Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Letištní speciál Panther znatelně zeštíhlel, nová varianta je určena zejména pro menší a regionální letiště

Pro provoz u letištních hasičských sborů se vyrábějí speciální zásahové automobily. Jedním z nich je i vozidlo Panther od rakouského Rosenbauera. Když byl tento automobil v jeho inovované podobě poprvé představen laické i odborné veřejnosti – stalo se tomu na veletrhu Interschutz v roce 2005 – vyvolal zejména díky svému designu doslova revoluci. Server POŽÁRY.cz byl tehdy pochopitelně u toho.

Od té doby uběhlo již celých 8 let a za tu dobu se Panther stal nepostradatelným pomocníkem na mnoha světových letištích, doma je i na pražské Ruzyni a v ostravském Mošnově a to hned v několika exemplářích různých verzí.

Letos firma uvedla na trh další z jeho variant i když se to nedá říct doslova, protože se jedná o prakticky zcela nový vůz. Jeho označení je Panther S 6×6 a oproti klasickým modelům – a je jedno zdali mají pohon 4×4, 6×6 či 8×8 – se odlišuje svojí šířkou. Na té bylo ubráno celého půl metru, takže pro vozidlo není nyní v platnosti žádné omezení pro provoz na jakékoliv pozemní komunikaci, neboť svojí šířkou splňuje předepsané rozměry.

Vůz byl vyvinut pro potřeby zejména menších regionálních nebo vnitrostátních letišť. Pro ně jsou jeho rozměry naprosto ideálním parametrem. I když je menší než jeho původní model, neztratil nic z taktických ani jízdních vlastností svého většího předchůdce. Z něj je ostatně použito na výrobu modelu S 6×6 mnoho komponentů.

Panther S 6×6 vs. Panther CA-5 6×6

Panther S 6×6 je postaven na šestikolovém plně pohonném podvozku Rosenbauer 33.700. Kabina je vyrobena za použití hliníkové konstrukce plastu (GFK). Je určena pro osádku 1+4, řidič sedí klasicky uprostřed vozu a může být i operátorem hasicích monitorů v jedné osobě, tedy stejně jako je tomu u klasické varianty tohoto automobilu. Vedle něj jsou dvě sedačky pro mužstvo, další dvě jsou vzadu.

Pohonnou jednotku tvoří dieselový agregát Volvo D16 o síle 515 kW/700 koní, splňující emisní normu Euro 5. O převody se stará automat Twin Disc. Brzdy mohou být buďto kotoučové nebo bubnové – ty má první vyrobený kus modelu S, zařazený na výjezd u letištního sboru ve francouzském Lyonu (Antoine de Saint-Exupéry Airport).

Co se rychlosti týče, dokáže Panther S 6×6 jet až 120 km/h a zrychlení 0 – 80 km/h dosáhne za 27 vteřin, čímž hravě splňuje předepsanou normu ICAO (letecký bezpečnostní předpis).

Požární nástavba je vyrobena ze stejných materiálů jako kabina, tedy hliník a plast (GFK). Nalezneme v ní nádrž na 9.200 l vody, 1.200 l pěnidla a nádobu na 250 kg hasicího prášku.

Jako čerpadlo je namontován typ R600 od Rosenbauera, výkon je 7.000 l/min při tlaku 10 barů. O přimíšení pěnidla v rozsahu 0% – 8% se stará zařízení Rosenabuer Foamamtic. Dodávka vody či pěny je zajištěna pomocí dvou monitorů: hlavním je typ RM60 o průtoku 6.000 l/min při tlaku 10 barů, nárazníkový je RM15 s průtokem 1.500 l/min při 10 barech.

Prášek je distribuován hadicí a zařízením PLA250. Vozidlo má dále zařízení na rychlý zásah v podobě hadicového navijáku o délce hadice 50 m. Z dalšího vybavení jmenujme např. osvětlovací stožár v LED provedení, napájený z elektrického okruhu vozidla.

Rozměry a hmotnosti:

  • Délka: 11.650 mm
  • Šířka: 2.500 mm
  • Výška: 3.650 mm
  • Celková hmotnost: 33.000 kg

Jak je uvedeno výše, tak „velké“ Panthery v ČR lze spatřit v Praze či Ostravě, menší model S 6×6 by se mohl případně hodit pro potřeby hasičských sborů na letištích v Karlových Varech nebo Brně, kde není tak rozsáhlý provoz a rozlehlé dráhové systémy. Druhé jmenované letiště však disponuje od konce roku 2010 zásahovým speciálem v podobě vozu Mercedes – Benz/Ziegler KHA-60.

Sdílet