Neděle 16. května 2021, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Napajedelští hasiči mají novou cisternu Scania se stálým pohonem všech kol a ovládáním nástavby systémem FTCS

Napajedelští hasiči převzali 1. září 2020 od zástupců společnosti WISS CZECH, s.r.o. novou cisternovou automobilovou stříkačku CAS 20 Scania. Nákup nové cisterny za bezmála 7.250.000 Kč zajistilo město Napajedla za finanční podpory Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů, Zlínského kraje a Hasičského fondu Nadace Agrofert.

Jedná se o první cisternu od společnosti WISS CZECH dodanou na český trh, která disponuje ovládáním FTCS. Vozidlo je v barevném provedení RAL 3020.

Přečtěte siSystém FTCS toho umí víc než před rokem: umí hladinoměry a z tabletu ovládá lafety i stožár

Podvozek

Cisternová automobilová stříkačka je postavena na dvounápravovém šasi Scania P500 B4×4 řady XT o rozvoru náprav 4 350 mm. Nápravy jsou vybaveny uzávěrkami diferenciálů, odpruženy jsou listovými péry. Brzdy jsou bubnové. Pohon přední nápravy je stálý – připojuje se automaticky při prokluzu zadních kol.

O pohon se stará řadový vznětový šestiválec DC13 o objemu 12,7 litru. Jeho maximální výkon je 368 kW při 1 900 otáčkách za minutu, maximální krouticí moment je 2 500 Nm. Agregát splňuje emisní normu Euro 5.

Dvanáctistupňová převodovka GSRO905R je automatizovaná se systémem Opticruise a s retardérem R3500.

Kabina Crew Cab CP28L je čtyřdveřová, šestimístná, vybavená klimatizací a nezávislým vytápěním. Na jejím levém boku je sdružená zásuvka pro dobíjení a konzervaci akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox-air. Zásuvka je napojená na tlakovou soustavu vozidla a na systém inteligentního dobíjecího zařízení akumulátorových baterií.

V opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů. Všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními pá­sy.

V šesti dobíjecích úchytech jsou umístěny ruční svítilny a radiostanice. Mezi sedadlem velitele a strojníka je dále v dobíjecím úchytu umístěn ruční digitální terminál.

Pro spojení slouží digitální terminál a analogová radiostanice, velitel má v dosahu k dispozici výjezdový tablet a telefon. U ovládacího panelu čerpadla je druhé obslužné místo vozidlové radiostanice.

Automobil je vybaven LED světlomety, mlhovky jsou halogenové. Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

Světelné výstražné zařízení je červenomodré kombinace. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno originálními tlačítky výrobce podvozku, přepínání tónu je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.

Podvozek vykazuje zvýšenou odolnost proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde tyto nejsou chráněny podvozkovou částí.

Nástavba

Nástavba je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny GFK, do nádrže na hasivo se vejde 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla. Aktuální stav objemu nádrží signalizují LED stavoznaky na obou bocích nástavby. Pod předními a zadními úložnými schránami jsou výklopné stupačky.

Čerpací zařízení Ruberg je bronzové, vyhřívané, při tlaku 10 barů dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu. K dispozici je i vysokotlaký režim – tedy 40 barů, zařízení je obsluhováno tlačítky u displeje popřípadě z tabletu.

Všechny výsuvné, otočné a výklopné prvky, které přesahují při použití základní rozměry CAS v přepravním stavu, jsou opatřeny zepředu a ze strany retro-reflexními prvky.

Výtlačná a plnící hrdla jsou vyvedena pod zadní schrány mimo úložný prostor s požárním příslušenstvím.

Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožňuje samočinné a plynulé doplňování nádrže v závislosti na poklesu hladiny v nádrži na vodu. Uzavírací armatury jsou konstruovány tak, aby nezpůsobovaly tlakové rázy v dopravním vedení.

CAS je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby se schopností monitorovat a ovládat jednotlivé prvky účelové nástavby.

