Ostravští hasiči nahrazují dosluhující Econicy, ve městě budou nově jezdit Scanie s normální kabinou pro mužstvo
Dvojici nových cisternových automobilových stříkaček Scania P440 dodala firma THT Polička do Moravskoslezského kraje. Vozy – každý za 10 282 580 korun včetně DPH – začnou na území města Ostrava nahrazovat dosluhující Econicy.

První dva dostali hasiči už v roce 2011, vůbec poprvé se v České republice objevila cisternová automobilová stříkačka právě na podvozku Mercedes-Benz Econic.
Mercedesy začaly postupně nahrazovat Dennisy Sabre a Rapier. Teď na jejich místo přichází Scania.
Podvozek
Pro výrobu stříkačky bylo použito šasi Scania P440 B4×2NB CP31N. Jedná se tedy o podvozek s pohonem zadní nápravy, ta je vybavena uzávěrkou diferenciálu a podmetacími řetězy ovládanými z místa řidiče.

Pérování je na obou nápravách vzduchové, z místa řidiče je tak možné ovlivnit světlou výšku automobilu v rozsahu –50 až +150 mm. Změna světlé výšky oproti výchozí hodnotě je signalizována na přístrojové desce vozu.
Automobil je poháněn vznětovým přeplňovaným šestiválcem DC13 o výkonu 324 kW a krouticím momentu 2 300 Nm. Převodovka Allison GA866R je plně automatická, šestistupňová, s hydrodynamickým retardérem a hydrodynamickým měničem s řazením převodových stupňů pod zatížením.
Převodovka má dvojici pomocných výstupů – kromě požárního čerpadla je od ní poháněn i hydraulický lanový naviják Rotzler Treibmatic TR030/7, který je zabudován v rámu podvozku v zadní části Scanie.

Naviják disponuje tažnou silou 50 kN, lano o průměru 13 mm je dlouhé 60 metrů. Stejně jako u předchůdce je i naviják Scanie vybaven ukladačem lana. Na výstupu z předního nárazníku je oko pro případné použití kladky.
O dobíjení a konzervaci akumulátorů i o doplňování tlakového vzduchu se stará zásuvka Rettbox-air na levém boku. Ta spolupracuje s inteligentním nabíječem s teplotními čidly, po nastartování automobilu se samočinně odpojí.
Kabina pro mužstvo CP31N je prodloužená s normální střechou. V zorném poli řidiče je 7" displej couvací kamery integrovaný do palubní desky – kamera je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě. Velitel má v dosahu výjezdový tablet se softwarem pro podporu výjezdu a pracovní reflektor.

Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice a digitální vozidlový terminál. Ten má druhé obslužné místo u ovládacího panelu čerpadla v zadní části automobilu.
V opěradle velitele a opěradlech v zadní řadě sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů, mezi zadními opěradly jsou navíc náhradní tlakové láhve.
Pod zadními sedadly je úložný prostor přístupný jak shora zvednutím sedáků, tak z vnějšku kabiny dvířky na obou bocích.

Kabina je vybavena nezávislým naftovým topením a automatickou klimatizací, vytápěn a klimatizován je i prostor zadní řady sedadel.
Ve čtyřech dobíjecích úchytech jsou uloženy ruční svítilny. Nechybí držáky na detekční přístroje URAD 115, na zásahové přilby ani na PET lahve s vodou.
Výstražné světelné a zvukové zařízení
Světelná rampa na kabině vozu je červenomodrá v režimu modrá vlevo/modrá vpravo, červená vlevo/červená vpravo, tedy v nejlepší možné kombinaci. Umožňuje provoz na denní i na noční režim, ve kterém má sníženou svítivost.
Na kabině je umístěna dvojice tlakových reproduktorů o výkonu 200 W, pod nárazníkem najdeme rumbler.
Rumbler je pulzní nízkofrekvenční siréna pracující v rozsahu 182 až 400 hertzů, pracující souběžně s vysokým tónem. To způsobuje pocit vibrací a výrazně tak zvyšuje šanci na to, že si automobilu jedoucího k zásahu všimnou ti, kteří mu mají uvolnit průjezd.
Doplňková LED světla na přední kapotě a zadní části nástavby jsou synchronizovaná a vyzařují střídavě světlo modré a červené barvy na obou stranách současně.

Oranžová sváděcí LED alej sestává z osmi modulů, elektronicky je zabráněno jejímu zapnutí během jízdy.
Nástavba
Karoserie účelové nástavby je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Na obou bocích je trojice schrán pro příslušenství, všechny jsou kryté hliníkovou roletkou, stejně jako prostor pro obsluhu požárního čerpadla.
Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek s nástavbou, vody Scania uveze 3 200 litrů, pěnidla 200 litrů.
Čerpací zařízení THT PKA 2000 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 250 litrů za minutu při tlaku 40 barů. Řízeno je přes CAN sběrnici elektronickým systémem THTronic.

Přiměšovací zařízení je vybaveno elektronicky nastavitelnou regulací, pěnidlo je přisáváno do sání vodního čerpadla v rozsahu 0 – 6 %.
V levé přední schráně je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi reflektory – každý o světelném výkonu 9 500 lumenů. Na hlavici stožáru je připevněna kamera.

Barevné provedení
Scanie jsou vyvedeny v zářivě červeném odstínu RAL 3024, doplňuje je bílý vodorovný pruh a žlutozelené fluorescentní pruhy v odstínu RAL 1026, včetně šrafování chevron na zádi vozu či žlutozelených nárazníků a zrcátek. Polepeny jsou i samotné rolety nástavby.
V druhé polovině sedmdesátých let provedl Ing. Rybář z Hlavní správy požární ochrany rozsáhlou studii viditelnosti hasičských automobilů.
Z ní mu jednoznačně vyšlo, že nejvhodnější barvou je žlutozelená fluorescentní, zavedena nakonec nebyla z konzervativního přístupu – tedy že hasiči jezdí v červených autech – a rovněž s přihlédnutím k barvě hasičských vozidel v okolních státech.
Tehdy se na základě studie vozidla alespoň zvýraznila bílými pruhy.

Dnešní doba si žádá nová řešení, provoz je výrazně hustější, ostatní řidiči méně ohleduplní a lépe odhlučnění ve svých osobních vozech.
HZS Moravskoslezského kraje se proto dlouhodobě snaží u svých vozidel zlepšit viditelnost; komfort strojníků dovedl téměř k dokonalosti plošným zavedením automatických převodovek už před více než dvaceti lety.
Kamerový monitorovací systém
Standardem u prvosledových vozidel HZS Moravskoslezského kraje je kamerový monitorovací systém, umožňující vizuální záznam pohybu a snímání prostoru okolo automobilu, jeho archivaci a přenos v reálném čase. Záznam je uchováván nejméně 7 dnů přímo v automobilu.
Kamery vpředu, na bocích, vzadu a na stožáru zaznamenávají obraz v rozlišení Full HD, stream probíhá v rozlišení nejméně 640×480 na krajské operační středisko, popřípadě správcům systému.

Záznam v plné kvalitě se po návratu na základnu po zaparkování vozidla do garáže, kde je standardně připojeno na zabezpečenou Wi-Fi síť, uloží na server.
Rozměry a hmotnosti
Scania je dlouhá 8 400 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 250 mm. Její maximální celková hmotnost je 18 000 kg. Vnější obrysový průměr zatáčení je 19 metrů.
































































































