Sobota 16. ledna 2021, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

K podnikovým hasičům Severočeských dolů do lomu Nástup v Tušimicích míří z Kobitu velkoobjemová Tatra Phoenix

Hasiči podniku Severočeské doly pořídili pro svou jednotku v Dolech Nástup do Tušimic novou velkoobjemovou cisternovou automobilovou stříkačku Tatra 158 Phoenix s nástavbou společnosti Kobit – THZ.

Podvozek

Vůz je postaven na třínápravovém šasi Tatra 158 Phoenix 6×6.2 s připo­jitelným pohonem přední nápravy a s průběžným rámem.

Diferenciály hnacích náprav jsou vybaveny uzávěrkou, standardně jsou poháněna kola zadních náprav, pohon předních je připojitelný. Na všech kolech jsou velké terénní pneumatiky 16 R20.

Tatra je osazena naftovým kapalinou chlazeným šestiválcovým motorem PACCAR MX 13, který splňuje emisní normu Euro 5. Agregát dosahuje výkonu 340 kW, jeho krouticí moment je 2 300 Nm v rozsahu 1 000 až 1 410 otáček za minutu.

Převodovka Allison je automatická s hydrodynamickým retardérem a měničem. Vybavená je pomocným pohonem pro pohon vodního čerpadla s možností provozu až do rychlosti 10 km/h.

Kabina je dvoumístná, obě sedadla jsou pneumaticky odpružená, vybavená je automatickou klimatizací a topením nezávislým na chodu motoru a jízdě

Přečtěte siHasiči podniku Doly Nástup Tušimice mají druhého Zetrose, dvounápravový kombinovaný automobil vyrobili ve Slatiňanech

Ve dvou dobíjecích úchytech jsou ruční svítilny, pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice. V zorném poli řidiče je 5" displej couvací kamery.

Na každém z bočních zrcátek je pracovní LED světlomet o světelném toku 1 000 lumenů, který osvětluje okolí automobilu.

Tatra je v prostoru místa nástupu strojníka do automobilu vybavena 230V zásuvkou pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu RettBox-Air. Sdružená zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.

Cisterna je vybavena vyprošťovacími oky v přední i zadní části podvozku.

Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace, spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro řidiče řešeno tlačítkem houkačky a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.

Přečtěte siSanitka hasičů podniku Doly Nástup Tušimice je postavena na podvozku Volkswagen Amarok

Přední část Tatry je ve spodní části vybavena dálkově ovládanou lafetovou proudnicí s možností plynulé změny tvaru výstřikového kužele se jmenovitým průtokem nastavitelným v rozsahu nejméně od 200 do 8 00 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku plným proudem 30 metrů. Rozsah pohybů proudnice od svislé roviny je –90 ° až +90 ° a od vodorovné roviny –45 ° až +90 °.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Pro usnadnění přístupu k požárnímu příslušenství jsou po obou stranách pod schránami plošné stupačky.

Osvětlení prostoru okolo nástavby je zajištěno LED světly na obou bocích a v zadní části nástavby.

Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo, vyrobena je z nerezavějící oceli. Phoenix veze 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.

Tatra je vybavena pohledovými stavoznaky na bocích vozidla mezi roletami. Ty jsou v LED provedení a zobrazují aktuální stav množství vody a pěnidla. Stavoznak pro vodu je v barvě zelené nebo modré, pro pěnidlo je v barvě žluté; při dosažení úrovně 20 % signalizují nízkou hladinu hasební látky červeným přerušovaným světlem.

Přečtěte siDEZA zakoupila pro svou podnikovou jednotku kombinovaný hasicí automobil na podvozku Tatra Phoenix, dodala ho firma THT Polička

Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 4 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Vysokotlaká část požárního čerpadla pracuje se jmenovitým tlakem 40 barů a jmenovitým průtokem 150 litrů za minutu. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožňuje samočinné a plynulé doplňování nádrže na vodu v závislosti na poklesu hladiny v nádrži. Kulové uzávěry jsou vybaveny zpomalovači uzavírání a otevírání.

Obslužné místo čerpací jednotky je vytápěno nezávislým topením o výkonu 4 kW. Součástí tohoto prostoru je spirální hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu podvozku.

Cisterna je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus, nechybí automatické udržování zvoleného tlaku na výstupu čerpadla v návaznosti na aktuálním průtoku vody.

Přečtěte siCAS 30 Mercedes Benz Zetros pro HZS Severočeské doly a.s. – Doly Nástup Tušimice je v Česku unikátem

V prostoru obslužného místa čerpací jednotky je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužní místo vozidlové radiostanice.

Na horní pochůzné plošině nástavby je uchycena dálkově ovládaná lafetová proudnice s možností plynulé změny tvaru výstřikového kužele se jmenovitým průtokem nastavitelným v rozsahu od 800 do 4 000 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku plným proudem 50 metrů. Rozsah pohybů proudnice od svislé roviny je 0 ° až +90 ° a od vodorovné roviny 0 ° až +360 °.

Mezi kabinou a nástavbou je pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Naklápění světlometů podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy v rozsahu 0 – 360 ° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem o délce 3 metry.

Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy, napájen je z podvozkové soustavy Tatry.

Hygienické prostředky – tedy tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky – jsou uloženy v nástavbě v pravé zadní skříni na výsuvném úložném prvku, do tohoto prostoru je vyvedena i hadice, která je napojená na nádrž na vodu a je určena k základní hygieně osádky.

Rozměry vozu

Tatra je široká 2 550 mm, vysoká 3 450 mm a dlouhá 9 350 mm. Její nájezdové úhly jsou 33 ° vpředu a 25 ° vzadu.

Sdílet