Středa 24. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Pražští letištní hasiči mají novou Scanii od firmy KOBIT – THZ, je vybavena Cobrou

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha zařadil do svého vozového parku novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania v technickém provedení. Dodala ji firma KOBIT – THZ, cisterna splňuje i letecký předpis L 14.

Vůz je určen pro všechny typy zásahů na letišti i mimo něj – tedy pro zásahy letištní infrastruktury, technické zásahy na ploše letiště, zásahy spojené přímo s leteckým provozem nebo i události mimo areál letiště v součinnosti s HZS hl. m. Prahy a HZS Středočeského kra­je.

Nová Scania XT nahradí dosluhující prvovýjezdvou cisternu od firmy Rosenbauer. Ta je z roku 2011, osazena však byla nástavbou pořízenou v roce 2002, k výměně šasi došlo po nehodě.

Podvozek

Automobil je postaven na dvounápravovém podvozku P 500 B4×4HZ řady XT o rozvoru 4 350 mm. Nápravy jsou odpruženy listovými pery a osazeny stabilizátory, diferenciály mají mechanickou uzávěrku.

Brzdy jsou na všech kolech bubnové, pomáhá jim pětistupňový hydrodynamický retardér R3500. Ten je součástí dvanáctistupňové automatizované převodovky GRS905R se systémem Opticruise. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 110 km/h.

Scanii pohání šestiválcový přeplňovaný motor DC13 146 o výkonu 368 kW, který splňuje emisní normu Euro 5. Krouticí moment třináctilitrového agregátu je 2 500 Nm v rozsahu 1000 až 1300 otáček za minutu, disponuje systémem elektrického předehřívání.

Startování motoru je možné i mechanickým tlačítkem, tzv. „rychlostartérem“, které je umístěno na levé straně kabiny.

O dobíjení akumulátorů zásuvka Rettbox, která se po nastartování samočinně odpojí. Umístěna je v zadní části automobilu, automatické doplňování tlakového vzduchu při vypnutém motoru zajišťuje elektrický kompresor v levé zadní schráně nástavby.

Kabinu CP28L vyhřívá nezávislé 3kW topení voda-vzduch, nechybí automatická klimatizace. Do 7" displeje infotainmentu v zorném poli řidiče je integrován obraz ze zadní couvací kamery. Ta je vyhřívaná a má dva objektivy s automatickým zavíráním čočky – jeden objektiv míří dolů na zadní nárazník vozidla, druhý je namířen do dálky.

Displej zobrazuje výstup z obou objektivů najednou nebo přepínatelně z každého zvlášť, kamera se dá aktivovat i samostatně bez nutnosti řadit zpátečku.

Všechna sedadla – s výjimkou řidiče – mají do opěradel integrovaný dýchací přístroj 3M SCOTT ProPak, strojníkův přístroj je uchycen mezi předními sedadly. Sedačka velitele je pneumaticky odpružená. Prostor kabiny je osvětlen s možností volby denního a nočního režimu.

Strop kabiny je v zadní části kabiny osazen světly, na které je výhled ze zadních sedadel a které signalizují:

  • přerušovaným oranžovým světlem zapnutí signalizace změnu směru jízdy doprava – umístění světla je v pravé části stropu kabiny,
  • přerušovaným oranžovým světlem zapnutí signalizace změnu směru jízdy doleva – umístění světla je v levé části stropu kabiny,
  • stálým červeným svícením při sešlápnutí brzdového pedálu – umístění světla je ve středové části stropu kabiny.

Pro spojení slouží dvojice vozidlových radiostanic Motorola MTM 5400. Jedna z nich je „hasičská“ zásahová, druhá slouží pro spojení s řízením letového provozu – řídící věží. V adaptéru je uchycen digitální terminál TPH 900, nechybí převodník.

Pro spojení s případnou ztrátou signálu (například kolektory, podzemní šachty apod.) je cisterna vybavena zařízením na rozšíření rádiového signálu zvaným Krtek.

Za čelním sklem je umístěna kamera s nepřetržitým nahráváním prostoru před automobilem, která je aktivována po nastartování. Mezi sedadlem řidiče a spolujezdcem je držák tabletu umožňující jeho natočení k oběma sedadlům.

Na nárazníku je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou sílou 50 kN a 35metrovým lanem.

