Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Podmínky zadávacího řízení pro cisterny z Integrovaného operačního programu se změnily, auta mohou být vyšší, přebrodí méně vody a mohou se vlnit

Výraznou a značně ovlivňující změnou prošla zadávací dokumentace pro výběrové řízení na cisternové automobilové stříkačky CAS 20, financované z Integrovaného operačního programu, o němž jsme již na našem webu několikrát informovali.

Zadavatel, tedy Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru původně požadoval cisterny o maximální výšce 3 100 mm, brodivosti nejméně 800 mm a stranové vychýlení kabiny o nástavby do 2%.


Ještě v dubnu například na dotaz jednoho ze zadavatelů ohledně vychýlení nástavby GŘ odpovídalo, že: „Požadavek vychází z požadavku zadavatele na cisternovou automobilovou stříkačku nové generace, a to s ohledem na způsob nasazení CAS v kopcovitém a hornatém prostředí s občasnými přejezdy komplikovaným terénem a na dosavadní nepříznivé zkušenosti hasičské praxe s tzv. vlněním požárního automobilu.“

„Tato skutečnost má nepříznivý dopad na délku životnosti zejména účelové nástavby. Tento technický požadavek je stanoven s ohledem na požadovanou dobu životnosti šestnácti roků.“


Již koncem května však došlo k výrazné a zásadní změně tří velmi důležitých parametrů požárního automobilu. V první řadě byla zvýšena maximální požadovaná výška ze 3 100 mm na 3 300 mm. Je s podivem, že ačkoli – jak je výše citováno – se počítá i s „nasazením CAS v kopcovitém a hornatém prostředí s občasnými přejezdy komplikovaným terénem“, nikomu nevadí, že tato skutečnost může velmi výrazně ovlivnit těžiště automobilu a právě tento způsob použití znepříjemnit, zkomplikovat a omezit.

Druhým změněným parametrem bylo snížení požadované brodivosti z 800 mm na 700 mm.

A jako poslední věc vypadlo to, co v dubnu GŘ ještě hájilo, tedy požadavek na stranové vychýlení kabiny od nástavby.


Otázkou tedy je, proč už se (zřejmě) nepočítá s „nasazením CAS v kopcovitém a hornatém prostředí s občasnými přejezdy komplikovaným terénem“ a proč byla odstraněna skutečnost, která měla mít „příznivý dopad na délku životnosti zejména účelové nástavby“ a byla stanovena „s ohledem na požadovanou dobu životnosti šestnácti roků“.


Výběrové řízení na CAS 20 zatím nebylo ukončeno, nebyl vybrán dodavatel ani konkrétní typ automobilu. Doplňující podmínky k výběrovému řízení č. 1 a 8, ze kterých výše uvedený text vychází, jsou přílohou článku.

Sdílet
Přiložené soubory
dodatecne_informace_c_1_cas_20.pdf zobrazit online PDF 1 MB
dodatecne_informace_c_8_cas_20.pdf zobrazit online PDF 930 kB
Seriál: Technika HZS ČR z Integrovaných operačních programů