Čtvrtek 2. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Speciální Mercedes používají v Olomouci hasičští potápěči, ve voze mají oděvy, zázemí i komunikační systémy

Novým technickým automobilem disponují hasičští potápěči ze stanice HZS v Olomouci. Dodala ho firma Fosan s.r.o. Ivančice. Vozidlo za více než 4,5 milionu korun bylo spolufinancováno z Integrovaného operačního programu Evropské unie.

Podvozek

TA – L2 je postaven na podvozku MERCEDES BENZ Sprinter 519 CDI s pohonem 4 × 4. Obě nápravy jsou vybaveny uzávěrkami diferenciálů. Poháněn je naftovým, přeplňovaným, třílitrovým šestiválcem o výkonu 140 kW. Převodovka je mechanická, šestistupňová.

Na přední části vozu je v prostoru rámu uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 43 kN a délkou lana 26 metrů. V zadní části je pak tažné zařízení s nájezdovou brzdou o hmotnosti 2 000 kg.

U dveří řidiče je umístěna zásuvka 230 V pro dobíjení tzv. „inteligentním“ dobíječem. Ten je integrován přímo do vozu a dobíjí nejen podvozek, ale i nástavbu. Automobil z bezpečnostních důvodů nelze při dobíjení nastartovat.

Kabina osádky

Kabina osádky je dvoudveřová, třímístná. Vybavena je klimatizací a nezávislým topením. V zorném poli strojníka je umístěna GPS navigace a kontrolní svítilna dobíjení. U velitele pak najdeme světlomet s magnetickým uchycením, napájený z vozidla.

Nástavba

Účelová nástavba je tvořena prostorem pro uložení příslušenství a pro pobyt osob. V samostatných skříních jsou uloženy kompresor s elektrocentrálou (Honda GX270 5,4 kW), obojí na výsuvném platu přístupném po vyklopení dveří z vnějšku nástavby. K elektrocentrále patří stativy s halogenovými reflektory a prodlužovačky. Kompresor umožňuje doplňování tlakových lahví.

Vstup dovnitř je zajištěn dveřmi na pravém boku a zezadu pak dveřmi výklopnými směrem nahoru. Ve stropě pak najdeme dvojici oken, rovněž výklopných. Vstupy jsou vybaveny výsuvnými schody.

Účelová nástavba má vnitřní rozměry 4500 × 2100 × 2000 mm (délka – šířka – výška). Má podlahu s protiskluzovou úpravou z voděodolného materiálu. Samozřejmostí je odolnost proti mechanickému poškození, účinkům dekontaminačních látek a odtokové otvory s víčky.

Vnitřní systém uchycení vybavení je k ocelovému rámu přišroubován a je konstruován jako variabilní, s jednotlivými úchyty lze dle potřeby posouvat.

Nástavba umožňuje pobyt čtyřem osobám v teple, o které se stará nezávislé přídavné topení Eberspächer Airtronic D4 o výkonu 4 kW. Vybavena je samostatnou akumulátorovou baterií pro vnitřní osvětlení, nabíjení svítilen a radiostanic (nabíječky jsou umístěny nad bočními dveřmi). Jak bylo zmíněno výše, je tento akumulátor stále dobíjen spolu s akumulátory podvozku.

Po stranách vnitřního prostoru jsou umístěny třímístné lavice s úložným prostorem. V dosahu lavic je pak sklopná pracovní deska pro administrativní činnost a použití např. přenosného počítače – v její blízkosti jsou tři zásuvky 230 V.

Potápěčská výbava

Specializované příslušenství pro práci potápěčů je určené k provádění pracovních činností pod vodní hladinou, v prostředí kontaminovaném nebezpečnými látkami a v chladné vodě za dodržení všech bezpečnostních standardů.

Umožňuje použití jak dálkové, tak autonomní dodávky dýchacího média a v průběhu činnosti pod vodou zajišťuje trvalé akustické spojení pozemní obsluhy se zasahujícím potápěčem.

Mezi tuto výbavu patří například celoobličejová maska s audiosoupravou s možností kabelové i bezdrátové komunikace, potápěčská přilba do kontaminovaného prostředí či 50m čtyřžilový kabel s pevností 600 kN.

Obsluha výše zmíněných zařízení – tedy kontroly a dodávky vzduchu a komunikace – je realizována pomocí povrchové stanice KMACS 5.

Úložný prostor je tvořen 90litrovými plastovými bednami. Ve voze je umístěna speciální výbava celkem pro šest potápěčů a to jak osobní, tak společná. Nástavba je konstruovaná tak, aby umožnila současné oblékání dvou potápěčů a následnou obsluhu komunikačních systémů i při zavřených dveřích nástavby.

Mezi osobní vybavení potápěčů patří samozřejmě suché obleky, hodinky s hloubkoměrem, masky, vodotěsné svítilny, ale i osušky, nože či chemická světla. Jako společnou výbavu potápěči využívají například lezecké postroje, plovoucí lana či zvedací vaky.

Operační program

Jak jsme již uvedli na začátku článku, je vozidlo spolufinancováno Evrospkou unií. Konkrétně jde o známý program, který prostřednictvím našeho portálu sledujete už od začátku, tedy – Zvýšení akceschopnosti Hasičského záchranného sboru České republiky pro záchranné a likvidační práce při živelních pohromách. Ten přinesl českým hasičům techniku za bezmála 440 milionů korun.

Sdílet
Seriál: Technika HZS ČR z Integrovaných operačních programů