Sobota 29. ledna 2022, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Scania pro stanici HZS Plzeňského kraje v Domažlicích má ve vybavení i Cobru, vyrobila ji firma KOBIT – THZ

Do vozového parku Hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje přibyla nová cisternová automobilová stříkačka Scania z produkce slatiňanského nástavbáře KOBIT – THZ. S financováním pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod. Stejný vůz dodal výrobce i kolegům z Karlovarské­ho kraje.

Podvozek

Vůz je postaven na dvounápravovém šasi Scania P440 B4×4HZ řady XT o rozvoru 4 350 mm. Obě nápravy jsou odpruženy listovými pružinami, osazeny torzními stabilizátory i uzávěrkami diferenciálů, brzdy jsou bubnové.

O pohon se stará řadový přeplňovaný šestiválcový motor DC 13 o objemu 12,7 dm³ a krouticím momentu 2 300 Nm v rozsahu 1 000 až 1 300 otáček za minutu. Výkon agregátu splňujícího emisní normu Euro 5 je 324 kW.

Dvanáctistupňová automatizovaná převodovka se systémem řazení Optictuise je zde ve verzi se dvěma pedály, nechybí hydrodynamický retardér. Pohon obou náprav je trvalý.

Pomocný pohon požárního čerpadla a zařízení pro řezání vodním paprskem je vyveden z převodové skříně podvozku s možností zapnutí obou pohonů bez nutnosti zastavení chodu motoru. Pohon pro požární čerpadlo umožňuje činnost i při jízdě.

Kabina CP28L je šestimístná, jednoprostorová, se čtyřmi dveřmi. Vybavená je klimatizací i nezávislým 3 kW topením voda-vzduch.

V zorném poli řidiče je 7" displej infotainmentu s výstupem ze zadní couvací kamery. Ta je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě. Druhé obslužné místo vozidlové radiostanice najdeme v zadní části automobilu u ovládacího panelu čerpadla.

Osvětlení nad druhou řadou sedadel lze ovládat samostatně a je možné jej přepínat z bílé na jinou barvu světla s nižší intenzitou.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

Spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno také tlačítkem houkačky Scanie a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele. Pro spojení slouží jak vozidlová analogová radiostanice, tak digitální vozidlový terminál.

Opěradla druhé řady sedadel jsou vybavena úchyty pro čtyři dýchací přístroje a pro tři tlakové láhve. Pátý úchyt pro dýchací přístroj je umístěn v opěradle sedadla velitele. Všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními pá­sy.

V šesti dobíjecích úchytech jsou ruční svítilny. Ve vybavení nechybí domovní zásuvka 230 V pro napojení nabíjecích prvků např. termokamery. Zásuvka je umístěna v prostoru druhé řady sedadel a je napájena ze zásuvky pro dobíjení akumulátorových baterií.

Přední část vozu je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem Ramsey Winch s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50,7 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou, přítlačným zařízením lana a mechanickým jištěním proti přetížení.

Úchytný prvek lanového navijáku je opatřen kotvícím okem pro možnost upevnění háku navijáku při práci s lanovou kladkou. Kotvící oko je dimenzováno na tažnou sílu shodnou s tažnou silou lanového navijáku.

CAS je vybavená zásuvkou Rettbox-air 230 V se systémem inteligentního dobíjecího zařízení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu.

Systém je vybaven zařízením, které při připojení sdružené zásuvky zajistí oddělení dobíjení akumulátorových baterií od elektrické soustavy podvozku a současně zajistí dodávku elektrického proudu pro funkčnost dobíječů svítilen a přenosných stanic, tabletu a dalších přístrojů.

CAS je vybavena kamerovým systémem obsahujícím

  • záznamový rekordér vybavený:
    • SSD diskem o kapacitě nejméně 128 GB,
    • ukládáním záznamu nejméně ze 4 kamer ve full HD rozlišení,
    • záznamem zvuku z externího mikrofonu,
    • promítnutím informace o zapnuté světelné části zvláštního výstražného zařízení a použití provozní brzdy do nahrávaného videozáznamu,
    • WIFI,
    • GPS,
    • panic tlačítkem,
    • uzamykatelným přístupem k paměťovému médiu,
    • možností nahrávání ve smyčce,
  • přední kameru sledující provoz před CAS,
  • zadní vnější kameru sledující provoz za CAS,
  • vnitřní kameru sledující prostor řidiče a přístrojovou desku CAS,
  • mikrofon,
  • kabeláž pro propojení kamer a mikrofonu s rekordérem.

