Pátek 19. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

02.02.2010: Plameny na hlavním vlakovém nádraží v Hradci Králové způsobily milionovou škodu

Dne 2. února 2010 v 11.32 hodin bylo na krajské operační a informační středisko HZS Královéhradeckého kraje oznámeno, že v budově Hlavního nádraží Českých drah, a.s., (dále jen „ČD“) v Hradci Králové hoří kanceláře.

Jedná se o historickou čtyřpodlažní budovu postavenou v letech 1925 až 1935. Požárem bylo postiženo poslední podlaží pravého křídla budovy, ve kterém jsou od 2. NP výše kancelářské prostory užívané ČD.

Průběh zásahu

Na místo požáru se současně dostavily jednotky HZS podniku Správa železniční dopravní cesty Hradec Králové (dále jen „HZS SŽDC“) s CAS 32 a CAS 24 a HZS Královéhradeckého kraje, stanice Hradec Králové s TA 1, CAS 24, CAS 32, AZ 37 a VA 1.

Po příjezdu byl zahájen průzkum v dýchacích přístrojích. Jeho cílem bylo nalézt a poskytnout pomoc ohroženým osobám uvnitř budovy, což nebylo vzhledem ke složitým podmínkám jednoduché – některé části budovy byly od sebe odděleny uzamčenými dveřmi, které bylo nutné překonat násilím.

Velitelem zásahu (dále jen VZ) byla nařízena evakuace zaměstnanců ze 3. a 4. NP budovy. Průzkumem bylo zjištěno místo požáru v jedné z kanceláří a silné zakouření schodiště a celého 4. NP.

VZ obdržel informaci o třech pohřešovaných zaměstnancích firmy ČD CARGO, a.s., kteří se měli nacházet právě v požárem postiženém 4. NP. Bočním vstupem z pravé strany budovy byl veden útočný proud C 52 od CAS 24 HZS SŽDC.

Jednotky se snažily proniknout k ohnisku požáru a k pohřešovaným osobám, což bylo vzhledem k velmi silnému sálavému teplu, nulové viditelnosti a složitému uspořádání 4. NP. velmi obtížné. Proto byla při vyhledávání osob použita termokamera ARGUS II.

Byla určena další skupina hasičů stanice Hradec Králové a HZS SŽDC, která se, v dýchacích přístrojích a vyváděcích maskách PARAT, dostala přes násilně otevřené dveře do zakouřeného prostoru kanceláří a následně evakuovala 27 osob ze 3. NP.

Ve 4. NP byli ve dvou kancelářích nalezeni tři zaměstnanci ČD CARGO, a.s., kteří byli rovněž odvedeni ve vyváděcích maskách a předáni k dalšímu ošetření zdravotnické záchranné službě Královéhradeckého kraje, která se na místo zásahu dostavila se dvěma sanitními vozy RZP. Po ošetření na místě byli dva zaměstnanci převezeni na pracoviště Emergency FN Hradec Králové.

Bylo nutné násilně otevřít dveře ostatních kanceláří a prověřit, zda se v nich nenacházejí další osoby.

Hasební práce pokračovaly s nasazením dvou přetlakových ventilátorů. Po 76 minutách se za spolupráce obou jednotek PO podařilo požár lokalizovat a po dalších 83 minutách zlikvidovat.

Při hasebním zásahu došlo ke zranění dvou zasahujících profesionálních hasičů (zhmoždění kotníku a kolena).

Příčina vzniku požáru

K požáru došlo v uzamčené kanceláři v době, kdy úředník ČD z této kanceláře odešel na oběd. Při jeho návratu, asi za 30 minut, byl již cítit kouř na chodbě a po otevření dveří do kanceláře bylo uvnitř zjištěno silné zakouření s následným vznícením.

Kriminalistické ohnisko požáru bylo jednoznačně zjištěno na horní desce kancelářského stolu, kde bylo několik možných elektrických iniciátorů vzniku požáru, např. elektrická stolní lampa, LCD monitor, multifunkční zařízení k PC (tiskárna), radiopřijímač Proxima z roku 1983 a vedle stolu pak elektrická chladnička. Všechny tyto předměty byly požárem zcela zničené.

K těmto zařízením bylo vypracováno Policií ČR – OKTE (odbor kriminalistické techniky a expertíz) Hradec Králové odborné vyjádření. Znalec z oboru elektro zde připouští jako pravděpodobnou příčinu vzniku požáru přehřátý radiopřijímač Proxima. Jednoznačně však nelze tuto verzi potvrdit.

Následky požáru

Majitelem byla vyčíslena celková částka vzniklé škody na 1 100 000 korun. Tato škoda je na kancelářském vybavení, elektrických a datových sítích a na stavební části objektu, kde došlo ke škodě na oknech, dveřích, vnitřních příčkách ap.

Pozitiva

K požáru došlo v poledních hodinách, kdy velká část zaměstnanců z kanceláří odešla na oběd, budova byla méně zaplněna.

Negativa

  • špatné přístupové a zásahové cesty, omezená nástupní plocha z důvodu nahrnutého sněhu,
  • prakticky neexistující evidence zaměstnanců jednotlivých úseků a tudíž špatná kontrola provedené evakuace.
Zdeněk KEJVAL, HZS podniku Správa železniční dopravní cesty Hradec Králové
kpt. Jaroslav NOHA, HZS Královéhradec­kého kraje
Sdílet

Článek byl převzat z časopisu 112.

Časopis 112

Časopis 112 poskytuje informace z oblasti požární ochrany, činnosti složek integrovaného záchranného systému, problematiky ochrany obyvatelstva a krizového řízení.

Vydavatelem je generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.

Seriál: Časopis 112: Rozbory proběhlých zásahů