Neděle 26. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

V Kostelci nad Černými lesy slouží další Scania, vůz z dílen firmy KOBIT-THZ nahradil postaršího DAFa

Nová cisternová automobilová stříkačka omladila vozový park Jednotky sboru dobrovolných hasičů města Kostelec nad Černými lesy. Cisternu s označením CAS 20/4000/240-S2R na podvozku SCANIA P 500 4×4 dodala společnost KOBIT-THZ.

Scania nahradila starší vozidlo CAS 30 DAF, které již nevyhovovalo požadavkům na prvovýjezdovou cisternu pro jednotku, která je předurčená na zásahy u dopravních nehod a vyjíždí přibližně ke stovce zásahům ročně.

Přečtěte siHasiči v Kostelci nad Černými lesy zařadili do výjezdu zánovní vozidlo DAF, v Holandsku sloužilo k výcviku

Získání nové cisterny předcházely hodiny přípravných prací. Jednak k zajištění financování – příprava dokumentů pro získání a vypořádání dotací, hlídání termínů a dotačních podmínek, zajištění dofinancování vozidla z rozpočtu města apod.

Dále pak tvorba technických podmínek CAS – definování požadavků na podvozek, nástavbu, návrh rozmístění výbavy, který se postupně zpřesňoval do nejmenších detailů, hledání inspirací u jiných jednotek, nebo vymýšlení vlastních řešení tak, aby vozidlo co nejvíce vyhovovalo potřebám jednotky.

Výsledek se nakonec podařil a nová cisterna byla po dodání a zaškolení členů jednotky slavnostně zařazena do pohotovosti dne 22. 3. 2024 za účasti hostů z řad vedení města, zástupců HZS Středočeského kraje, okolních jednotek a faráře, který vozidlu požehnal, aby bez nehod sloužilo k pomoci všem.

Nová Scania se tímto dnem zabydlela v garáži po boku své o pár let starší a větší sestry CAS 30/9000/540-S2VH SCANIA P 480 6×6.

Přečtěte siV Kostelci nad Černými Lesy jezdí velkokapacitní Scania od Kobitu, poprvé v historii jde o nové vozidlo

Pořizovací cena nové cisterny byla 8 578 900 Kč s DPH. Vozidlo bylo spolufinancováno z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů prostřednictvím účelové investiční dotace Ministerstva vnitra – Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky ve výši 2,5 milionu Kč, dále z rozpočtu Středočeského kraje prostřednictvím Fondu podpory dobrovolných hasičů a složek IZS ve výši 1 milionu Kč.

Zbytek nákladů financovalo město Kostelec nad Černými lesy ze svých zdrojů. Z rozpočtu města byla zároveň zajištěna obměna části věcných prostředků určených do nové cisterny.

Podvozek

Cisterna je postavena na dvounápravovém podvozku Scania P 500 4×4. Motor o výkonu 500 koní (368 kW) pohání všechna kola prostřednictvím automatizované dvanáctistupňové převodovky Opticruise.

Kolové brzdy doplňuje retardér a motorová brzda. Dobíjení vozidla elektrickou energií a doplňování tlakového vzduchu při stání v garáži je zajištěno pomocí sdružené zásuvky Rettbox-air, která se po nastartování samočinně odpojí. Motor je vybaven elektrickým předehřevem, který lze ovládat dálkově.

Kabina je šestimístná, pro bezpečnost posádky je nadstandardně vybavena airbagem řidiče a bočními airbagy nad všemi čtyřmi dveřmi. Kabina je opatřena klimatizací a nezávislým topením. V opěradlech zadní řady sedadel a sedadla velitele jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů.

Šestý dýchací přístroj je umístěn v přepážce před zadní řadou. V kabině najdeme rovněž dobíjecí držáky na svítilny a ruční radiostanice.

Nástavba

Účelová nástavba je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů. Z důvodu snadné očisty jsou vnitřní části úložných prostor provedeny plechy s hladkým povrchem s povrchovou úpravou kroužkováním.

