Sobota 20. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nové dvojcestné speciály bruselských hasičů budou chránit železniční tunel u tamního letiště

Požární stanice Zaventem a Vilvoorde, což jsou stejnojmenné části belgického města Brusel, disponují od konce října letošního roku dvojicí zcela nových, identických zásahových automobilů. Jedná se o dvojcestné speciální cisterny, schopné provozu jak na silnici, tak i na kolejích. Pořízeny byly z prostého důvodu.

V části Zaventem se nachází mezinárodní letiště, ze kterého vede mimo jiné dopravní systémy do centra města také železniční vysokorychlostní trať, která je pro přepravu cestujících v obou směrech tím nejdůležitějším a nejpoužívanějším prostředkem. Jezdí zde i expresy Eurostar či Thalys. U letiště v Zaventem tak jejich vlak vjede do 2,127 m dlouhého tunelu se jménem Diabolo, ústícího právě v části Vilvoorde.

Aby byla právě v tunelu zajištěna bezpečnost, resp. mohl být ihned zahájen hasební zásah či jiné záchranné práce, bylo přistoupeno k pořízení kolejových speciálů. S jejich pomocí je nyní činnost hasičů při případném vzniku mimořádné události v tunelu nesrovnatelně snazší, než tomu bylo doposud. Kromě samozřejmé záchrany osob je také důležitým faktorem co nejrychlejší zprovoznění této železniční dopravní tepny, což je pochopitelné vzhledem k obousměrnému transportu velkého množství cestujících z/na letiště.

Jakmile bylo ukončeno výběrové řízení, zadala belgická železniční společnost Infrabel výrobu těchto speciálů u firmy Rosenbauer. Ta má s jejich stavbou bohaté zkušenosti. Podobný vůz představila např. na veletrhu Interschutz 2010 v Lipsku, vzhledem k naší účasti na něm si o tomto vozidlu můžete samozřejmě přečíst článek.

Belgické speciály jsou postaveny na podvozku MAN v konfiguraci pohonu 6×6 o síle motoru 540 koní a jejich nasazení je plánováno přes vstupy jižního a severního tunelového portálu, kde po najetí na připravené místo spustí kolejové pojezdy a vydají se k místu události a to až rychlostí 40 km/h. Kolejové podvozky pocházejí od firmy Zweiweg, přední je jednonápravový, zadní dvounápravový.

Automobily jsou připraveny pro provoz na železnici zhruba za 3 minuty, bez nutnosti použití nějakých zvláštních pomůcek a zařízení. Lze tohoto dosáhnout dvěma způsoby, dálkovým ovládáním zvenku či přes hlavní pult v kabině strojníka. Tomu v tomto případě pomáhají kamery, instalované u každé ze tří náprav vozu a obou kolejových adaptérů. Proces je uveden v praxi tak, že se na koleje posadí pomocí hydrauliky nejprve jeden adaptér, poté i druhý.

Jakmile počítač zjistí bezpečný stav, rozsvítí se na palubní desce kontrolka a 12 m dlouhé vozidlo se přepne do režimu kolejového provozu a ve stejný okamžik je také zablokován volant. Ostatní ovládací prvku vozu zůstávají v činnosti stejným způsobem, jako když jedete po silnici.

Co se týká likvidace požáru a hašení, jsou automobily vybaveny výkonnými čerpadly Rosenbauer N55 (5000 l/min při 10 barech), pěnovým přiměšovačem AQUAMATIC kombi o intenzitě 1%; 3%; 6% a monitorem RM25C na předním nárazníku. V závislosti na požadavcích zásahu přiměšování AQUAMATIC ovládá dvě pěnové nádrže, z nichž jedna obsahuje 375 litrů pěnidla třídy B a druhá 125 l pěny třídy A. Vozidlo má nádrž na vodu o objemu 2500 litrů, na levém i pravém boku nástavby jsou stavoznaky z LED diod, takže každý hned ví, kolik hasební látky zbývá.

Oba automobily mají také propracovaný systém vlastní ochrany, spočívající v instalaci ochranných vodních trysek po celém obvodu kabiny i požární nástavby a podvozkové části, dále jsou zde pevná čidla na měření koncentrace hned několika plynů, jejich údaje jsou přenášeny do počítače ve vzduchotěsné kabině, kde je osádka okamžitě může analyzovat a hodnotit.

Co se zásoby tlakového vzduchu týče, v požární nástavbě jsou zásobníky na celkem 90 000 l jako rezerva pro posádku vozu. Každý člen, včetně strojníka a velitele, má k dispozici v opěradle sedadla integrovaný vzduchový dýchací přístroj, tzv. dvojče (dvě lahve na jednom nosiči – 2× 6,8 l) včetně možnosti doplnění vzduchu. Každý z posádky má tedy zásobu vzduchu na přibližně 3 hodiny.

V případě potřeby při zakouření tunelu je také možné vypnout dieselový agregát a v nouzovém režimu lze přepojit pohon na akumulátorový elektromotor o výkonu 16 kW. O bezpečný pohyb právě v zakouřeném prostředí posádce pomáhá dvojice infračervených kamer, umístěných na přední i zadní části vozidla. Pro zjišťování polohy slouží speciální navigační systém GPS. Údaje z něj a i z kamer jsou přenášeny na obrazovku v kabině.

Vybavení těchto 33 t vážících dvojcestných automobilů dominují hydraulické vyprošťovací a nakolejovací/zve­dací sady včetně doplňkových pneumatických zvedacích vaků. Na podvozku je také lanový naviják, který lze použít pochopitelně i mimo železnici.

Jinak jsou v nástavbě běžné pomůcky, jaké vídáme v automobilech prvního výjezdu – hadice a jejich příslušenství, hasící přístroje, sady nářadí, pily a rozbrušovací adaptéry, prostředky první pomoci, žebříky apod. Samozřejmostí je osvětlovací technika včetně stožárů FLEXILIGHT LED 8×45W, napájených přes integrovanou centrálu o výkonu 40 kVA, poháněnou motorem vozu.

Takticko – technická data

Podvozek

  • Typ: MAN TGS 33.540 6×6BB
  • Motor: D2676LF09
  • Výkon: 540hp / 397kW
  • Emisní norma: Euro 5
  • Převodovka: ZF 12 / MAN TipMatic

Kolejový podvozek

  • Loctrac ZW 332
  • Pohon 6×4
  • Železniční rozchod: 1,435mm

Nástavba a kabina

  • Osádka: 1 + 7
  • Kabina: Rosenbauer, prodloužená, integrovaná do nástavby, přístup přes pneumatické autobusové vyklápěcí dveře
  • Materiál: hliník v kombinaci s plastem

Nádrže hasících látek

  • Voda: 2,500l
  • Pěna: Třída B 375l, třída A 125l

Čerpadlo

  • Typ: Rosenbauer N55
  • Výkon: 5,000l/min při 10 barů

Rozměry a hmotnost

  • D x Š x V 12,000 × 2,­550 × 3,800mm
  • Celková hmotnost: 33,000kg

Foto a info: Rosenbauer

Sdílet