Úterý 13. listopadu 2018, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner zeka 970 OK

2008: Zásah u nehody ve Studénce trval přes osm hodin, náraz vlaku do mostu si vyžádal osm životů

Dvacet jednotek hasičů se 40 vozidly zasahovalo od pátečního dopoledne 8. 8. 2008 u tragické železniční dopravní nehody ve Studénce (okres Nový Jičín).

Stovka hasičů vyprošťovala zraněné i oběti nehody po zřícení rekonstruovaného mostu na koleje a projíždějící rychlík EC 108 Comenius, jedoucí z polského Krakova do Prahy.

Hasiči a s nimi zdravotničtí záchranáři a policisté ČR pomáhali z poničených vagónů rychlíku celkem několika desítkám zraněným. Další dojeli do nemocnic na ošetření po vlastní ose.

Prvotní informace, které obdrželo operační středisko hasičů po půl jedenácté dopoledne, hovořily o zřícení mostu na jedoucí vlak. Jako první dorazila na místo nehody jednotka dobrovolných hasičů ze Studénky, a to již za sedm minut po vyhlášení poplachu. V rychlém sledu za ní přijížděly další vysílané jednotky.

Hasiči se od první chvíle zaměřili na záchranu zraněných ve vlaku, jehož lokomotivu těžká železobetonová konstrukce mostu vklínila mezi další dva vagony rychlíku a poničila také další dva vagony. Rychlík měl celkem deset vagonů.

Také s pomocí speciální techniky se jim podařilo zachránit několik desítek osob, které předávali týmům Zdravotnické záchranné služby, pomáhali jim s ošetřováním uklidňováním zraněných a přenášeli zraněné do sanitek.

Nadjezdem ve Studénce překračuje silnice II/464 železniční trať č. 270. Původní 82 m dlouhý most z roku 1961 sestával z pěti rovnoběžných, vzájemně do tvaru roštu propojených, ocelových, plnostěnných nosníků, které byly nahoře spřaženy s železobetonovou deskou vozovky.

Rekonstrukce počítala s tím, že původní narušená železobetonová deska bude odbourána a místo ní postupně nabetonována nová.

Aby práce neprobíhaly nad kolejištěm a neohrožovaly tak bezpečnost železniční dopravy, byla celá mostní konstrukce hydraulicky pozvednuta a odsunuta cca o 28 m směrem na severozápadní, bíloveckou stranu, kde byla také provedena betonáž první části vozovky.

Wikipedia.org: Železniční nehoda ve Studénce 2008

Do dvou hodin po nehodě tak byli všichni zranění v nemocnicích v celém kraji, někteří i v Hranicích a Olomouci v sousedním Olomouckém kraji. Buďto byli převezeni sanitkami, nebo vrtulníkem Letecké záchranné služby.

Ve druhé fázi záchranných prací následoval podrobný průzkum všech poničených vozů, kdy hasiči nezjistili, kromě již označených pěti obětí (šestá byla nalezena mimo soupravu, sedmý člověk zemřel po převozu do nemocnice), přítomnost žádného dalšího zraněného, nenašli ani žádnou další oběť. Tento závěr potvrdili postupně také tři služební psi složek Integrovaného záchranného systému.

Přečtěte siVe Studénce byl odhalen památník železniční nehody, na betonové plastice jsou jména obětí

Pak pokračovalo zdokumentování místa nehody Policií ČR, kdy hasiči pomocí pil na kov, nůžek, rozpínáků i pneumatických kladiv postupně velmi opatrně a šetrně vyprošťovali těla obětí. Pracovali i přes přívalový déšť, který do Moravskoslezského kraje přišel v podvečer. Poslední oběť se jim podařilo uvolnit a předat k ohledání po půl sedmé večer.

Čtvrt hodiny před osmou hodinou tak hasiči ukončili záchranné práce, místo předali českým drahám, které budou pokračovat v technických pracích. Již během dne drážní čety opravovaly troleje, večer měly do Studénky dorazit z obou stran drážní vyprošťovací vlaky a dva vyprošťovací tanky, pomocí nichž by se měla uzavřená trať uvolnit. Přes noc budou místo nehody hlídat policisté ČR.

Na místě byly desítky českých, slovenských a polských televizních štábů, zástupci deníků i rádií z těchto zemí. O nehodu projevovali zájem žurnalisté ze známých zahraničních agentur. Nehodu bude prošetřovat Policie ČR ve spolupráci s Drážní inspekcí a dalšími orgány. (Další informace obsahuje přiložená tisková zpráva Moravskoslezského kraje.)

Seznam techniky na místě události

  • JSDH Bílovec – DA 12 AVIA, CAS 24 T815 Terrno
  • JSDH Fulnek – DA 12 VW, CAS 32 T148, CAS 32 T815
  • JSDH Klimkovice – CAS 15 MAN
  • JSDH Petřvald – CAS 32 T148, OA Fiat Ducato
  • JSDH Příbor – CAS 8 Avia, CAS 32 T148
  • JSDH Sedlnice – CAS 32 T138
  • JSDH Slatina – CAS 25 Š706 RTHP
  • JSDH Studénka – CAS 32 T148, DA 12 Avia (3×), CAS 25 Š706 RTHP, CAS 8 Avia
  • JSDH Suchdol nad Odrou – OA Ford Transit, CAS 25 Š706 RTHP
  • JSDH Tísek – CAS 32 T148, DA 12 AVIA
  • JSDH Vratimov – CAS K25 Liaz
  • HZSP SŽDC, s. o. Ostrava – RZA Nissan Patrol, CAS 32 T815
  • HZSP SŽDC, s. o. Olomouc – VT-55
  • HZSP SŽDC, s. o. Přerov
  • HZS stanice Bílovec – CAS 24 Atego
  • HZS stanice Fifejdy – CAS24 Dennis
  • HZS stanice Frýdek-Místek – CAS 24 T815, KA Nissan
  • HZS stanice Havířov – VYA T815 8×8 VVN
  • HZS stanice Nový Jičín – CAS 24 Atego
  • HZS stanice Opava – CAS K25 Liaz
  • HZS stanice Ostrava-Zábřeh – KA MB Actross (4×), KA MB Atego, PAD MB Sprinter, kontejner štábní, PPLA MB Sprinter, CAS 24 Dennis, kontejner technický, VYA MB Bison, MOS MB Sprinter, AJ 28 T815, CAS 24 Dennis, kontejner nouzového přežití, autobus Karosa
  • HZS stanice Přívoz – CAS 24 Dennis
  • AČR VZÚ Hlučín – VT-72
por. Mgr. Petr Kůdela
tiskový mluvčí
HZS Moravskoslezské­ho kraje
Sdílet
Banner Partner & VIP: Pavliš a Hartmann 970x150 #1 OK Čerpadlo