Středa 8. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Ziegler dodal podnikové jednotce hasičů Škody Auto dvojici cisteren Scania se zařízením pro výrobu suché pěny a systémem Cobra

Dvě nové cisternové automobilové stříkačky CAS 20 Scania z produkce firmy Ziegler se zařízením CAFS (Compressed Air Foam System) a zařízením COBRA pořídili do svého vozového parku hasiči z HZS Škoda Auto. Oba automobily se od sebe nepatrně liší svou vnitřní výbavou. Vozidla jsou vysoká jen 2,95 metru, čemuž byla přizpůsobena i samotná konstrukce nástavby tak, aby nepřesahovala výšku kabiny.

Podvozek, motor a převodovka

Cisterna je postavena na podvozku Scania P360 LB4×2HLA s kabinou CP28. Vozidlo je poháněno šestiválcovým přeplňovaným motorem DC13 114 splňujícím emisní normu Euro 5. 

Třináctilitrový agregát dosahuje výkonu 265 kW při 1 850 otáčkách za minutu. Převody zajišťuje automatizovaná převodovka Opticruise GRS905 vybavená režimy Economy, Standard a Power.

Kabina vozidla

V zadní části kabiny jsou situována dvě sedadla ve směru a dvě proti směru jízdy. Krom strojníka jsou všechna opěradla vybavena úchytem pro dýchací přístroj. Samozřejmostí jsou tříbodové bezpečnostní pásy a hlavové opěrky.

Sedadla pro posádku jsou dále vybavena úložnými prvky pro drobné příslušenství. Ve středové zadní části kabiny je vestavěná police pro požární výbavu a menší vybavení.

V kabině kromě jiného najdeme také ovládací a kontrolní panel čerpadla a vybavení nástavby vozidla. Vnitřní osvětlení kabiny je provedeno ve dvou režimech svícení, a to intenzivní a tlumený.

Na rámu podvozku v přední části vozidla je osazen elektricky poháněný lanový naviják WARN, tažná síla je 54 kN, lano je ocelové o průměru 12 mm a délce 25 metrů.

Nástavba

Nástavbový modul pro čerpadlo a vybavení je vyroben z vysokopevnostních a stabilních sendvičových ALPAS panelů s ochrannou vrstvou eloxování 20 µ.

Spojení jednotlivých panelů je provedeno pomocí nerezových spojovacích prvků, čímž je zajištěna vysoká torzní pevnost. Elektroinstalace nástavby je vedena uvnitř panelů.

Střecha, podlaha a vnitřní oplechování nástavby je z hliníkových slzičkových plechů. Nástavba je uzavřena šesti vodotěsnými a prachotěsnými roletami Ziegler s průběžným madlem.

Na obou stranách jsou pod úrovní nástavby úložné prostory uzavřené výklopnou plošinou. Při sklopení slouží jako stupačky k úložným prostorům a z nášlapné strany jsou provedeny s protiskluzovou povrchovou úpravou. Sklápění stupaček je zabezpečeno plynovými písty a jejich nosnost je minimálně 250 kg.

LED osvětlení úložných prostor po otevření rolet je automatické pomocí magnetického spínače. Stejně tak po zavření rolet osvětlení zhasne.

Vnitřní konstrukce nástavby je provedena z hliníkových kolejnicových profilů, což umožňuje vysokou variabilitu v uložení materiálu.

Nádrž na vodu o objemu 2500 litrů je vyrobena z vysoce odolného GFK plastu, stejně jako nádrž na pěnidlo o objemu 400 litrů.

Pochozí střecha nástavby je opatřena úchytem pro uložení požárních žebříků, hliníkovými schránami pro výbavu, vodním monitorem a osvětlovacím stožárem Fireco.

LED osvětlení okolí vozu je integrováno po celé boční délce nástavby do střešní obruby.

V zadní části nástavby je osazeno požární čerpadlo FPN 10–2000 2HH s vysokotlakem a zařízením CAFS. Jmenovitý výkon čerpadla je 2000 litrů za minutu při 10 barech a sací výšce 3 metry.

Vývěva je plnoautomatická, suchá dvoupístová Ziegler Trokomat Plus s automatickým odstavením.

Ovládací prvky požárního čerpadla jsou umístěné na ovládacím panelu a v kabině vozidla.

Zařízení TOURMAT slouží k automatické regulaci nastaveného tlaku, nezávisle na zvýšení nebo snížení momentálního odběru hasební látky.

Pokud dojde k poklesu tlaku v sacím ústrojí pod 2 bary, dojde k automatickému zvýšení otáček a opětovnému nasátí. Při zapnutí funkce TOURMAT a předvolení požadovaného tlaku je tedy čerpadlo bezobslužné a strojník nemusí čerpadlo dozorovat.

