Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči Dopravního podniku hlavního města Prahy pořídili nové automobilové nosiče kontejnerů, „dvojčata“ dodala THT Polička

Hasiči Dopravního podniku hlavního města Prahy v letech 2021 a 2022 rozšířili svůj vozový park o nová speciální vozidla – automobilové nosiče kontejnerů. Dodavatelem vozů je společnost THT Polička, s.r.o.

Pro maximální zjednodušení obsluhy byla u obou automobilů zvolena identická konfigurace podvozku, hydraulického nakládacího jeřábu i kontejnerové technologie.

Automobily jsou postaveny na šasi švédského výrobce Scania AG a nesou označení Scania G 500 B6×2*4NB. Jak název napovídá, jedná se o třínápravový podvozek s pohonem druhé nápravy a zatáčecí třetí nápravou. Tato konfigurace značně zmenšuje poloměr zatáčení vozu a usnadní tak manévrování v pražských ulicích.

Pohon zajišťuje přeplňovaný vodou chlazený šestiválcový motor s typovým označením DC 13 o výkonu 368 kW při 1800 ot. / min. Převodovka je vybavena automatickým systémem řazení rychlostních stupňů (12 vpřed a 2 zpět) s možností manuální volby rychlostního stupně a pro plynulejší couvání je vybavena tzv. mikropojezdem.

Vzhledem k variabilitě délkových rozměrů přepravovaných kontejnerů jsou vozidla vybavena hydraulicky stavitelným zadním nárazníkem. Pro případné vyprošťování jsou vozidla vybavena v přední části odnímatelnou tažnou konzolí, v zadní části pak dvěma třmeny tvaru omega. Vozidla dále disponují automatickým tažným zařízením s čepem.

Kabina je dvoumístná, vybavená klimatizací, topením nezávislým na chodu motoru, digitální a analogovou radiostanicí, držákem pro výjezdový tablet a celkem 4 kamerami – 2 couvacími, s přenosem obrazu na displej integrovaný do palubní desky a 2 pro záznam jízdy vozidla.

Dále jsou zde umístěny 2 vzduchové dýchací přístroje, přenosné radiostanice, ruční svítilny, zdravotnická brašna a nabíječe pro akumulátory. Základní výbava vozidel a příslušenství pro ovládání hydraulického nakládacího jeřábu je uloženo ve schránkách přístupných z vnějšku kabiny.

Pro doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů jsou vozidla vybavena sdruženou zásuvkou Rettbox-air. Výstražné světelné zařízení je v modročervené kombinaci.

Pro uložení vázacích prostředků jsou vozidla vybavena dvěma velkými nerezovými schránami před zadní nápravou a dvěma malými plastovými schránkami v zadní části podvozku. Vázací prostředky jsou pro lepší manipulaci uložené v plastových přepravkách.

Pro nakládání kontejnerů slouží podélně uložený jednoramenný hák Palfinger s typovým označením Palift 15A Telescopic, který díky své konstrukci umožňuje skládání kontejneru po nižší křivce. Systém je pro potřeby HZS DPP optimalizován pro práci s kontejnery o délce 5 – 6,6 m a celkové hmotnosti do 11 tun.

Zajištění naloženého kontejneru je provedeno hydraulickým mechanismem se signalizací v kabině. Ovládání kontejnerové technologie je umístěno v držáku v kabině řidiče, zároveň je možné ho vyjmout a používat i mimo kabinu. Bezpečnost obsluhy je zajištěna díky blokování funkcí proti nepovoleným manipulacím.

Pro manipulaci s nákladem je vozidlo vybaveno hydraulickým nakládacím jeřábem Palfinger s typovým označením PK 27002-SH, F. Rameno jeřábu sestává ze sedmi hydraulických výložníků s dosahem 19,1 m a maximální nosností 7600 kg. Úhel otáčení jeřábu je nekonečný, je jím tedy možné otáčet dokola v plném rozsahu bez omezení.

Hydraulický rozvod je doplněn o prvky tzv. aktivní hydrauliky a tím je připraven na možné využití dalšího speciálního příslušenství, jako např. paletových vidlí s automatickým dorovnáním těžiště, různých typů pracovních nástrojů (lžíce, lopaty a drapáky) nebo pracovního koše.

Pro zajištění stability při práci je vůz vybaven celkem 4 hydraulickými podpěrami se zajišťovacími ventily. Přední pár podpěr je otočný o 180° a vysunovatelný do stran s maximální opěrnou šíří 6,6 m, zadní pár je pevný s opěrnou šířkou 2,3 m.

Ovládání jeřábu je možné pomocí proporcionálního dálkového ovladače PALcom P7, případně dálkovým ovládáním s kabelem nebo nouzově pákami přímo na zařízení.

Novější z vozidel je navíc vybaveno záložním elektromotorem pro pohon hydraulického čerpadla a díky další bezpečnostní výbavě je možné na jeho hydraulický nakládací jeřáb umístit pracovní koš. Vozidlo je tak možné využívat i jako pracovní plošinu. Koš je hydraulicky vyrovnávaný, s možností obsazení 2 osobami / nosností 200 kg.

Kontejnerový systém HZS DPP v současné době čítá celkem 4 kontejnery, další jsou aktuálně ve výrobě a v poptávkovém řízení.

Přečtěte siHasiči Dopravního podniku hlavního města Prahy postupně do výbavy zařazují kontejnery, mají technické i cisternové
Ing. Kamila Drábková
Dopravní podnik hl. m. Prahy
Sdílet