Hasiči na ruzyňském letišti mají nové záchranné schody, strojníkovi pomáhá s rozložením automatika a systém laserů
Hasičský záchranný sbor letiště Praha na začátku roku 2025 převzal novou techniku od firmy Rosenbauer – požární záchranné schody na podvozku Scania P500. Jde o ojedinělý typ hasičské techniky, který je k vidění pouze na letištích. V České republice jde teprve o druhé vozidlo tohoto typu. Nová technika je právě náhradou za starší typ Scanie od firmy Techuenert, který sloužil u hasičského záchranného sboru od konce roku 2010.

Podvozek
Scania na terénním podvozku 6×6 je osazena motorem Scania DC13 085A s výkonem 368 kW s automatickou převodovkou Allison. Samozřejmostí jsou uzávěrky diferenciálů. Kabina je v konfiguraci 1+1 a sedadlo spolujezdce je vybaveno dýchacím přístrojem. Vedle dveří řidiče se nachází tlačítko rychlostartu.
V kabině můžeme najít dobíjecí terminály ručních radiostanic či svítilen Adalit 3000, výjezdový tablet s přehledovým radarem letištních ploch a ovládací panel pro nástavbu. Z důvodu lepší kontroly horní části schodů je střecha vybavena vyhřívaným oknem a stěračem. Nechybí ani kamery, které jsou zobrazovány do infotainmentu vozidla – jedna je na horní platformě, druhá na zadní části a jedna kamera určená k couvání.
Nástavba
Nástavba vozidla sestává z přední plošiny, samotných schodů a dvou schrán na bocích vozidla pro různé vybavení
Přední plošina slouží k vytvoření vstupu do letounů s nižší nástupní hranou, tj. od 1,1 metru do 3 metrů od země. Výstup na plošinu je zajištěn na obě strany manuálně rozložitelnými schůdky.
Použití je možné například u letounů Embraer 175 nebo na pražském letišti velmi často se vyskytujících Boeingů 737.
Samotné schody lze použít od 3,3 metrů do 8,5 metrů výšky nástupní hrany dveří větších letadel. Tedy od typů Airbusů A 320 Family nebo A 350 přes Boeingy 777, 787, 747 po horní patro Airbusu A380.

Schody mají možnost automatického rozložení do výšky, kterou si strojník zvolí sám podle typu letadla. V ovládacím panelu u řidiče si strojník vybere typ letadla. Poté určí konkrétní dveře daného letadla a schody se držením tlačítka rozloží do přesné výšky spodní hrany těchto dveří.
V případě, že by byly dveře v nestandardní výšce, například při prasklé pneumatice podvozku, může obsluha výšku schodů dodatečně upravit.
Po přiblížení horní části schodů k trupu letadla upozorní systém na dostatečnou vzdálenost od letadla a to s přesností na centimetry. Pro větší přesnost je pak konečná část schodů vybavena lineárním laserem, který promítá paprsek na letadlo. Díky tomu obsluha vidí, v jaké úrovni se schody nachází.
Tuto vlastnost má i přední plošina na menší typy letadel. Ta však nedisponuje automatickým rozkládáním.
Samotný kontakt schodů s letadlem je jištěn tlakovým čidlem, aby nedošlo k poškození trupu. Po kontaktu schodů s letadlem dojde k vysunutí patek, které automobil stabilizují. Pro samotný vstup na schody je dále potřeba položit zadní nástupní rampu, která je ovládána pomocí tlačítek na boku nástavby. Celé rozložení nezabere více jak 1 minutu.
Pro urychlení zásahu na palubě letadla jsou schody v horní části vybaveny také zásahovým navijákem s hadicí o délce 60m a proudnicí. Ten je napojen na suchovod končící ve spodní části schodů. Schody lze ovládat nejenom z kabiny, ale i jejich horní části, kde je umístěno stanoviště pro obsluhu se stejný ovládací panelem.
Ve dvou bočních roletových schránách se nachází dýchací přístroj pro strojníka, pět vyváděcích kukel k dýchacím přístrojům SCOTT, transportní plachta, transportní židlička dimenzovaná do úzkých uliček letadel a určená pro indisponované pasažéry a rozkládací kužely. Nechybí ani výsuvný hygienický koutek pro obsluhu.
V levé části nad roletami se nachází tyč s přesnou výškou vozidla, která pomáhá strojníkovi zjistit, zda je schopen projet pod překážkou s výškovým omezením. Technika je ve žluto-zeleném zbarvení RAL 1028 tak, jak už známe u automobilů Panther.
Toto základní zbarvení doplňuje červený reflexní pruh. Nechybí anglické i české nápisy určující techniku a jednotku, znak HZS LP, logo Letiště Praha a.s. Na horní části schodů se dále nachází reflexní červeno-žlutá battenberská šachovnice.
Vozidlo je osazeno soustavou majáku červenomodré barvy a světly vyzařující přerušovaně oranžovou barvu dle leteckého předpisu L 14. Nechybí také odpovídač tzv. SQB, který zajišťuje označení vozidla na přehledovém radaru letiště. V testovacím provozu je nad volantem vozidla umístěno zařízení na ovládání radiostanic pro spojení s operačním střediskem a řídící věží Řízení letového provozu.

Požární a záchranné schody jsou určeny výhradně pro zásahy v leteckém provozu a to za účelem poskytnutí tzv. řízené evakuace cestujících, k vytvoření zásahové cesty do trupu letadla a k transportu cestujících se zdravotními problémy.
Schody se dají používat kdekoliv na plochách letiště a do síly větru 20,5 m/s. Tuto sílu hlídá automaticky se vysouvací anemometr.
Scania je dlouhá 12,8 metrů, široká 3,1 metru a vysoká 4,4 metry. Pořizovací cena je 27,5 milionů korun.









































































