Pátek 3. května 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Los Angeles hlídají hasiči z více než stovky stanic, pět z nich je v Holywoodu

Brandon, Brenda, Kelly, Steve a Dylan či Dona z Beverly Hills 90210 jsou jedna ze dvou hlavních věcí, které si Češi zřejmě spojují s Los Angeles v Kalifornii. Tou druhou světoznámou věcí je čtrnáctimetrový nápis HOLYWOOD na jižním svahu kopce Mount Lee v Griffith Parku.

A právě do Holywoodu jsme s jednou skupinou Čechů zavítali během návstěvy LA; cílem byly – jak jinak – hasičské stanice.


Jako první nás navigace dovedla k „Fire Station 41“ na adrese 1439 North Gardner Street. Zavřená vrata na „nalajnované“ stanici nevěstila nic dobrého a chvíli jsme se báli, zda malé červené tlačítko tvářící se jako zvonek nespustí požární poplach.

Naštěstí se tak nestalo a ve dveřích stanice se objevil – jak tu bývá zvykem – příjemný Američan a vteřinu poté, kdy jsme mu vysvětlili kdo jsme a co bychom asi tak chtěli, už otvíral vedlejší vrata a my se nestačili kochat.

Na stanici, kde slouží tři směny po šesti „hasičích“, parkuje jeden velký Truck a pak vozidlo Paramedic, protože jak jistě (třeba ze seriálu Chicago Fire) víte, pod hasiče v Americe spadají také záchranáři. Jako záchranáři jezdí dva lidé, na velký Truck tedy logicky zůstávají hasiči čtyři.

Pokud se vrátíme k systému směn, konkrétně na stanici 41 slouží stejně jako u nás – čtyřiadvaceti­hodinové směny A, B a C s časem střídání 6:30 AM, tedy ráno – půl hodiny před střídáním směn v České republice.

Pokud si z nás neutahovali – a zřejmě ne – na výjezd mají 60 vteřin. Lze se domnívat, že se jim v jejich prostorných trucích obléká o něco lépe, než třeba v našich MANech a nemusí tak trávit drahocené vteřiny tancováním a oblékáním se v garáži.

Bez problémů se obešla také možnost si vyzkoušení jejich obleků – stejně jako u nás mají těžké a lehké, ale tomu se v neustálém 30stupňovém vedru asi nikdo nediví. Také porovnání další výstroje nebylo složité, jeden z hasičů měl obuté HAIXy a znali i SCOTTa a Drägera (čemuž se asi taky nelze divit).

Přečtěte siStáž na 9. stanici u Los Angeles Fire Department

Řeč přišla během naší návštěvy také na ženy u hasičů. Na jednu stranu byli překvapeni, že u nás ženy na výjezdu nejsou, na stranu druhou to plně chápali… Jen jeden z našich průvodců zmínil, že svůj názor nemůže prezentovat před svou sestrou, která už devět let na jedné z místních větších stanic na výjezdu slouží :-)

To už jsme ale vycítili, že by se naše návštěva měla pomalu chýlit ke svému konci – zbývalo jen koupit trička a zeptat se na směr k další stanici.

„A až tam prohlídku skončíte, řekněte, že dobrý, ale že stanice 41 byla hezčí“ :-)

V průběhu prohlídky obou stanic samozřejmě padla otázka, proč jsme v LA. Když jsme řekli, že tu měly být WFG – světové hasičské hry – nikdo nechápal, o čem mluvíme… I přes mnohé pokusy o vysvětlení principu fungování her se zřejmě nepodařilo najít společnou vlnu a jediné, na co někteří z místních hasičů reagovali, bylo „Firefighter Combat Challenge“.

Po spojení „Ultimate Firefighter“ nebo „Toughest Firefighter Alive“ většinou zaznělo „Ok, ale v čem tedy měli soutěžit?“

Další kroky nás vedly určeným směrem na další hasičskou stanici v Holywoodu, jmenovitě „Fire Station 27“ na 1327 North Cole Avenue. A opět jsme se nestačili divit. Situace se zvonkem byla stejná, ale tím veškerá podobnost končila.

Na sedmadvacáté stanici slouží v jedné směně celkem 16 hasičů a překvapivě nedodržují stejný systém střídání šichet jako na stanici předchozí, ale jedná se o jakýsi zajímavý mix. Princip lze popsat jednoduše: směna, volno, směna, volno, směna, čtyři dny volna. Počtem to prý vychází přibližně na 10–11 služeb v měsíci, tedy stejně jako u nás.

I vozový park byl jiný. Dva stejné Trucky už nikoho nepřekvapí, ale mezi nimi byl zaparkovaný také žebřík. A princip, jakým fungují tyhle velké americké žebříky, jistě nemusíme našim čtenářům vysvětlovat. Snad stačí jen zmínit, že se dokáže otočit na menší ploše než vedle stojící cisterna. A navzdory svojí délce nedosáhne výše než běžné kompaktní žebříky u nás.

Přečtěte siNávěsové žebříky, tradice v USA

Dalším vozem zaparkovaným na stanici byl „velitelský vůz“ pro místního „Chiefa“. Dvě vozidla záchranářů byla zrovna na výjezdu a tak zbyla už jen perlička – jeden ze šesti speciálů v celém Los Angeles určený pro tým podobný našemu USARu.

Vozidlo vybavené moderním zařízením od společnosti Holmatro, včetně pátracích štěrbinových kamer, umí obsluhovat všichni hasiči na stanici.

Počet výjezdů během 24 hodin nám vyrazil dech. Od oka náš průvodce tipnul přibližně stovku. Zmínil, že některé dny patří ke klidnějším a častěji se jezdí v noci. Důvod je jednoduchý, v hasebním obvodu se nachází necelá padesátka barů a večer do nich chodí vesměs všichni. V pátek a sobotu večer prý na stanici blikají světla oznamující výjezd skoro nepřetržitě…

Počty výjezdů celkově navyšuje již zmíněná „integrace“ záchranky, i tak je ale stovka výjezdů denně na šestnáct sloužících osob dost slušná porce.

V průběhu naší návštěvy na stanici s pořadovým číslem 27 jsme potkali několik dalších „průzkumníků stanice“ a náš průvodce nám to potvrdil. Dveře s návštěvami se u nich díky jejich pozici uprostřed Holywoodu netrhnou a vzhledem k tomu, že se jen několik metrů od vchodu stanice nachází také hasičské muzeum, návštěvníci si jen podávají kliku.

Přátelskou prohlídku opět zakončil nákup triček.

Sdílet