Nástavba

Konstrukce účelové nástavby je vyrobena z profilů ze slitiny lehkých kovů spojených technologií prizmatických šroubovaných spojů. Úložné prostory pro požární příslušenství jsou upraveny pro samovolný odtok vody.

Nástavba je vybavena ve spodní části předních a zadních úložných schrán otevíratelnými stupačkami pro snazší dosažení prostředků umístěných v horní části. Stupačky jsou během jízdy zajištěny západkovým mechanismem, jejich otevření je signalizováno v zorném poli řidiče.

Pro osvětlení bezprostředního okolí účelové nástavby jsou na obou bocích umístěna LED světla zapuštěná do okapnic.

Mezi kabinou a účelovou nástavbou je pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se dvěma LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy.

Nádrž na vodu má objem 3 500 litrů, nádrž na pěnidlo 210 litrů a nadrž na smáčedlo 40 litrů. Vyrobena je z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny.

Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožňuje samočinné a plynulé doplňování nádrže na vodu v závislosti na poklesu hladiny. Uzavírací armatury jsou konstruovány tak, aby nezpůsobovaly tlakové rázy v dopravním vedení.

Hygienické prostředky, které tvoří dávkovací zásobník na tekuté mýdlo, dávkovací zásobník na alkoholovou dezinfekci a zásobník na papírové ručníky, jsou uloženy na výsuvném prvku. Do tohoto prostoru je vyvedena hadice, která je napojená na nádrž na vodu a je určena k základní hygieně osádky. Součástí je spirálová hadice s ofukovací tryskou.

Zařízení prvotního zásahu je umístěno v pravé zadní části účelové nástavby. Tvoří jej průtokový naviják s elektrickým pohonem pro zpětné navíjení, vysokotlaká hadice a proudnice. K hadici je připojena kombinovaná vysokotlaká proudnice.

CAS je opatřena odnímatelnou lafetovou proudnicí PROTEK Style pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 2 000 litrů za minutu, délkou účinného dostřiku plným proudem 50 metrů a nastavitelným průtokem od 800 do 2 000 litrů za minutu. K dispozici je rovněž stativ pro použití mimo vozidlo.

Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno elektronickou regulací s plynule volitelným rozsahem přimísení se zobrazovaným rozlišením 0,1 %. Rozsah nastavitelného procenta přimíšení je 0 až 6 %.

Scania je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby, veškeré funkce systému je možné ovládat z obslužného místa čerpacího zařízení pomocí grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce nejméně 10” a z přenosného grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce alespoň 7”, umístěného v kabině řidiče.

Přečtěte siSystém FTCS toho umí víc než před rokem: umí hladinoměry a z tabletu ovládá lafety i stožár

Systém řízení požární nástavby má následující funkce:

  • zobrazení aktivních prvků účelové nástavby – rolety, úložné schrány na pochůzné ploše účelové nástavby, žebřík, osvětlovací stožár, oranžová výstražná svítilna, světelné části zvláštního výstražného zařízení,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • zobrazení grafu s využitím hasiva za nejméně poslední 3 minuty, zobrazení předpokládaného času do naplnění/vyčerpání hasiva,
  • zobrazení nepřipravenosti vozidla k jízdě na palubní desce CAS (varování nástavby, aktivní osvětlovací stožár, porucha zvláštních výstražných světel),
  • automatizovaný provoz se zavodněním čerpacího zařízení a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
  • monitorování mezních provozních stavů na čerpacím zařízení, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • funkce pro automatické provedení zkoušky sání na sucho, zkoušky maximálních tlaků a zkoušky elektronických ventilů, záznam o provedení zkoušky do databáze systému včetně zobrazení doporučeného termínu pro další provedení zkoušky,
  • záznam provozních dat během provozu čerpacího zařízení (nejméně otáčky motoru, otáčky čerpadla, rychlost vozidla, tlak nízkotlakého okruhu, tlak vysokotlakého okruhu tlak na vstupu do čerpadla, hladina hasiva, napětí na baterii) při frekvenci alespoň 1 Hz,
  • automatické plnění nádrže plnícím zařízením,
  • automatické zhasnutí světlometů osvětlovacího stožáru a uložení osvětlovacího stožáru do přepravní polohy při uvolnění parkovací brzdy,
  • ovládání osvětlení okolí CAS, oranžové výstražné svítilny na zádi CAS, doplňkových svítilen zvláštního výstražného zařízení,
  • systém plánované údržby, zobrazení termínu provedení dalšího servisu jednotlivých položek, včetně připomenutí provedení údržby na hlavní obrazovce,
  • automatická diagnostika systému řízení nástavby se schopností rozpoznání poruchy (zkratovaný výstup elektronické jednotky, ztráta napájecího napětí jednotky, ztráta komunikace s podvozkem vozidla – pouze v případě, že vozidlo komunikuje s nástavbou pomocí sběrnice CAN bus, ztráta komunikace s ventilovým ostrovem/osvě­tlovacím stožárem či jednotkami v rámci nástavby),
  • poznámkový blok synchronizovaný mezi všemi obrazovkami systému řízení požární nástavby,
  • ovládání řezacího zařízení pro řezání vodním paprskem.

