Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tatra Terrno pro Austrálii

Prototyp cisterny do buše od THT Polička.

V listopadu letošního roku byl lodí odeslán do Austrálie prototyp hasičské cisterny na podvozku Tatra Terrno1 4×4.2. Jedná se o speciál pro lesní požáry, netradiční je i konstrukce nástavby s plošinou, mezi kabinou a cisternou, určenou pro dva hasiče, každý je vybaven jednak otočnou lafetovou proudnicí, a také cca 2 m gumovou hadicí s JET proudnicí. Kabina s pravostranným řízením je určena pro družstvo 1+5, nástavba je svařena z ocelových profilů a olepena hliníkovým plechem. Sestává ze tří modulů – základním je nerezová nádrž na 5000 l vody a 200 l pěnidla, zadní část tvoří skříň s čerpadlem Godiva WTA 2010 přístupným zezadu a dvěma bočními úložnými prostory krytými roletkami.

Jedná se o automobil stejné kategorie jako zde již představená vozidla Mack a Man s nástavbou australských výrobců SEM a Varley, viz https://www.pozary.cz/clanek.asp?…. Vzhledem k tomu, že se jedná o český výrobek, přejme mu úspěch ve velké konkurenci takovýchto vozidel v Austrálii.

Technické údaje

Rozměry vozidla
Délka 7 850 mm
Šířka 2 550 mm
Výška při pohotovostní hmotnosti 3 190 mm
Světlá výška při celkové hmotnosti 290 mm
Nájezdový úhel přední 32°
Nájezdový úhel zadní 19°

Hmotnosti vozidla
Provozní hmotnost 11 560 kg
Užitečné zatížení 5 740 kg
Největší přípustná hmotnost 19 000 kg

Podvozek

Typ TATRA T815–280R55/411
Typ motoru naftový, přeplňovaný, chlazený vzduchem
Počet válců 8 do V
Zdvihový objem motoru 12 667 cm3
Výkon motoru 270 kW/1 800 min-1
Motor splňuje emisní normu EURO III.
Náhon 4×4 s připojitelným pohonem přední nápravy
Spojka jednolamelová, hydraulická s posilovačem
Převodovka mechanická, synchronizovaná, 14 převodových stupňů vpřed, 2 vzad
Přední náprava řídící s uzávěrkou diferenciálu zapínanou dle potřeby z kabiny řidiče
Zadní náprava s uzávěrkou diferenciálu zapínanou dle potřeby z kabiny řidiče
Odpružení přední nápravy teleskopické tlumiče v kombinaci se zkrutnými tyčemi
Odpružení zadní nápravy teleskopické tlumiče, vinuté pružiny a vzduchové vlnovcové pružiny
Řízení pravostranné s monoblokovým servořízením
Brzdový systém dvouokruhový, vzduchový, vybavený ABS
Napětí el. příslušenství 24 V
Akumulátorové baterie 2 × 12 V/180 Ah
Objem palivové nádrže 220 l
Maximální rychlost vozidla 100 km/h

Kabina
Typ čelní, sklopná, čtyřdveřová
Počet míst k sezení 1 + 5

Nástavba
Materiál ocelový rám, oplechování hliníkovým plechem pomocí lepení

Nádrže
Nádrž na vodu z nerezového plechu 5 000 l
Nádrž na pěnidlo z nerezového plechu 200 l

Čerpací zařízení – Godiva WTA 2010
V zadní skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo, poháněné od motoru vozidla. Použité čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Čerpadlo se skládá z jednostupňové nízkotlaké a jednostupňové vysokotlaké části. Oba stupně jsou na společné hřídeli, přičemž vysokotlaká část je integrovaná do pláště nízkotlakého stupně. Proti přehřátí je čerpadlo vybaveno automatickým teplotním odlehčovacím ventilem. Čerpadlo je vybaveno automatickou pístovou vývěvou.

Nízkotlak
Jmenovitý průtok vody 2 400 l/min
Jmenovitý pracovní tlak 0,8 MPa
Jmenovitá sací výška 3,0 m
Průtok vody při sání z vozidlové nádrže 3 500 l/min
Vysokotlak
Jmenovitý průtok vody 400 l/min
Jmenovitý pracovní tlak 4,0 MPa

Zařízení pro rychlý zásah

Lafetové proudnice na pracovní plošině
Jmenovitý průtok při tlaku 0,8 MPa 1 200 l/min
Dostřik přímým proudem 57 m
Ruční proudnice na pracovní plošině
Jmenovitý průtok při tlaku 0,6 MPa 500 l/min
Dostřik přímým proudem 32 m
Průtokové vysokotlaké hadicové navijáky s hadicí DN 25/60 m a pistolovou proudnicí
Jmenovitý průtok při tlaku 4,0 MPa 200 l/min
Dostřik přímým proudem 29 m
Dostřik roztříštěným proudem15 m

Elektronická regulace přiměšování THTronic
Systém přiměšování umožňuje přiměšování klasického proteinového nebo syntetického pěnidla v rozsahu 0–6% a PYROCOOLu 0–1,2%.

Pomocná zařízení
- přední trysky pro hašení při jízdě
- přední ochranný rám

Děkuji za poskytnutí materiálů pánům Lorencovi a Trnkovi z THT Polička.

Foto autor a THT

Pro Požáry.cz Hynek Obroučka
Sdílet