Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Pražští letištní hasiči absolvovali výcvik v mobilním simulátoru, letadlo hořelo přímo před stanicí

V průběhu března roku 2023 probíhal na letišti Praha/Ruzyně výcvik nových zaměstnanců místního Hasičského záchranného sboru, zaměřený byl na hašení požárů letadel.

Požadavek na tento výcvik u letištních hasičů vychází z mezinárodních předpisů pro civilní letectví ICAO a EASA – účastníci kurzu se během deseti dnů seznámí s teorií a praxí v oblasti znalosti předpisů, konstrukcí letadel a provedení zásahu.

Vzhledem k počtu účastníků – a díky nové možnosti využití mobilního ohňového simulátoru – bylo možné uspořádat výcvik přímo v prostorách u centrální hasičské stanice HZS Letiště Praha.

Cyklické opakování, nebo získání této kvalifikace, se jinak běžně provádí ve výcvikových centrech v zahraničí.

Výcvikový simulátor, s nímž dorazila německá firma ARFF-Services GMBH, sestává z trupu letadla s kabinou posádky a částí pro cestující (kde je mj. možné simulovat jevy jako flashover a rollover), křídla, podvozku, motoru a části simulující plošný požár hořlavé kapaliny.

Přečtěte siHasiči na Letišti Václava Havla v Praze mají dva nové Panthery od Rosenbauera

Simulátor také umožňuje provádění násilného vstupu do letadla nebo únik nouzovým východem. Skutečný plamen vzniká spalováním propan-butanu, interiér letadla je možné i zadýmit.

V průběhu zásahu je prostřednictvím teplotních čidel kontrolována teplota a efektivita zásahu. Instruktor může simulovat různé scénáře a řídit intenzitu plamenů.

Součástí výbavy jsou i cvičné figuríny různých velikostí a hmotností. Provedení simulátoru zajišťuje dostatečnou bezpečnost a ochranu účastníků výcviku a má minimální vliv na životní prostředí.

Přečtěte siPražští letištní hasiči mají novou Scanii od firmy KOBIT - THZ, je vybavena Cobrou

V rámci výcviku nováčků dostali příležitost i jejich zkušení kolegové, kteří si vyzkoušeli zásah jako tým, který spolu běžně slouží. V rámci výcviku byla použita technika a prostředky HZS Letiště Praha.

Toto byl velký benefit, který na zahraničních výcvicích není možný.

Závěrem kurzu účastníci splnili test a získali potřebnou certifikaci.

Ing. Jiří Markuci
Ing. Milan Mráz
HZS podniku Letiště Praha
Sdílet