CCS Cobra

Scania je v prostoru účelové nástavby vybavena zařízením pro řezáním vodním paprskem C360HLS kit s možností přimísení abraziva. Řezací zařízení je určené pro řezání stavebních konstrukcí (zejména materiálů: zdivo, beton, ocel, sklo, pryž, dřevo).

Zařízení prořízne následující materiály o síle:

  1. beton 150 mm do 90 sekund,
  2. stavební ocel 10 mm do 40 sekund, při řezné rychlosti nejméně 40 mm.min-1,
  3. vrstvené skla 10 mm do 30 sekund.

Řezací zařízení je napájeno vodou z nádrže na vodu CAS a je poháněno od pohonné soustavy podvozkové části.

Tlakový zdroj vody zaručuje plynulou dodávku hasebního média bez vodních rázů při pracovním tlaku 270 barů.

Zásobník s abrazivem, průtokový naviják s hadicí o délce 80 m a proudnicí je umístěn v pravé zadní částí účelové nástavby. Proudnice je s hadicí spojena přes nezámrznou rychlospojku s pojistkou proti rozpojení, proudnice je vybavena bezpečnostním prvkem proti nechtěnému spuštění.

Řezací zařízení dále umožňuje:

  • současné řezání a hašení, dále hašení roztříštěným proudem vody,
  • řezání paprskem o minimální šíři, nejvíce však 2,5 mm,
  • s ohledem na požadovanou efektivitu zásahu pracovat s malou spotřebou vody, nejméně však 50 l.min-1 a nejvíce 70 l.min-1,)- bezpečnou manipulaci s proudnicí, minimalizující účinky zpětného rázu,
  • při výměně proudnice, za tzv. proudnici kompatibilní s typem „JET“, stříkaní vodou bez změny průtoku při tlaku od 70 do 100 bar, proudnice umožňuje plynulou změnu typu proudu z kompaktní na vodní kužel (roztříštěný), proudnice je součástí dodávky,
  • přimísení aditiva,
  • zprovoznění zařízení do 90 vteřin,
  • kontinuální řezání s příměsí abraziva po dobu nejméně 4 minuty bez nutnosti doplňování abraziva do zásobníku,
  • ochranu před poškozením mrazem je zajištěna elektrickým nezávislým topením umístěným v pravé zadní částí účelové nástavby,
  • ovládání průtoku vody, ovládání přimísení pěnidla a přimísení abraziva z obslužného místa strojníka CAS a z proudnice, prostřednictvím optického kabelu, který je součástí hadice. Ovládací kabel nemění kruhový průřez hadice, ani její hladké provedení.
  • navíjení hadice na naviják elektrickým pohonem při obsluze jednou osobou, v případě poruchy navíjení ručním pohonem,
  • plnou funkčnost při případném připojení prodlužovacích hadic do celkové délky nejméně 250 m (prodlužovací hadice nejsou součástí dodávky),
  • současnou činnost řezacího zařízení a požárního čerpadla CAS,
  • provoz při teplotách v rozmezí –20°C až + 40°C,
  • provoz bez ohledu na množství vody v nádrži CAS, a při průběžném doplňování nádrže na vodu CAS.

Zásobník na abrazivo o objemu 10 litrů je umístěn v pravé zadní části účelové nástavby.

Pohonná jednotka (tedy hydraulické čerpadlo) je umístěna v zadní části nástavby v prostoru u požárního čerpadla a mimo nezbytně nutné části nezasahuje do úložných prostorů po bocích nástavby.

Sdílet