Úterý 7. května 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nůžky a sanitka aneb dva v jednom II.

Představujeme vám americké pojetí zásahových speciálních automobilů, kombinujících vozidlo RZA se sanitkou.

V článku z května minulého roku vám server POŽÁRY.cz představil evropské kombinované vozy RZA/sanita od několika renomovaných producentů. Tentokrát se podíváme za moře, konkrétně k hasičům v USA.

Americká firma Braun, která je v USA jedním z nejznámějších a také dle referencí nejkvalitnějších výrobců sanitních automobil, vyrobila již v roce 2008 první vozidlo, kombinující v sobě prvky obdoby našich RZA a ambulance. Automobil nese jméno Patriot a je postavený na speciální modifikaci podvozku pro hasičská vozidla, jeho výrobcem je Spartan, šasi nese označení Furion RT (rescue transport). Hasiči využívají podvozky Spartan Furion pro stavbu středních kategorií cisternových stříkaček či jiných speciálů. Upravené podvozky RT jsou určeny přímo pro sanitní nástavby. Furion má za sebou náročné zkoušky dle mezinárodních bezpečnostních předpisů včetně crash testu.

Výhodou použití tohoto podvozku je oproti běžným dodávkám jeho větší nosnost, tudíž menší opotřebení a tím vyšší ekonomičnost provozu. Podvozky pro sanitní vozy mají běžně prodlouženou kabinu pro osádku 1+3, tedy stejnou, jako pro účely hasičů.

V případě vozu Patriot je zde kromě sedaček také hasičské vybavení, čítající dýchací přístroje integrované do opěradel sedaček + další drobné příslušenství.

Zásahový speciál Patriot je koncipován coby modulový. Prvním je již zmíněná kabina. Druhý modul je určen pro hasičské vybavení. V levé skříni, kryté roletou, je umístěno vysokotlaké čerpadlo se zařízením CAFS na tvorbu pěny a ovládacím pultem, na obou stranách pod stropem pak průtokové navijáky. Uprostřed je nádrž na 760 l vody a 60 litrů pěnidla. Pravá roleta je určena pro ženijní a technické vybavení, alternativně zde lze mít vyprošťovací zařízení. V levé spodní části nástavby jsou dále dvě výsuvná šuplata na další vybavení.

Třetí modul o délce 4300 mm, vnitřní šířce a výšce 2380/1850 mm je sanitní část vozu. Vstup do ní je umožněn pomocí bočních jednoduchých či zadních dvoudílných dveří. Vnitřní uspořádání je identické se sanitními vozy, které jezdí i u nás, tedy až na vyjímku, kterou jsou nosítka. Pro ně zde nenajdeme klasické lyžiny, na ně jsou v podlaze a na čelní sedačce úchyty, další plocha pro přepravu pacienta vznikne složením a sklopením dvojice sedaček v pravé části nástavby.

V nástavbě je standardní vybavení běžných sanitních vozů. Zvenku přístupné úložné prostory ukrývají např. tlakové lahve s kyslíkem pro vnitřní rozvod. Celý automobil je řízen a ovládán pomocí obdoby nám známého zařízení, resp. systému datové sběrnice CAN. V USA se toto jmenuje MasterTech III™. Ovládací displeje najde osádka jak v kabině, tak i v sanitní zadní části, kde jsou dokonce dva.

Novinkou firmy Braun je další kombinované vozidlo RZA/sanita s názvem Freedom. Jedná se o automobil obdobné koncepce, jako prvně představený Patriot. V tomto případě je však postaven na větším, robustnějším podvozku Spartan Metro Star RT (rescue transport).

Vybavení je plánováno taktéž podobné, vysokotlaké čerpadlo, dýchací přístroje, technické prostředky. Pro toto vše jsou určeny úložné prostory v zadní části kabiny a na bocích nástavby, která na rozdíl od vozu Patriot tvoří jeden celek. Její zadní část slouží jako sanitní. Vstup do ní je umožněn pomocí bočních posuvných dveří, u kterých je síť, či zadních dvoudílných dveří. Vnitřní uspořádání je dle standartů firmy Barun. Oproti předchozímu vozu zde nelze vytvořit pomocí sklopených sedaček nouzové lůžko. Freedom je ovládán pomocí datové sběrnice MasterTech III™.

Díky zvolenému podvozku výrobce předpokládá delší životnost vozidla, než je tomu u běžných ,,dodávek“ a to o zhruba 2 – 5 let. Využití těchto kombinovaných vozidel je zamýšleno především u hasičských sborů na vesnicích či malých městech.

Foto:

  • 1–19 Braun Patriot
  • 20–38 Braun Freedom
  • 39–40 sanitka Braun Super Chief
  • 41 malá CAS na podvozku Spartan Furion
Sdílet
Přiložené soubory
patriot_drawings.pdf zobrazit online PDF 804 kB
penn-care-braun-freedom-drawings.pdf zobrazit online PDF 637 kB