Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Dvojice nových FLF 8000/900/250 Buffalo na mošnovském letišti

V měsíci září přibyla na letišti v Mošnově další technika. Tentokrát se jedná o dvojčata – letištní speciály FLF 8000/900/250 Buffalo od firmy Rosenbauer na podvozcích Mercedes-Benz Actros. Obě vozidla jsou vyvedena v červeném odstínu RAL 3024.

Popíšeme si tedy jedno z vozidel – vyberte si, které si pod tím představíte, druhé je totiž zcela shodné :-)

Podvozek a kabina

Vozidlo je postaveno na šestikolovém podvozku MB 3360 A 6×4.2 Ac­tros, osazeném krátkou kabinou. Mercedes pohání motor o výkonu 440 kW, jehož sílu na kola přenáší převodovka s automatizovaným řazením Telligent II. Kabina skýtá prostor pro řidiče a jednoho hasiče/velitele vozu. Velitel má ve svém opěradle integrován dýchací přístroj Dräger, přístroj pro řidiče je pak uchycen v držáku mezi oběma sedadly.

Oba členové osádky mají možnost pomocí joysticků obsluhovat lafetové proudnice vozidla – řidič má své joysticky na středové konzoli, velitel vozu pak na loketních opěrkách sedadla. Obslužný panel vozidla je polohovatelný – systémy a čerpadlo tedy může přes CAN sběrnici opět ovládat jak řidič, tak velitel. Na středové konzoli najdeme ještě ovládací prvky infra kamery FLIR, která je umístěna na pravém předním rohu automobilu.

V kabině nechybí ani monitory s výstupy z barevné videokamery, couvací kamery a infrakamery FLIR. Monitor ve středu kabiny je opět polohovatelný, výstup tedy může sledovat jak velitel vozu, tak řidič, popřípadě samozřejmě oba z nich.

Podvozek chrání před žárem a plameny šestice trysek o výkonu cca 75 l/min při 10 barech, před každou nápravou dvojice z nich. Rovněž na podvozku je uchycen i elektrohydrau­lický naviják Rotzler s lanem vyvedeným na přední nárazník vozu.

Při stání v garáži je vůz napájen ze sítě prostřednictvím samoodpojovací zásuvky Rettbox-air. Tato zásuvka slouží k napájení elektrického kompresoru, automatické nabíječky a vyhřívání motoru vozidla.

Nástavba a čerpací zařízení

Nástavba je vyrobena z hliníku stavebnicovou modulární technologií Rosenbauer. Nádrže na vodu a pěnidlo jsou vyrobeny z umělé hmoty zesílené sklolaminátem a jejich objem je 8 000 resp. 900 litrů.

Čerpadlo je čtyřstupňové, kombinované, typ NH55 Rosenbauer, ovládané řídicím systémem Rosenbauer Logic Control Systém (RLCS). Dosahuje jmenovitého výkonu 5500 l/min při 10 barech, vysokotlaká část 400 l/min při 40 barech. Čerpadlo jsou osazena LCD displejem s ovládacím panelem jak u čerpadla, tak v kabině vozu. Samozřejmostí je systém Pump&Roll, umožňující stříkání za jízdy.

O přiměšování pěny se stará automatický systém Rosenbauer VT Fix-mix, který umožňuje přimísení pěnidla v poměru 1%, 3% a 6%.

Pro rychlý zásah slouží u vozu dvojice navijáků – jeden s 60 metrovou hadicí, druhý s hadicí o délce 80 metrů, oba vybaveny pistolovou proudnicí NePiRo Ergo. O ochraně podvozku tryskami jsme se již zmínili výše.

Prášek a sníh

Jelikož se jedná o kombinovaný hasící automobil, je vůz vybaven i práškovým a sněhovým hasicím zařízením.

Práškové hasicí zařízení v sobě skýtá 225 kg BC prášku, který se dobře snáší s pěnou. Pro jeho aplikaci slouží 30 m složené hadice s práškovou pistolí o výkonu 2,5 kg/s a dostřikem 8 metrů.

Co se hašení CO2 týče, jsou ve vozidle 4 lahve o objemu 40 litů – celkem tedy 120 kg CO2. Stejně jako u prášku je i zde k aplikaci 30 metrová hadice se sněhovou proudnicí o výkonu 0,8 kg/s.

