Středa 24. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Před 20 lety stála celá cisterna tolik, za co dnes od Tatry nekoupíte ani podvozek

Od počátku 90. let minulého století, kdy se naše země dala západním směrem, nám tato nová orientace přinesla kromě relativní svobody také neustálé zdražování všeho, hasičskou techniku nevyjímaje.

Příčiny jsou různé – od celosvětového zvedání cen surovin po až chamtivost soukromých firem, které žijí pochopitelně z toho, co vydělají. Toto ovšem mnohdy hraničí se slušnými mravy.

Když náš server zveřejnil minulý rok článek o repasované cisterně Tatra 815 CAS 32 od dobrovolných hasičů z pražských Dolních Měcholup, byla v něm uvedena i její tehdejší pořizovací hodnota od výrobce, státního podniku Karosa, která činila v roce 1986, tedy ještě za dob komunismu, 735 000 Kč.

Cena prvovýjezdové liazky 101.860 se o moc nelišila. Když vezmeme v potaz dobu, v níž se žilo, příjmy a celkové financování všeho na státní úrovni, ani tehdy se nejednalo o nikterak lacinou věc. Nutno ovšem podotknout, že pořízení nového vozu bylo relativně jednodušší.

Pochopitelně v té době hrálo svojí velkou roli kolik vlivných známostí kdo měl a je jedno, jestli to bylo v pojišťovně, která požární vozy také pořizovala, či na Hlavní správě Sboru PO, aby se na něj dostala vůbec řada.


Jak šla cena požární techniky dál po změně režimu?

Z Karosy, která byla tehdy jediným podnikem, zabývající se u nás produkcí požárních automobilů, se stala v roce 1994 po privatizaci soukromá akciová společnost s názvem THT. Rok před tímto krokem (1993), kdy byla zavedena daň z přidané hodnoty, která činila 23%, stála mobilní požární technika z produkce Karosy dle katalogu modelů:

  • 1. CAS 32 Tatra 815 – 1 832 520 Kč
  • 2. CAK K 25 Liaz 101.860 – 1 841 670 Kč
  • 3. DA 12 Avia A31 – 815 081 Kč
  • 4. CAS 8 Avia A31.1K – 831 908 Kč
  • 5. TA2/CH Avia A31.1 K – 499 880 + 500 000 Kč /regály a výbava
  • 6. PHA 32 Tatra 815 – 2 497 236 Kč
  • 7. TA 4 Liaz 101.860 – 2 211 176 + 800 000 Kč za základní výbavu
  • 8. CAS K 25 Tatra 815 4×4 – 2 500 200 Kč
  • 9. KHA 32 Tatra 815 – 2 984 390 Kč

Všechny ceny jsou uvedeny bez 23% DPH.


Nutno poznamenat, že se jednalo o sériové jednotné provedení vozidel 1–4, u kterých byla možná jen minimální odchylka a změny, celé automobily, resp. jejich nástavby na přání zákazníka bylo lze možné dodat od roku 1992 pouze u modelů 5–9.

Za 7 let po pořízení normované Tatry 815 CAS 32 do Dolních Měcholup (1986) stoupla tedy její cena o 1 519 000,–Kč! V roce 1993 při ceně 1 832 520 Kč, kdy DPH tvořila suma 421 480 Kč, vyšla CAS 32 Tatra 815 na celkovou částku 2 254 000 Kč.

Dnes, po 27 letech se cena takovéto velkokapacitní CAS pohybuje okolo 6 – 7 milionů korun.


Po revoluci se logicky zcela změnil způsob financování, z pojišťoven už moc peněz neteklo, což trvá dodnes. Z Hlavní správy Sboru PO v nynější podobě už také nehrozí velký vliv na přidělování techniky, ten zůstal pouze na přidělované finance dotovaných aut JSDH.

Ostatně dotace se ze strany GŘ HZS ČR neustále snižují a když se zamyslíme nad tím, že byla ještě před pár lety 2 a dokonce i 2,5 milionu korun na auto, podívejme se, kolik se státu odevzdalo zpět na DPH.

Při ceně prvovýjezdové cisterny např. 6 200 000 Kč a dani 19 % je to 1 178 000 Kč. Nyní je situace ještě horší, dotace na rok 2012 je poloviční, tedy 1 milion korun. Pořizovací hodnota vozu je přitom stejná, DPH se zvedlo na 20%, což je 1 240 000 Kč.

Čili žadatel o dotaci vrátí formou DPH státu bezmála o čtvrt milionu korun víc, než od něj dostal!

Má toto logiku? V hodnotě vrácené DPH by se pořídilo prakticky to nejlepší možné vybavení do prvovýjezdové­ho vozu.

Foto a info: Karosa, web, dobové dokumenty

Sdílet