Úterý 7. května 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Technický Actros od Marte

Hasiči rakouského města Jennersdorf mají již čtvrtý rok ve svém vozovém parku zařazeného pomocníka v podobě technického automobilu na podvozku Mercedes-Benz Actros 4×4. Nástavbu tohoto speciálu vyrobila dnes již neexistující firma Marte.

Rakouský nástavbář Marte se stal ke konci roku 2007 součástí firmy Walser. V tomto článku představovaný technický automobil je jedním z posledních výrobků původní firmy před přechodem, resp. prodejem značce Walser. Server POŽÁRY.cz vám v minulosti již představil několik automobilů s nástavbou Marte, např. kombinovaná Scania či technický Unimog. Od Walsera máme v sekci technika také jednoho zástupce, je jím zásahový speciál pro tunely na podvozku Volvo.

Technické vozidlo je na podvozku Mercedes-Benz Actros 1841 AK 4×4 s krátkou trambusovou kabinou pro osádku 1+2. Na první pohled působí robustním dojmem. Třída Actros je tou největší, kterou od Mercedesu v kategorii nákladních vozidel lze pořídit. Celkový dojem je umocněn také konfigurací dvounápravového podvozku s relativně malým rozvorem. U hasičů v Jennersdorfu nahradil nový Actros již vysloužilého, 25 let starého technického Steyra 791.

Srdcem vozu je silný agregát Mercedes. Jeho síla je 300 kW/408 koní, to je pro 18 t vážící automobil dostatečný výkon. O převody se stará automat Telligent II. Nad motorovým prostorem je kabina osádky. Trojice hasičů v ní nalezne dostatek místa a pohodlí pro cestu k zásahu. Pracovní prostor řidiče je přehledný. Přístup je zajištěn pomocí dveří a trojice schůdků. Z hasičského vybavení se v ní nevozí až na komunikační prostředky a dýchací techniku de facto nic. V přední masce je jen vývod lanového navijáku Rotzler Treibmatik TR 080 o tažné síle 8000 kg s délkou lana 90 m. Na střeše kabiny jsou dva zvláštně tvarované modré kryty majáků ve strobo provedení.

V prostoru mezi kabinou a nástavbou je elektrocentrála o výkonu 50 kVA s ovládáním v nástavbě, dále je zde také plnící armatura vodní nádrže. Ano, tento technický automobil má i hasící zařízení pro první zásah. Nádrž na vodu o objemu 300 l je taktéž v meziprostoru. Naviják s hadicí o délce 40 m o průměru 19 mm je v zadní levé části nástavby. Vodu tlačí vysokotlaké čerpadlo s možností přimísení pěnidla o výkonu 200 l/min při 40 barech, které je rovněž za kabinou.

Nástavba z dílen Marte s označením Concept II je sestavena z hliníkových profilů a je olepena hliníkovými plechy. Na zadní části rámu je osazena hydraulickou rukou Palfinger PK 16502 C s nosností 990 kg při vyložení 12,3 m. Ruku lze využít i jako naviják o tažné síle 2,3 t, délka lana je 52 m. Čtyři hydraulicky výsuvné vzpory typu H jsou za kabinou a v zadní části.

Parametry ruky Palfinger PK 16502 C:

  • 2.3 m 5850 kg
  • 4.2 m 3310 kg
  • 6.0 m 2270 kg
  • 8.0 m 1620 kg
  • 10.5 m 1220 kg
  • 12.3 m 990 kg

Pod prostorem ruky jsou tzv. brýle na odtah automobilů. Jedná se o hydraulicky výsuvnou plošinu, do které se jednou nápravou upevní tažený automobil.

Samotná nástavba je klasické koncepce technických automobilů. Vnitřní prostor nástavby je přístupný hliníkovými roletkami se středovým madlem (po dvou na obou stranách), vybavení na střeše nástavby pak po žebříku umístěném vpravo mezi nástavbou a kabinou. Tamtéž na pravé straně je namontován pneumatický osvětlovací stožár s max. vysunutím přes cca 6 m nad úroveň terénu a dvojicí halogenů/2× 1500W. Vozidlo je vybaveno již zmíněnou pevně zabudovanou elektrocentrálou o výkonu 50 kVA, jejíž pohon zajišťuje motor podvozku. Uzpůsobení rozčlenění vybavení v nástavbě nese znaky logiky, vše je velmi přehledně a účelně umístěno tak, aby bylo cokoliv hned snadno vyjmutelné. K tomu vozidlo využívá množství nejrůznějších výklopných či výsuvných plat, které se navzájem kryjí a dokonale tak vyplňují celý vnitřní prostor nástavby. Když se to má říct po našem, Actros prostě nevozí vzduch. Pro snadnější přístup slouží spodní výklopná část krytu předních skříní coby pochozí plocha, do zadních skříní lze vnikat pomocí výklopných blatníků, tvořících taktéž pochozí plochu.

Nástavba technického vozu je vybavena těžkou sadou hydraulického vyprošťovacího zařízení Weber Hydraulik, sadou pneumatických zvedacích vaků Vetter, motorovou pilou Stihl včetně její elektrické verze, elektrickým bouracím kladivem AEG, několika sadami nářadí včetně jeho nejiskřícího provedení, veškerým možným ženijním nářadím, dále jsou zde záchranářská skládací vanová nosítka Spencer, prostředky první pomoci, stativy, halogeny a prodlužovací kabely (40 m cívky), malá přenosná elektrocentrála Honda 2,5 kVA, elektrická a benzínová ponorná a kalová čerpadla, tlakové lahve pro vaky, různé klíny, rozporky a opěrné desky pro práci ve výkopech, ruční hevery tzv. štorcáky. V nástavbě nalezneme např. i elektricky poháněnou přetlakovou ventilaci od MSA-Auer, která může sloužit i jako pěnomet. Na horní pochozí plošině jsou žebříky, savice, sorbenty, napínací kladka (hupcuk) atd. Je toho zde skutečně mnoho, o čemž se můžete přesvědčit na doprovodných fotografiích u článku. Podrobný popis veškerého vybavení by vydal na menší knihu…

Technicko-taktická data TA Actros/rakouské označení SRFA (Schweres Rüstfahrzeug Allrad)

  • Podvozek: Mercedes-Benz Actros 1841 AK
  • Rozvor: 4.200 mm
  • Motor: Mercedes OM 501 LA
  • Výkon: 300 kW/408 koní, EURO 3
  • Automatická převodovka: Telligent II
  • Pneumatiky: 315/80 R 22,5
  • Max. zatížení přední nápravy: 6.900 kg
  • Max. zatížení zadní nápravy: 11.100 kg
  • Celková hmotnost: 18.000 kg
  • Délka: 8.100 mm
  • Šířka: 2500 mm
  • Výška: 3.650 mm
  • Nástavba: Marte/Rakousko
  • Provedení: čtyřroletová skříň z hliníkových profilů, olepena hliníkovými plechy

Foto a info: Marte a hasiči Jennersdorf/RAK

Sdílet