Čtvrtek 7. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Garáže budou mít nové podmínky požární bezpečnosti, nejen pro vozidla s alternativními druhy pohonů

Požadavek na detekci požáru, aktivní hašení nebo vypínání elektrické energie v prostoru, kde se nacházejí dobíjecí body. To jsou některé klíčové body, které obsahují chystané legislativní změny navržené hasiči a na nichž se shodla ustanovená meziresortní pracovní skupina.

Čím více parkovacích míst garáže obsahují, tím více podmínek požární bezpečnosti musejí splnit. Navržené koncepty požární bezpečnosti vycházejí ze zkušeností v ČR i v zahraničí.

Z hlediska požární ochrany jsou zatím všechny předpisy týkající se elektromobility (zákony, vyhlášky a české technické normy) stále ve fázi přípravy.

Do legislativního procesu teď ale míří novela vyhlášky o technických podmínkách požární ochrany staveb, která obsahuje podmínky požární bezpečnosti ve vztahu k vozidlům s alternativními druhy pohonů, včetně vozidel s elektrickým pohonem. V této souvislosti se také připravuje norma na provedení garáží (ČSN 73 0838 Požární bezpečnost staveb – Garáže).

Přečtěte siVyprošťovací automobil Toyota Hilux pražských hasičů je vybaven odtahovými brýlemi Omars

V rámci dohody pracovní skupiny budou do vyhlášky zakomponované prvky aktivní i pasivní požární ochrany, které lze považovat za standardní i podle rozsáhlého průzkumu požadavků kladených na požární bezpečnost garáží v zahraničí. Ten zpracoval Institut ochrany obyvatelstva HZS ČR.

Pasivní

  • dostatečná požární odolnost stavebních a požárně dělicích konstrukcí (schopnost stavebních konstrukcí po definovanou dobu odolávat podmínkám požáru).

Aktivní

  • rychlá detekce požáru (elektrická požární signalizace) – zajistí včasné zpozorování, v případě přenesení signálu na HZS ČR dochází zároveň díky rychlosti zpozorování a ohlášení k rychlejší reakci (zásahu) a menším škodám a rozvoji požáru,
  • systém aktivního hašení – (vodní stabilní hasicí zařízení, polostabilní hasicí zařízení, doplňková stabilní hasicí zařízení) – zabrání rozšíření požáru na celý prostor garáže, zabrání fatálním požárům celé stavby garáže,
  • garážích nad 200 míst také zařízení pro odvod kouře a tepla – umožní odvod tepla a kouře ze vzniklého požáru – zajištění podmínek bezpečné evakuace, snížení tepelného namáhání konstrukcí, zajištění bezpečného zásahu a viditelnosti zasahujících jednotek požární ochrany v uzavřeném prostoru zasaženým požárem.

V návrhu novely hasiči rozdělují garáže na několik kategorií dle počtu parkovacích míst (1–10, 11–40, 41–200, 201 a více). U všech typů garáží je samozřejmě požadovaná pasivní bezpečnost. Z aktivní bezpečnosti je téměř vždy požadován systém detekce.

Se zvyšujícím se počtem parkovacích míst přibývají požadavky na aktivní hašení, od doplňkového až po plnohodnotné autonomní. U garáží s velkým množstvím parkovacích míst se dále řeší odvětrávání. Členění požadavků se dále liší dle toho, zda se jedná o podzemní/nadzemní podlaží. Dále rozlišujeme, jestli jde o otevřené obvodové konstrukce, kde je umožněna přirozená výměna vzduchu.

Přečtěte siFirma KOBIT vyrobila v rámci vývoje prototyp rychlého zásahové automobilu Atenta pro hašení elektromobilů na šestikolovém podvozku Toyota Hilux

Vše výše uvedené platí pro novostavby. Předpokládá se ale, že nové právní a technické předpisy budou obsahovat také podmínky pro činnost, tedy například dobíjení vozidel s elektrickým pohonem v hromadných garážích. (Samotné parkování elektromobilů v garážích připravované legislativní změny nijak neovlivňují.) A tyto podmínky bude nutné splnit i ve stávajících garážích.

Návaznost na elektronormy a „prodražování“ staveb

K připravovaným legislativním změnám samozřejmě proběhla řada jednání a byla ustanovena pracovní skupina. V ní byli například zástupci vybraných ministerstev (Min. průmyslu a obchodu, Min. dopravy, Min. pro místní rozvoj) a dalších subjektů (například ČKAIT, svaz podnikatelů ve stavebnictví, Česká agentura pro standardizaci, zástupci energetiky aj.).

Řešila se mimo jiné i návaznost na další normy v gesci jiných ministerstev, zejména normu ČSN 33 2130 ed. 4 Elektrické instalace nízkého napětí – Vnitřní elektrické rozvody, jejíž konečné připomínkování probíhalo do konce září a kde je uvedeno, že dobíjení v hromadných garážích je umožněno pouze dedikovaným nabíjením.

To byla podmínka HZS ČR, protože drtivá většina požárů elektromobilů vzniká během nabíjení kvůli technické závadě. Dedikované nabíjení (tj. nabíjení definované, řízené, kontrolované, například tzv. wallbox) pravděpodobnost technických závad snižuje.

Kdykoli se řeší požární bezpečnost staveb, setkávají se hasiči s argumentem, že „požární opatření prodražují stavby“. Je pochopitelné, že si zhotovitelé stavby přejí náklady eliminovat na minimum a postavit garáže co nejefektivněji. Na úkor bezpečnosti to ale být nesmí.

Jak ovšem ukázala jednání pracovní skupiny, ve které byli i zástupci developerů, je vždy možné najít optimální poměr mezi bezpečností a investicí. Prioritou HZS ČR je samozřejmě vždy ochrana života a zdraví.

Vzhledem k tomu, že ve všech jednáních nyní došlo k vzájemné shodě, novela vyhlášky o technických podmínkách požární ochrany staveb by do konce roku měla jít do legislativního procesu. Účinnosti by tím pádem mohla nabýt ještě v roce 2025.

MgA. Klára Ochmanová
tisková mluvčí
MV – generální ředitelství HZS ČR
Sdílet