Červenomodré výstražné zařízení je doplněno výstražným osvětlením pro pohyb na letišti – na střeše jsou oranžová, přerušovaně blikající „letištní“ světla pro pohyb na letištních plochách.

Výměnný systém Rockinger Varioblock umožňuje rychlou výměnu různých tažných systémů. Jde o čepové tažné zařízení s automatickým zajištěním nebo závěsné zařízení typu „koule“.

Podvozek je chráněn proti sálavému teplu – rozvody paliva, vzduchu a elektřiny jsou kryty speciálními návleky, které odolají teplotám do 200 ° C. Krátkodobě – po dobu 15 minut – až 1 000 °C.

Nástavba

Nástavba automobilu je vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Spodní části úložných prostorů jsou zakončeny výklopnými schody o nosnosti 250 kg, které mají ve své konstrukci na bocích umístěno výstražné LED světlo oranžové barvy svítící přerušovaně. V prostoru zadního kola jsou schody tvarovány tak, aby po jejich sklopení vznikla souvislá plocha bez přerušení

Výtlačná hrdla jsou umístěna tak, aby ke každému z nich byl přístup i bez sklopení schodu.

Nádrž na hasivo tvoří jeden celek – vyrobena je z nerezavějící oceli, pojme 3 500 litrů vody a 210 litrů pěnidla. Na obou bocích nástavby jsou umístěny LED stavoznaky.

Ovladatelné části nástavby, tj. osvětlovací stožár, čerpadlo, osvětlení nástavby a sváděcí alej, jsou ovládány z jednoho zařízení, které komunikuje pomocí sběrnice CAN bus. Jednotlivá zařízení fungují nezávisle na sobě, tzn. že pokud dojde k závadě jednoho zařízení, nejsou tímto stavem omezena ostatní zařízení.

Scania je vybavena teleskopickým pneumatickým výsuvným světelným stožárem se dvěma 24V LED světlomety. Jejich celkový světelný tok je 30 000 lumenů.

Sada vyprošťovacího zařízení Lukas je akumulátorová.

Čerpadlo THZ 3000 dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Umožňuje i vysokotlaký či kombinovaný provoz. Čerpadlo je vyhřívané a má předřazenou pístovou vývěvu, která automaticky zavodňuje čerpadlo při jeho zapnutí a při poklesu tlaku v čerpadle pod 0,2 MPa.

Součástí potrubního vedení CAS je přiměšovač s možností přimísení 1, 3 a 6 %; přiměšovač je ovládán elektricky z ovládacích panelů čerpadla. Pěnidlo lze do nádrže doplňovat zubovým čerpadlem.

Veškeré funkce systému je možné ovládat z obslužného místa čerpacího zařízení pomocí grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 10” a z přenosného grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 7” umístěného v kabině řidiče.

Pro možnost spolehlivého použití přenosného terminálu i mimo kabinu osádky je jedna z antén wifi routeru umístěna vně kabiny – na její střeše.

CCS Cobra

V automobilu je zabudován systém pro hašení a řezání vodním paprskem CCS Cobra C 360 HLS KIT.

Zařízení prořízne následující materiály o síle:

  1. beton 150 mm do 90 sekund,
  2. stavební ocel 10 mm do 40 sekund, při řezné rychlosti nejméně 40 mm za minutu,
  3. vrstvené skla 10 mm do 30 sekund.

Řezací zařízení je zásobováno hasivy z nádrže vozu a je poháněno od pohonné soustavy podvozkové části. Tlakový zdroj vody zaručuje plynulou dodávku hasebního média bez vodních rázů při pracovním tlaku nejméně 270 barů.

Zásobník s abrazivem, průtokový naviják s hadicí o délce 100 metrů a proudnicí jsou umístěny v pravé zadní částí účelové nástavby. Proudnice je s hadicí spojena přes nezámrznou rychlospojku s pojistkou proti rozpojení, proudnice je vybavena bezpečnostním prvkem proti nechtěnému spuštění.

Přečtěte siCold Cut System Cobra je užitečným pomocníkem hasičů, možnosti využití se stále rozšiřují

Speciální vybavení a umístění jiných prostředků je uspořádáno tak, aby především vyhovovalo potřebám HZS Letiště Praha. Na střeše je například umístěno odlehčené vynášecí křeslo Zodiac Equipment AirChair pro transport pacienta z úzkých uliček letadel.

Sdílet