Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nová generace hasičského automobilu Tatra Force dostala zcela novou kabinu pro družstvo, nová je nabídka motorů i převodovek

Společnost Tatra Trucks představila na veletrhu PYROS 2023 ve společném stánku s nástavbářem THT Polička prototyp další generace svého automobilu pro hasiče. Nová generace řady Force dostala variantu s motorem vpředu, Tatra tak na ni mohla začít dodávat zcela novou kabinu pro družstvo s bezkonkurenční výškou v segmentu.

Slavnostní akt se uskutečnil na společném stánku společností Tatra Trucks a THT Polička za účasti generálního ředitele HZS ČR genpor. Vladimíra Vlčka, prezidenta AOBP Jiřího Hynka, ředitele THT Polička Stanislava Červeného, zástupců společnosti Tatra Trucks v čele s generálním ředitelem Lukášem Andrýskem a akcionářů Tatry reprezentující holdingy Czechoslovak Group a Promet Group.

Automobily nové generace modelové řady Tatra Force bude automobilka nabízet v tradičních i nových segmentech, tedy pro hasičské a záchranářské složky, armády a bezpečnostní organizace, ale například i pro těžební či stavební průmysl, pro výrobce speciálních nástaveb a v dalších odvětvích.

Podvozek

Podvozek nové generace Force 4×4 byl upraven a vychází z modelové řady Terra – uložení motoru na původní podvozkové řadě Force by nedovolovalo použití kabiny pro družstvo, jak jsme již na našem serveru nesčetněkrát zmiňovali.

Třínápravová verze má však motor stále nad nápravou, jako to Force měla doposud.

Obě nápravy jsou hnané (přední pohon lze připojit či odpojit), s výkyvnými polonápravami a osovými diferenciály s uzávěrkou. Odpruženy jsou vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči.

Nová generace vozidel řady Tatra Force je ve své základní verzi osazena modernizovaným elektronicky řízeným vzduchem přímo chlazeným osmiválcovým motorem Tatra o výkonu až 340 kW.

Vybrané varianty mohou být vybaveny i novou generací vzduchem chlazeného dvanáctiválcového motoru Tatra o výkonu až 440 kW.

Součástí standardní nabídky je i kapalinou chlazený motor Cummins. Palivová nádrž má objem 160 litrů.

Zajímavostí představovaného modelu 4×4 je automatizovaná dvanáctistupňová převodovka ZF TraXon, kterou doposud Tatra pro hasiče nedodávala.

TraXon je modulární převodovka umožňující sestavení dle požadavků aktuálního provozu, samozřejmostí je výstup pro pomocný pohon a nechybí ani intardér. Výhodou převodovky jsou její rozměry a větší rozsah rychlostních stupňů ve srovnání s doposud dodávaným automatem Allison. Ten je naopak zastavěn v na Pyrosu představované verzi 6×6, Tatra tak ukazuje schopnost dodání automatu dle výběru zadavatele.

I doposud zůstává v nabídce deseti nebo čtrnácti stupňová převodovka Tatra s vylepšeným elektronickým řazením.

Automobil si tak stále zachovává nízké těžiště a odpružení podvozku výkyvnými polonápravami. Spojením moderních pohonných jednotek a převodovek z obchodní nabídky kopřivnické automobilky si tak nová generace Tatra Force zachovává vysoký komfort jízdy.

Kabina

Nejzajímavějším, a rovněž na první pohled viditelným novým prvkem na celém automobilu, je především jeho kabina, která splňuje normu EN 1846. Tatra na Pyrosu ukázala jak krátkou, tak prodlouženou kabinu, tedy verzi pro čtyři v jedné, respektive šest osob ve dvou řadách.

Všechny varianty disponují integrovanou ochranou osádky při převrácení vozidla ROPS (Roll-Over Protective Structures) dle normy EN 1846–2:2022.

Na přání lze dodat integrovanou ochranu osádky při převrácení vozidla ROPS dle ČSN EN ISO 3471; u dvoudveřových variant i s ochranou proti padajícím předmětům FOPS (Falling-Object Protective Structures).

Kabina byla vyvinuta přímo pro primární využití u hasičských sborů, její pevnost překračuje požadavky na požární techniku. Ve střeše je upravený bezpečnostní průlez.

