Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Ostravští hasiči nahrazují dosluhující Econicy, ve městě budou nově jezdit Scanie se zvýšenou kabinou pro mužstvo

Dvojici nových cisternových automobilových stříkaček Scania P440 dodala firma THT Polička do Moravskoslezského kraje. Vozy – každý za 10 282 580 korun včetně DPH – začnou na území města Ostrava nahrazovat dosluhující Econicy.

První dva dostali hasiči už v roce 2011, vůbec poprvé se v České republice objevila cisternová automobilová stříkačka právě na podvozku Mercedes-Benz Econic.

Přečtěte siCAS 20 S1T Mercedes Econic 4x2, první cisterna na tomto podvozku v Česku slouží v Ostravě

Mercedesy začaly postupně nahrazovat Dennisy Sabre a Rapier. Teď na jejich místo přichází Scania.

Podvozek

Pro výrobu stříkačky bylo použito šasi Scania P440 B4×2NB CP31N. Jedná se tedy o podvozek s pohonem zadní nápravy, ta je vybavena uzávěrkou diferenciálu a podmetacími řetězy ovládanými z místa řidiče.

Pérování je na obou nápravách vzduchové, z místa řidiče je tak možné ovlivnit světlou výšku automobilu v rozsahu –50 až +150 mm. Změna světlé výšky oproti výchozí hodnotě je signalizována na přístrojové desce vozu.

Automobil je poháněn vznětovým přeplňovaným šestiválcem DC13 o výkonu 324 kW a krouticím momentu 2 300 Nm. Převodovka Allison GA866R je plně automatická, šestistupňová, s hydrodynamickým retardérem a hydrodynamickým měničem s řazením převodových stupňů pod zatížením.

Převodovka má dvojici pomocných výstupů – kromě požárního čerpadla je od ní poháněn i hydraulický lanový naviják Rotzler Treibmatic TR030/7, který je zabudován v rámu podvozku v zadní části Scanie.

Naviják disponuje tažnou silou 50 kN, lano o průměru 13 mm je dlouhé 60 metrů. Stejně jako u předchůdce je i naviják Scanie vybaven ukladačem lana. Na výstupu z předního nárazníku je oko pro případné použití kladky.

Přečtěte siNové Tatry Terra pro HZS Moravskoslezského kraje jsou osazeny nízkofrekvenční sirénou rumbler, nahrazují dosluhující Terrna

O dobíjení a konzervaci akumulátorů i o doplňování tlakového vzduchu se stará zásuvka Rettbox-air na levém boku. Ta spolupracuje s inteligentním nabíječem s teplotními čidly, po nastartování automobilu se samočinně odpojí.

Kabina pro mužstvo CP31N je prodloužená se zvýšenou střechou. V zorném poli řidiče je 7" displej couvací kamery integrovaný do palubní desky – kamera je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě. Velitel má v dosahu výjezdový tablet se softwarem pro podporu výjezdu a pracovní reflektor.

Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice a digitální vozidlový terminál. Ten má druhé obslužné místo u ovládacího panelu čerpadla v zadní části automobilu.

V opěradle velitele a opěradlech v zadní řadě sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů, mezi zadními opěradly jsou navíc náhradní tlakové láhve.

Pod zadními sedadly je úložný prostor přístupný jak shora zvednutím sedáků, tak z vnějšku kabiny dvířky na obou bocích.

Kabina je vybavena nezávislým naftovým topením a automatickou klimatizací, vytápěn a klimatizován je i prostor zadní řady sedadel.

Ve čtyřech dobíjecích úchytech jsou uloženy ruční svítilny. Nechybí držáky na detekční přístroje URAD 115, na zásahové přilby ani na PET lahve s vodou.

Výstražné světelné a zvukové zařízení

Světelná rampa na kabině vozu je červenomodrá v režimu modrá vlevo/modrá vpravo, červená vlevo/červená vpravo, tedy v nejlepší možné kombinaci. Umožňuje provoz na denní i na noční režim, ve kterém má sníženou svítivost.