Monitory

Vozidlo jsou osazeno dvěma monitory. Oba jsou elektronicky ovládány z kabiny vozu.

Střešní – RM 60 E – je vybaven možností programovaného pohybu. Je schopen hasit vodou a pěnou a jeho výkon dosahuje 6 000 l/min při 10 barech. Průtok lze elektronicky regulovat v rozsahu 100–50%. Při plném proudu je dostřik tohoto monitoru 93 metrů. O osvětlení místa aplikace hasební látky slouží dvojicí xenonových 55 W světlometů, které se zapínají automaticky při provozu.

Přední – RM 15 E – rovněž určen pro aplikaci vody i pěny a to při výkonu 1500 l/min. dostřik při plném proudu dosahuje 45 metrů. Je uchycen na nárazníku vozu a osazen jedním xenonovým světlometem 55 W.

Osvětlení vozu a jeho okolí

Co se osvětlení vozu, najdeme zde VRZ od Federal Signal Vama – ViewPoint/Vector-Fire-EMS modré barvy, červené letištní stroboskopické světlo a oranžovou LED sváděcí alej v zadní části vozu na obvyklém místě nad dveřmi čerpadla.

Pro osvětlení okolí automobilu jsou na každé straně nástavby v její horní části integrována 4 neoslňující bílá světla, další dvě pak najdeme v zadní části nástavby.

Pro nasvětlení místa zásahu slouží pneumaticky vysouvaný osvětlovací stožár osazený čtyřmi 1 000 W xenonovými světlomety. Je napájen přímo z elektrosoustavy vozidla. Když jsme u napájení – co se týče samotné potřeby elektrické energie v případě zásahu, je vozidlo vybaveno elektrocentrálou RS 14 Rosenbauer o výkonu 14 kVA.

Rozměry vozu, hmotnost a rychlost

Vozidlo je dlouhé 10 100 mm, vysoká 3 900 mm, široká 2 500 a jejich celkové dovolené zatížení dosahuje 29 tun. S těmito parametry vozidlo dosahuje rychlosti přesahující 100 km/h, na 80 km/h zrychlí maximálně za 40 sekund.

Vozidla pro letištní hasiče dodal známý dovozce speciální techniky – D. I. K. Consulting a nahradí jimi v současné době používaná vozidla Tatra 815 CAS 32 a LIAZ 101 CAS 25.

Výběr z vybavení

Co se vybavení týče, zmíníme ty větší a zajímavější prostředky – ostatně kompletní seznam veškerých věcí, které auto veze je přílohou článku.

Jako v každém hasičském voze, ani zde nemůže chybět variabilní ruční vyprošťovací nástroj VRVN-1. Rozbrušovací pila K 750 je osazena diamantovým kotoučem, v záloze je kotouč na ocel a katastrofic. V přepravním kufru si automobil veze taktéž přímočarou pilu Milwaukee. Vzhledem k tomu, že vozidlo má především hasit požáry, nechybí zde ani přetlakový ventilátor.

Ve vybavení rovněž najdeme soupravu Airgun s příslušenstvím. Jedná se o vzduchovou pistoli připojitelnou k tlakové láhvi. Součástí sady je bodec s proudnicí, který se pomocí pistole nastřelí do požárem postiženého prostoru – na bodec se pak připojí hadice s vodou, pěnou atd. Tento systém se používá pro hašení nádrží, letadel, automobilů apod.

Jako hydraulické vyprošťovací zařízení byla v t omto voze určena souprava Lucas. Pohonný agregát P620 OG pohání kombinovaný nástroj SC 550.

Na pochozí plošině nástavby najdeme kromě nastavovacích žebříku Hymer i vysouvací žebřík Nor-Bas, sudy se sorbenty nebo kanálovou rychloucpávku. Samozřejmostí jsou pak jednoduché prostředky jako košťata, krumpáč apod.

Kompletní seznam výbavy je přílogou tohoto článku.

Foto: HZSP Letiště Mošnov, D.I.K. Consulting

Sdílet
Přiložené soubory
vybaveni_buffalo_mosnov.pdf zobrazit online PDF 144 kB