Veškeré funkce systému je možné ovládat z obslužného místa čerpacího zařízení pomocí grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 10” a z přenosného grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 7” umístěného v kabině řidiče.

Systém řízení požární nástavby má následující funkce:

  • zobrazení aktivních prvků účelové nástavby – rolety, úschovné schrány na pochůzné ploše účelové nástavby, žebřík, osvětlovací stožár, oranžová výstražná svítilna, světelné části zvláštního výstražného zařízení,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • zobrazení grafu s využitím hasiva za nejméně poslední 3 minuty, zobrazení předpokládaného času do naplnění/vyčerpání hasiva,
  • zobrazení nepřipravenosti vozidla k jízdě na palubní desce CAS (varování nástavby, aktivní osvětlovací stožár),
  • automatizovaný provoz se zavodněním čerpacího zařízení a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
  • monitorování mezních provozních stavů na čerpacím zařízení, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • funkce pro automatické provedení zkoušky sání na sucho, zkoušky maximálních tlaků a zkoušky elektronických ventilů, záznam o provedení zkoušky do databáze systému včetně zobrazení doporučeného termínu pro další provedení zkoušky,
  • záznam provozních dat během provozu čerpacího zařízení (nejméně otáčky motoru, otáčky čerpadla, rychlost vozidla, tlak nízkotlakého okruhu, tlak vysokotlakého okruhu, tlak na vstupu do čerpadla, hladina hasiva, napětí na baterii) při frekvenci 1 Hz,
  • automatické plnění nádrže plnícím zařízením,
  • automatické zhasnutí světlometů osvětlovacího stožáru a uložení osvětlovacího stožáru do přepravní polohy při uvolnění parkovací brzdy,
  • ovládání osvětlení okolí CAS, oranžové výstražné svítilny na zádi CAS,
  • integrace kamerového systému, zobrazení obrazu na všech grafických terminálech,
  • systém plánované údržby, zobrazení termínu provedení dalšího servisu jednotlivých položek, včetně připomenutí provedení údržby na hlavní obrazovce,
  • automatická diagnostika systému řízení nástavby se schopností rozpoznání poruchy (zkratovaný výstup elektronické jednotky, ztráta napájecího napětí jednotky, ztráta komunikace s podvozkem vozidla, ztráta komunikace s ventilovým ostrovem/ /osvětlovacím stožárem či jednotkami v rámci nástavby)
  • poznámkový blok synchronizovaný mezi všemi obrazovkami systému řízení požární nástavby,
  • zobrazení obrazového výstupu kamery pro sledování prostoru za CAS z místa řidiče.

Požární nástavba je dále vybavena sérií elektronických řídicích jednotek umístěných na různých místech vozidla.

Jednotky, včetně zadního grafického terminálu, jsou mezi sebou propojeny pomocí sběrnice CAN bus 2.0.

Hygienické prostředky – tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky jsou uloženy v levé přední skříni na výsuvném úložném prvku, do tohoto prostoru je vyvedena hadice s uzavírací armaturou, která je napojená na nádrž na vodu a je určena k základní hygieně osádky.

Součástí tohoto prostoru je spirálová hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu vozidla a ovládaná mechanickým vzduchovým kohoutem.

Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný bod pro lafetovou proudnici Protek Style s délkou účinného dostřiku 50 metrů a průtokem nastavitelným v rozsahu 800 – 2 000 litrů za minutu. Proudnice je dodána s podstavcem a lze ji použít i mimo automobil.

CAS je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem se dvěma 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lumenů. Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy, a to i po uvolnění parkovací brzdy. Napájení osvětlovacího stožáru je z elektrické soustavy vozu.

V zadní části nástavby je kamera pro sledování prostoru za CAS z místa řidiče. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě, s přísvitem pro noční provoz a její obrazový výstup je zobrazován na displeji o úhlopříčce 7” v kabině řidiče.

Marek Šiška, DiS.
Velitel JSDHM Napajedla
Sdílet