Čtvrtek 18. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Porter, hasičské auto do malých prostorů

Představujeme vám další z řady malých zásahových automobilů, určených pro službu všude tam, kde neprojede cisterna standartních rozměrů.

Server POŽÁRY.cz již před časem publikoval články např. o hasičských multikárách z ČR, Německa či Chorvatska. Z dalšího státu bývalé Jugoslávie, konkrétně ze Srbska pochází i dnes představovaný malý zásahový automobil. O jeho požární nástavbu se postarala srbská firma Bexing, sídlící v Bělehradu. Pro ty, co jim toto jméno nic neříká, jedná se o nástavbáře, který např. vyrábí licenčně nástavby Rosenbauer, požárním automobilům se Bexing věnuje již několik desítek let, takže na poli hasičské techniky není žádným nováčkem. V jejich produktové řadě nalezneme cisternové automobilové stříkačky všech kategorií, k tomu i speciální požární vozy, mimo ně se Bexing zabývá produkcí komunální techniky.

Na hasičském a záchranářském veletrhu Expo 112, který se konal v září roku 2010 v Bělehradu, firma Bexing představila mimo jiné vozy i malý zásahový speciál, určený pro používání všude tam, kde kvůli velkým rozměrům neprojede běžná požární cisterna. Dříve představená multikára chorvatských hasičů našla své uplatnění v historických centrech tamních měst, u srbského Portera bude využití velmi podobné. Díky svým rozměrům může zasahovat také uvnitř továrních hal, skladových prostor apod.

Jako podvozek byl zvolený model Porter od italské značky Piaggio, jedná se licenčně vyráběný původní japonský automobil Daihatsu Hijet. Jinak firma Piaggio je součástí koncernu, sdružujícím více značek jako např. motocykly Moto Guzzi, Vespa. Aprilia atd.

Piaggio Porter se vyrábí v několika variantách, pro stavbu hasičského speciálu bylo použito standartní základní šasi s kabinou pro dvě osoby. Pod ní je uložený motor, zde je možné zabudovat alternativně naftový či benzínový agregát. Prvně jmenovaný má obsah 1317 ccm a výkon 38 kW, benzínový čtyřválec je 1269 ccm a jeho výkon dosahuje hodnoty 65 kW. Na automobil s celkovou hmotností 1700 kg/z toho je zatížení 600–800 kg, je to dostačující výkon.

Požární nástavbu tvoří skříňová část, přístup do ní je zajištěn pomocí dvojice hliníkových rolet na bocích a výklopné zadní čelo. V bočním úložném prostoru mají hasiči k dispozici hasící přístroje, dýchací přístroje, malou zdravotnickou výbavu či drobné ženijní nářadí. V zadní části je namontováno vysokotlaké hasící zařízení UHPS od firmy Rosenbauer. Vodní nádrž je o objemu 250 l, voda je z ní hnána tlakem 100 barů, intenzita je 38 l/min, hadice na navijáku je zakončena tryskou, její celková délka je 60 m. Pokud by si potencionální zákazník přál ještě delší, bude mu vyhověno. Na střeše požární nástavby je umístěn teleskopický žebřík.

Vozidlo je vyvedeno v červené barvě, na střeše je výstražné zařízení v podobě modré rampy, vzadu je pak čtveřice modrých světel.

Automobil Piaggio Porter v jeho hasičské variantě lze pořídit i u nás či na Slovensku, kde ho má ve své nabídce tamní dovozce. Koncepčně se jedná o podobnou nástavbu, jako je zde představená srbská od firmy Bexing. Prodejci vozidel Piaggio nabízejí dokonce dvě verze. V příloze článku najdete ke stažení jednu z nich. První je upravená klasická skříň, co má na bocích rolety a vzadu dveře, druhá je poloodkrytá a lze ji dodat i na podvozku Porter MAXXI, což je vetší varianta původního šasi/zvýšená nosnost a rozměry. Klasický Porter je 3,370 mm dlouhý, 1,395 mm široký a 1,870 mm vysoký.

V České republice je vozidlo Porter k vidění u komunálních služeb či jako dodávka u rúzných firem. Cena zakladního podvozku je 329 500 Kč (bez DPH).

Foto a info: Piaggio, Bexing, lapoliziamini­atura.it a web

Sdílet
Přiložené soubory
2 - hasiČskÉ vozidlo 2008.pdf zobrazit online PDF 532 kB