Pro usnadnění přístupu k požárnímu příslušenství jsou přední a zadní boční skříně opatřeny plošnými stupačkami. Součástí nástavby je nerezová nádrž na 4000 litrů vody a 240 litrů pěnidla. Množství hasiv je zobrazováno i na velkoplošných LED stavoznacích na bocích nástavby.

Čerpadlo má jmenovitý výkon 2000 litrů za minutu v nízkotlaké části a 150 litrů za minutu ve vysokotlaké části. Z důvodu sjednocení ovládání obou CAS je ovládací panel čerpadla v provedení s elektropneu­matickými ovladači, jejichž rozmístění v maximální míře odpovídá panelu v CAS 30.

Výtlačná hrdla jsou pro snazší manipulaci opatřena kohouty s kličkou. Mezi kabinou a nástavbou je umístěn teleskopický osvětlovací stožár s LED světlomety, který lze napájet jak z palubního napětí CAS, tak i z elektrocen­trály, případně z externího zdroje.

Za zmínku stojí provedení pravé přední skříně nástavby, která je určena zejména pro vybavení na zásahy u dopravních nehod a které vévodí výsuvné plato s akumulátorovým hydraulickým vyprošťovacím zařízením značky Lukas.

V případě potřeby lze část konstrukce pod těmito nástroji demontovat a na její místo nainstalovat záložní sadu HVZ s agregátem. V této skříni se rovněž nachází police opatřená měničem 230V, kde lze nabíjet akumulátory k HVZ a dalším nástrojům (další měnič 230V je pak umístěn i v kabině).

Pro umístění vybavení je využit i prostor pod stupačkami u zadních bočních skříní – vedle hrdla pro plnění nádrže je vždy po ruce krátká hadice B, vedlejší část schránky je oddělena přepážkou z důvodu zabránění pronikání vody od plnícího hrdla, zde našly místo například pytle se sorbentem, který jednotka používá poměrně často a nemusí se tak pořád snášet a vynášet do bedny na střeše nástavby.

Na střeše nástavby najdeme hned tři hliníkové bedny místo standardních dvou pro umístění dalšího, zejména rozměrného příslušenství. Je zde také přípojný prvek pro lafetovou proudnici – ta však nebyla součástí dodávky, v případě potřeby sem lze přemístit lafetu standardně umístěnou na CAS 30, kde je její využití účelnější.

Nástavba obsahuje i dnes již standardní prvek, tzv. hygienický koutek – jedná se o výsuvné plato, na kterém je kohoutek s vodou napojený na nádrž, zásobníky na mýdlo, dezinfekci a papírové ručníky a též vzduchová hadice s ofukovací tryskou.

Z důvodu zvýšení viditelnosti je barevná úprava vozu provedena, stejně jako u druhé Scanie, v zářivě červeném odstínu RAL 3024, která je navíc doplněna o zvýrazňující prvky na bocích a o šrafování Chevron na zádi.

Všechny světelné moduly zvláštního výstražného zařízení blikají střídavě modrou a červenou barvou. V přední části vozidla je kromě klasické sirény i doplňková nízkofrekvenční siréna, tzv. rumbler, jejíž zvuk lépe prostupuje překážkami a má tak větší dosah v hustém provozu.

Vozidlo je určeno pro všechny typy zásahů. Kromě družstva hasičů a hasiva na místo události doveze více než 300 kusů nejrůznějších věcných prostředků. Ačkoliv je vozidlo podle dotačních podmínek otypováno jako CAS v provedení výbavy R (redukované), svojí výbavou se blíží spíše provedení T (speciální technické).

Dobrovolní hasiči v Kostelci nad Černými lesy letos slaví 150. výročí svého založení. Oslava tohoto jubilea se uskuteční v sobotu 8. 6. 2024 na náměstí Smiřických v Kostelci. V rámci bohatého programu bude mimo jiné předvedena i tato nová CAS 20 Scania. Všichni jste srdečně zváni!

Aleš Bitter
zástupce velitele jednotky
JSDH Kostelec nad Černými lesy
Sdílet