CAFS

CAFS – Compressed Air Foam System je technický prostředek k výrobě komprimované těžké pěny.

Zvláštností systému je, že se pěna se nevyrábí až na proudnici, ale ve speciálním zařízení, které je součástí čerpadla. Princip výroby pěny tohoto systému je v přidávání tlakového vzduchu na směs vody a malého množství pěnidla.

Přečtěte siOne Seven system je zařízení pro výrobu speciální suché pěny, princip spočívá v přidávání tlakového vzduchu do směsi vody a malého množství pěnidla

Zařízení CAFS je tvořeno agregátem Ziegler PowerFoam. Jedná se o sestavu pěnového čerpadla poháněného elektrickým motorem a rotačního kompresoru. Nastavení pěny (suchá/mokrá) probíhá přes elektronické ovládací prvky nástavby. Výkon agregátu je minimálně 1500 litrů za minutu.

CAFS je možno použít pro dvojici výtlačných hrdel B, přední monitor a zařízení pro rychlý zásah.

CCS Cobra

V přední pravé roletě je umístěno hasicí a řezací zařízení Cold Cut COBRA.

Řezací zařízení je určené pro řezání stavebních konstrukcí, zejména materiálů jako je zdivo, beton, ocel, sklo, pryž nebo dřevo. Napájeno je vodou z nádrže CAS a je poháněno motorem Scanie.

Tlakový zdroj vody zaručuje plynulou dodávku hasicího média bez vodních rázů při pracovním tlaku nejméně 270 barů. Zásobník s abrazivem, průtokový naviják s hadicí o délce 80 m a proudnicí jsou umístěny uvnitř účelové nástavby. Proudnice je s hadicí spojena přes rychlospojku s pojistkou proti rozpojení, vybavena je bezpečnostním prvkem proti nechtěnému spuštění.

Přečtěte siCold Cut System Cobra je užitečným pomocníkem hasičů, možnosti využití se stále rozšiřují

Řezací zařízení dále umožňuje:

  1. řezání a hašení roztříštěným proudem vody,
  2. řezání paprskem o minimální šíři, nejvíce však 2,5 mm,
  3. s ohledem na požadovanou efektivitu zásahu pracovat s malou spotřebou vody, nejvíce však 70 litrů za minutu,
  4. bezpečnou manipulaci s proudnicí, minimalizující účinky zpětného rázu,
  5. zprovoznění zařízení do 90 vteřin,
  6. kontinuální řezání s příměsí abraziva po dobu nejméně 4 minut bez nutnosti doplňování abraziva do zásobníku,
  7. plné odvodnění jako ochranu před poškozením mrazem,
  8. ovládání průtoku vody a přimísení abraziva z obslužného místa v CAS a z proudnice prostřednictvím bezdrátového ovladače.
  9. navíjení hadice na naviják elektrickým pohonem při obsluze jednou osobou, v případě poruchy navíjení ručním pohonem,
  10. provoz při teplotách v rozmezí –20 °C až +40°C.

Střešní monitor

Střešní monitor Alco je elektronicky ovládaný pomocí dálkového ovladače, který je umístěn v prostoru čerpadla. Dosahuje výkonu až 2000 litrů za minutu při 10 barech. Monitor je určen pro provoz voda/pěna/CAFS.

Monitor je vybaven koncovým spínačem pro horizontální i vertikální polohu. Při dosažení koncové polohy dojde k automatickému zastavení pohybu.

Vestavěný převaděč Motorola

Na střeše účelové nástavby vozidla je ve střešním boxu uložený mobilní převaděč, usnadňující komunikaci hasičům u místa zásahu. Pomocí ručního digitálního terminálu Mototrbo se dnes hasiči domluví se základnou z každého místa areálu společnosti ŠKODA AUTO, včetně kabelových kanálů.

Přechod na digitální systém MOTOTRBO od výrobce Motorola přinesl zlepšení pokrytí signálem ve výrobním areálu, ve vnějších prostorách i ve vnitřních objektech. Instalací mobilního převáděče v prvním výjezdovém vozidle dosáhli hasiči lepšího přenosu signálu do průmyslových hal velkého rozsahu.

Zařízeni, které disponuje řadou nových praktických funkcí samozřejmě vyžaduje lépe proškolený personál, v případě, že tyto funkce jsou využívány (privátní volání, statusy, SMS, kontrola dosahu, atd.). Výborná je naprostá absence šumu a automatické potlačení hluku na pozadí.

Zvukové a výstražné zařízení

Na vozidle je použito výstražné světelné i zvukové zařízení typu Whelen. Přední blikače Hänsch Sputnik jsou integrované do masky vozidla, zadní pak do střešní hliníkové obruby.

Mgr. Bc. Stanislav Cihelník
Sdílet