo komunikuje

s nástavbou pomocí sběrnice CAN bus, ztráta komunikace s ventilovým ostrovem/ /osvětlovacím stožárem či jednotkami v rámci nástavby),

  1. poznámkový blok synchronizovaný mezi všemi obrazovkami systému řízení požární nástavby,
  2. ovládání řezacího zařízení pro řezání vodním paprskem,
  3. zobrazení obrazového výstupu kamery pro sledování prostoru za CAS z místa řidiče. Požární nástavba je dále vybavena sérií elektronických řídicích jednotek (dále jen jednotky), umístěných na různých místech vozidla.

Jednotky, včetně zadního grafického terminálu, jsou mezi sebou propojeny pomocí sběrnice CAN bus 2.0.

Scania je vybavena zařízením pro řezáním vodním paprskem s možností přimísení abraziva COLDCUT COBRA C360 HLS Kit. Řezací zařízení je určené pro řezání stavebních konstrukcí (zejména materiálů: zdivo, beton, ocel, sklo, pryž, dřevo).

Řezací zařízení je napájeno vodou z nádrže na vodu CAS a je poháněno od pohonné soustavy podvozkové části (CAS je vybavena dvěma pomocnými pohony vyvedenými z převodovky).

Tlakový zdroj vody zaručuje plynulou dodávku hasebního média bez vodních rázů při pracovním tlaku nejméně 270 bar. Zásobník s abrazivem, průtokový naviják s hadicí o délce nejméně 80 m a proudnicí je umístěná v pravé zadní části účelové nástavby.

Proudnice je s hadicí spojena přes nezámrznou rychlospojku s pojistkou proti rozpojení, proudnice je vybavena bezpečnostním prvkem proti nechtěnému spuštění.

Řezací zařízení dále umožňuje:

  1. současné řezání a hašení, dále hašení roztříštěným proudem vody, b) řezání paprskem o minimální šíři, nejvíce však 2,5 mm,
  2. s ohledem na požadovanou efektivitu zásahu pracovat s malou spotřebou vody, nejméně však 50 l.min-1 a nejvíce 70 l.min-1,
  3. bezpečnou manipulaci s proudnicí, minimalizující účinky zpětného rázu, e) zprovoznění zařízení do 90 vteřin,
  4. kontinuální řezání s příměsí abraziva po dobu nejméně 4 minuty bez nutnosti doplňování abraziva do zásobníku,
  5. ochranu před poškozením mrazem je zajištěna elektrickým nezávislým topením umístěným v pravé zadní částí účelové nástavby,
  6. ovládání průtoku vody, ovládání přimísení pěnidla a přimísení abraziva z obslužného místa strojníka CAS a z proudnice, prostřednictvím optického kabelu, který je součástí hadice,
  7. navíjení hadice na naviják elektrickým pohonem při obsluze jednou osobou, v případě poruchy navíjení ručním pohonem,
  8. plnou funkčnost při případném připojení prodlužovacích hadic do celkové délky nejméně 250 m (prodlužovací hadice nejsou součástí dodávky),
  9. současnou činnost řezacího zařízení a požárního čerpadla CAS, l) provoz při teplotách v rozmezí –20°C až + 40°C,
  10. provoz bez ohledu na množství vody v nádrži CAS, a při průběžném doplňování nádrže na vodu CAS.

Zásobník na abrazivo o objemu nejméně 10 litrů je umístěn v pravé zadní části účelové nástavby. Pohonná jednotka (hydraulické čerpadlo) je umístěna v zadní části v prostoru u požárního čerpadla a mimo nezbytně nutné části nezasahuje do úložných prostorů po bocích účelové nástavby.

Hygienické prostředky tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku, alkoholová dezinfekce v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky jsou uloženy v levé přední skříni na výsuvném úložném prvku, do tohoto prostoru je vyvedena hadice s uzavírací armaturou, která je napojená na nádrž na vodu a je určena k základní hygieně osádky.

Součástí tohoto prostoru je spirálová hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu Scanie a ovládaná mechanickým vzduchovým kohoutem.

Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný bod pro lafetovou proudnici Protek Style s délkou účinného dostřiku 50 metrů a průtokem nastavitelným v rozsahu 800 – 2 000 litrů za minutu. Proudnice je dodána s podstavcem a lze ji použít i mimo automobil.

CAS je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem THZ LED o výsuvné výšce 5 metrů od země se dvěma 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lumenů. Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy, a to i po uvolnění parkovací brzdy. Napájení osvětlovacího stožáru je z elektrické soustavy vozu.

V zadní části nástavby je kamera pro sledování prostoru za CAS z místa řidiče. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě, s přísvitem pro noční provoz a její obrazový výstup je zobrazován na displeji o úhlopříčce 7” v kabině řidiče.

Sdílet