Silueta bočních oken kopíruje klínovitý tvar, kliky už známe z kabin řady Vojta. Dopředu se nastupuje po dvou schůdcích, dozadu po třech. Střecha dvojkabiny se svažuje směrem dopředu, automobil se tak díky níže uloženým majákům dostává v plněpohonném segmentu na bezkonkurenční výš­ku.

Přední nárazník evokuje vývoj modelové řady Force, nechybí dvojice tažných ok na konci podélníků rámu pro uchycení lanového navijáku či vyproštění vozu. Vrátila se trojice samostatných světlometů – tentokrát ale nejde o halogenové reflektory, nýbrž o výkonná LED světla.

Přídavná světla pro brodění najdeme jako u dřívějších modelů pod čelním oknem.

Nová kabina disponuje rovněž zcela přepracovaným interiérem. Nosným prvkem je nová palubní deska s dvojicí displejů pro zobrazení jízdních dat a ovládání vozidla – k tomu slouží kruhový ovladač po pravé ruce řidiče. Nechybí elektronická parkovací brzda, otočný volič automatizované převodovky (ve verzi se skříní ZF TraXon) a ovládání uzávěrek diferenciálů.

Multifunkční volant vychází z Phoenixe, nastavitelný je vzduchově ve dvou osách. Nové jsou obkladové materiály interiéru, topně-klimatizační jednotka a zlepšena byla i izolace kabiny.

Rozdíl v umístění motoru mezi modely s posádkovou a krátkou kabinou ovlivnil i vzhled masky vozu. Tatra Force s motorem vpředu – tedy čtyřdvéřová kabina – má dva průduchy pro vstup chladicího vzduchu, na krátké kabině s motorem nad nápravou je jen jeden.

Rozměry kabiny automobilu

Dvoudvéřová kabina je dlouhá 2 000 mm, prostor pro osádku – od podlahy po strop měří 1 400 mm.

Celková výška automobilu je v tomto provedení s pneumatikami 315/80 R22,5 2 800 mm, s pneumatikami 14.00 R20 (standardně dodávané) pak 2 880 mm a konečně s pneumatikami 16.00 R20 je výška 2 910 mm.

Celková šíře kabiny je 2 400 mm, vnitřní prostor je široký 2 200 mm.

Čtyřdvéřová kabina je dlouhá 3 450 mm, prostor pro osádku na zadních sedadlech je zde – od podlahy ke stropu – 1 500 mm. Prostor od krytu motoru po zadní stěnu kabiny je dlouhý 1 150 mm.

Celková výška automobilu je v tomto provedení s pneumatikami 315/80 R22,5 (standardně dodávané) 2 880 mm, s pneumatikami 14.00 R20 pak 2 960 mm a konečně s pneumatikami 16.00 R20 celých 2 990 mm.

Celková šíře kabiny je – stejně jako u dvoudvéřové verze – 2 400 mm, vnitřní prostor je široký 2 200 mm.

První schod do kabiny Tatry je v závislosti na pneumatikách vpředu 480, 560, respektive 590 mm. U dlouhé kabiny jsou zadní schůdky 520, 600 nebo 630 mm nad úrovní terénu.

Celková výška automobilu nepřesáhne při použití jakéhokoli ze tří rozměrů nabízených pneumatik – 315/80 R22,5, 14.00 R20 a 16.00 R20 – v obou verzích kabiny 3 000 mm. Ve standardně dodávaném obutí bude tedy Tatra Force s kabinou pro družstvo i Force s dvoudvéřovou kabinou stejně vysoká.

Dvounápravová Tatra Force třetí generace ve verzi s kabinou pro družstvo má podvozek z řady Terra, vůz je tedy dlouhý přibližně 8 400 mm, jeho rozvor je 4 300 mm.

Nástavba

Dvounápravová CAS 20 s novou kabinou má nástavbu z produkce firmy THT Polička. Klasická šestiroletová nástavba pro prvosledové vozy je vyrobena z hliníkových profilů ze slitin lehkých kovů a olepena plechem.

Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Má nově přepracované krytování.

Nástavba je prezentačním vzorkem, dá se předpokládat, že bude zdrojem pro vývoj dalších prvků a v budoucnu si najde koncového zákazníka, stejně jako tomu bylo u prvního Phoenixe. I ten byl představen na Pyrosu a prodán až později.

Přečtěte siPrvní cisterna na podvozku Tatra 158 Phoenix s dlouhou kabinou byla představena na letošním Pyrosu společností THT Polička
Sdílet
Seriál: Veletrh PYROS