Bezpečnost kabiny nové generace Tatry Force vysoko překračuje požadavky povinného homologačního předpisu EHK 29
O vysokou míru bezpečnosti řidičů a posádek vozidel jde společnosti TATRA TRUCKS, která nabízí jak do civilního, tak do hasičského, záchranářského či speciálního provozu bez přehánění nejbezpečnější kabinu na současném automobilovém trhu.
![](https://storage.pozary.cz/article/6/6/6645c9ce4c3a8/854gjrvoo1.800.jpg)
Kabina třetí generace řady TATRA FORCE vlastní konstrukce se, s ohledem na primární určení těchto vozidel, vyznačuje takovou mírou bezpečnosti, která je daleko za hranicemi povinného homologačního předpisu EHK 29, jehož plnění je nutnou podmínkou k provozu na silnicích a cestách EU.
Základem bezpečnosti kabiny TATRA FORCE, jejíž design byl nedávno dekorován oceněním Red Dot, je vysoce pevný a stabilní svařovaný prostorový rám vyplněný z vnějšího pohledu lepenými kovovými či plastovými panely. Kabina je k dispozici jako dvoudveřová či čtyřdveřová v tzv. posádkovém provedení.
Předpis EHK 29 se skládá ze tří částí (testů), přičemž pro každý z testů je možno v homologačním procesu použít novou kabinu. Kabina třetí generace TATRA FORCE, kterou společnost TATRA TRUCKS uvedla na trh v uplynulém roce však úspěšně a bez problémů absolvovala všechny tři testy v jednom vzorku.
Podmínky předpisu EHK 29 jsou splněny a kabina projde všemi testy, pokud po jejich provedení zůstane v kabině přesně definovaný prostor pro přežití umožňující vložit figurínu. Kabina musí zůstat uchycena na rámu vozidla a žádné dveře kabiny se nesmí při zkoušce otevřít.
První drtivou zkouškou je čelní náraz. Kyvadlo osazené příslušně velkou kovovou deskou (odvozenou z celkové hmotnosti vozidla) narazí čelně do kabiny v prostoru nad jejím uložením. Druhou zkouškou je čelní náraz na tzv. sloupek A (tj. sloupek před předními dveřmi).
Kyvadlo osazené válcem o hmotnosti jedné tuny je spuštěno na jeho střed (zjednodušeně řečeno na horizontální střed plochy čelního okna). A konečně poslední zkouška ověřuje pevnost střechy, a to nárazem plochým kyvadlem na horní hranu kabiny a statickým zatížením střechy s hodnotou stejnou jako je zatížení přední nápravy vozidla.
Předpis EHK 29 je však v případě třetí generace TATRA FORCE jen nezbytná povinnost. Všechny verze kabin bez rozdílu určení a provedení (tedy dvou i čtyř dveřové) jsou totiž nad rámec tohoto předpisu navrženy tak, že vždy plní i tzv. „hasičský ROPS“ dle připravované aktualizace evropské normy pro hasičská vozidla, což představuje ochranu proti převrácení (z anglického Roll Over Protection System).
Na přání je pak možno dodat i kabiny v tzv. „plném ROPS“ dle ISO 3471, platného pro stavební stroje. Pomyslnou třešničkou na dortu je pak kombinace ochrany proti převrácení (ROPS) a proti padajícím předmětům dle ISO 3449 (FOPS, Falling Objects Protection System), který je možno nabídnout pro dvou dveřové varianty, a který je vyžadován např. při provozu vozidel v dolech a při těžbě.
Veškeré modifikace se týkají vždy jen vlastního skeletu kabiny, případně materiálu střechy a nevyžadují další přídavná zařízení zvyšující hmotnost a omezující manévrovatelnost a průjezdní profil.
Z výše uvedeného je více než zřejmé, že kabiny řady TATRA FORCE i ve své třetí generaci, na rozdíl od standardních lisovaných kabin konkurentů, jsou doslova pojistkou na život posádky vozu a zajišťují jejich nadprůměrnou ochranu v případě i velmi vážných nehod a nebezpečných situací. TATRA TRUCKS tak dodává na trh vozidla, u nichž i v otázce bezpečnosti platí, že Tatra vás dostane dál.
![](https://storage.pozary.cz/article/6/6/6645c9ce4c3a8/854gjrvoo1.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/6/6645c9ce4c3a8/eu4x5viobw.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/6/6645c9ce4c3a8/ppwqdbcfg5.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/6/6/6645c9ce4c3a8/hzd1e9d9zh.200.jpg)