Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Lesní speciály Mercedes-Benz Unimog doplní slovenské moduly pro hašení lesních požárů

Do vozového parku Hasičského a záchranného zboru Slovenskej republiky přibyly nové lesní speciály na podvozku Mercedes-Benz Unimog. Hasiči je slavnostně převzali 20. dubna roku 2023.

Celkem šest kusů této speciální techniky doplnilo dosavadní moduly pro hašení lesních požárů GFFF-V (Ground Forest Fire Fighting using Vehicles), do kterých mimo jiné patří pětinápravové velkoobjemové Tatry Force.

Přečtěte siTrojice velkoobjemových pětinápravových vozidel Tatra Force bude součástí slovenského modulu pro hašení lesních požárů

Keď hovoríme o module pozemného hasenia lesných požiarov v prírodnom prostredí ZÁPAD, STRED a VÝCHOD, hovoríme o tímoch profesionálov, strategicky rozmiestnených po celom Slovensku, ktorí zasahujú v prípade rozsiahlych lesných požiarov v ťažko dostupných terénoch.

Ich výsledky, spätná väzba vo forme pochvaly za ich kvalitne odvedenú prácu na území Slovenska a zahraničných misiách v troch štátoch – v Grécku, Rakúsku a Česku – je pre mňa ako ministra motiváciou čo najefektívnejšie zlepšovať ich pracovné podmienky a materiálno-technické vybavenie.

Nové terénne vozidlá sú prvým konceptom nadstavby hasičského vozidla, navrhnutej samotnými príslušníkmi Hasičského a záchranného zboru, členmi modulu GFFF-V prispôsobeného ich potrebám počas zásahu,

povedal minister vnútra SR Roman Mikulec.

Podvozek

Pro stavbu automobilu byl zvolen terénní podvozek Mercedes-Benz Unimog U5023 o rozvoru 3 850 mm ve verzi Extreme off-road s připojitelným pohonem všech kol. Nápravy jsou portálové, na všech kolech jsou kotoučové brzdy, kabina je třímístná.

O pohon se stará řadový přeplňovaný čtyřválec OM 934 LA o výkonu 170 kW a krouticím momentu 900 nM při 1 400 otáčkách za minutu. Převodovka je automatizovaná s funkcí AutomaticShift.

Na předním nárazníku je uchycen hydraulický naviják Sepson H60 s tažnou silou 60 kN a délkou lana 30 metrů.

Nástavba

Nástavbu vyrobila slovenská firmy HYCA. Na obou bocích je dvojice schrán s příslušenstvím krytá hliníkovými roletkami, vzadu je prostor přístupný nahoru výklopnými dveřmi. Nechybí LED osvětlení vnitřních prostor ani bezprostředního okolí nástavby.

Unimog veze ve své nádrži z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny 3 000 litrů vody, nechybí zařízení pro rychlý zásah – tedy tvarově stálá hadice na navijáku zakončená proudnicí.

O dodávku hasiva se stará čerpací zařízení Maleco Niagara C30.10, vyrobeno je z bronzu a slitin lehkých kovů, při tlaku 10 barů dosahuje jmenovitého průtoku 3 000 litrů za minutu. Čerpadlo umožňuje i vysokotlaký režim provozu – při tlaku 40 barů je jeho průtok 400 litrů za minutu.

Rozměrné požární příslušenství je uloženo na střeše nástavby – a to buď přímo, nebo v hliníkových bednách.

Rozměry a hmotnosti vozu

Hmotnost Unimogu je 14 500 kg. Jeho délka je i s lanovým navijákem 6 800 mm, vysoký je 3 100 mm a široký 2 400 mm. Přední nájezdový úhel je 42 °, zadní 40 °, přechodový (přejezdový) úhel 30 °.

Maximální přípustná hodnota bočního náklonu je u plně naloženého vozu 26 °, jeho těžiště je v úrovni podlahy zadní skříně nástavby.

Vozidla budou rozdělena po dvou kusech pro každý modul pozemního hašení – skupina Západ, Střed a Východ.

Cena jednoho vozidla byla 304 tisíc EUR. 248 tisíc poskytla Evropská unie, na zbytek byly využity prostředky ze státního rozpočtu.

Foto: Milan Dermek
Milan Dermek Photography
Sdílet