Přečtěte siČervenomodré majáky už mohou hasiči využívat legálně, generální ředitelství HZS ČR pro ně vydalo technické podmínky

Na kabině je umístěna dvojice tlakových reproduktorů o výkonu 200 W, pod nárazníkem najdeme rumbler.

Rumbler je pulzní nízkofrekvenční siréna pracující v rozsahu 182 až 400 hertzů, pracující souběžně s vysokým tónem. To způsobuje pocit vibrací a výrazně tak zvyšuje šanci na to, že si automobilu jedoucího k zásahu všimnou ti, kteří mu mají uvolnit průjezd.

Doplňková LED světla na přední kapotě a zadní části nástavby jsou synchronizovaná a vyzařují střídavě světlo modré a červené barvy na obou stranách současně.

Oranžová sváděcí LED alej sestává z osmi modulů, elektronicky je zabráněno jejímu zapnutí během jízdy.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Na obou bocích je trojice schrán pro příslušenství, všechny jsou kryté hliníkovou roletkou, stejně jako prostor pro obsluhu požárního čerpadla.

Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek s nástavbou, vody Scania uveze 3 200 litrů, pěnidla 200 litrů.

Čerpací zařízení THT PKA 2000 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 250 litrů za minutu při tlaku 40 barů. Řízeno je přes CAN sběrnici elektronickým systémem THTronic.

Přiměšovací zařízení je vybaveno elektronicky nastavitelnou regulací, pěnidlo je přisáváno do sání vodního čerpadla v rozsahu 0 – 6 %.

V levé přední schráně je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi reflektory – každý o světelném výkonu 9 500 lumenů. Na hlavici stožáru je připevněna kamera.

Barevné provedení

Scanie jsou vyvedeny v zářivě červeném odstínu RAL 3024, doplňuje je bílý vodorovný pruh a žlutozelené fluorescentní pruhy v odstínu RAL 1026, včetně šrafování chevron na zádi vozu či žlutozelených nárazníků a zrcátek. Polepeny jsou i samotné rolety nástavby.

V druhé polovině sedmdesátých let provedl Ing. Rybář z Hlavní správy požární ochrany rozsáhlou studii viditelnosti hasičských automobilů.

Z ní mu jednoznačně vyšlo, že nejvhodnější barvou je žlutozelená fluorescentní, zavedena nakonec nebyla z konzervativního přístupu – tedy že hasiči jezdí v červených autech – a rovněž s přihlédnutím k barvě hasičských vozidel v okolních státech.

Tehdy se na základě studie vozidla alespoň zvýraznila bílými pruhy.

Dnešní doba si žádá nová řešení, provoz je výrazně hustější, ostatní řidiči méně ohleduplní a lépe odhlučnění ve svých osobních vozech.

HZS Moravskoslezského kraje se proto dlouhodobě snaží u svých vozidel zlepšit viditelnost; komfort strojníků dovedl téměř k dokonalosti plošným zavedením automatických převodovek už před více než dvaceti lety.

Přečtěte siPráce na vylepšování viditelnosti vozidel HZS Moravskoslezského kraje započaly už v roce 1995

Kamerový monitorovací systém

Standardem u prvosledových vozidel HZS Moravskoslezského kraje je kamerový monitorovací systém, umožňující vizuální záznam pohybu a snímání prostoru okolo automobilu, jeho archivaci a přenos v reálném čase. Záznam je uchováván nejméně 7 dnů přímo v automobilu.

Kamery vpředu, na bocích, vzadu a na stožáru zaznamenávají obraz v rozlišení Full HD, stream probíhá v rozlišení nejméně 640×480 na krajské operační středisko, popřípadě správcům systému.

Záznam v plné kvalitě se po návratu na základnu po zaparkování vozidla do garáže, kde je standardně připojeno na zabezpečenou Wi-Fi síť, uloží na server.

Rozměry a hmotnosti

Scania je dlouhá 8 400 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 250 mm. Její maximální celková hmotnost je 18 000 kg. Vnější obrysový průměr zatáčení je 19 metrů.

Sdílet