Úterý 16. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičské cisternové návěsy na belgický způsob vozí desítky tisíc litrů vody

Server POŽÁRY.cz vám v několika článcích již představil tuto speciální mobilní požární techniku, kterou používají hasiči v mnoha zemích světa. Jedná se o velkokapacitní dopravníky vody, složené z návěsové cisterny a tahače. Dnes se podrobněji podíváme na tyto kamiony z produkce belgické firmy Atcomex.

Temse

Nejprve si řekněme pár slov o výrobci těchto cisteren. Tím je belgická firma Atcomex se sídlem ve městech Gullegem a Hamme. V prvně jmenovaném je hlavní výrobní závod a vedení firmy, ve druhém se produkují cisterny pro letiště.

Svá zastoupení má i v Bulharsku či Indii. Její portfolio produktů čítá nejrůznější nástavby v podobě automobilových či přívěsných nebo návěsových cisteren včetně těch kontejnerových. Jedná se o přepravníky cementu, paliva, leteckých pohonných hmot a ostatních petrochemických kapalin či nebezpečných látek atd.

Mezi tím najdeme i speciály pro hasiče, určené pro taktický úkol dopravy velkého množství vody najednou na požářiště.

Ty se na první pohled od přepravníků pohonných hmot liší jen svým charakteristickým barevným provedením a použitím modrých majáků. Ve své podstatě není ve skutečnosti jejich odlišnost opravdu veliká. U hasičských modifikací má jiný tvar samotná nádrž na vodu, dále je zde odlišné provedení armatur a skříní pro uložení vybavení. Jiné je samozřejmě i čerpadlo na dopravu látky, v tomto případě vody.

Schéma barevného provedení vozidel belgických hasičů 

Např. cisterna pro hasičský sbor města Temse má v zadní části návěsu hned dvojici přenosných motorových stříkaček od Zieglera s výkonem až 4500 l/m při chodu obou současně. Hasičskou úpravu částečně provedla další belgická firma se jménem Vannassche, proto je na stříkačce její označení.

Vybavení v podobě již zmíněných stříkaček, hadic a dalšího příslušenství je ukryto ve skříních, krytých hliníkovými roletkami s průběžným madlem. Jejich prostor je osvětlen pomocí pásových LED diod. Vývodní i přívodní armatury jsou jak uvnitř, tak i vně návěsu. Objem nádrže je 25 000 l.

Jako tahač slouží Mercedes – Benz Actros 1840 4×2 s osádkou 1+1, který u sboru dříve vozil starý návěs na vodu, pocházející z roku 1974. Ten ovšem nebyl vyroben jako hasičský, nýbrž byl na tyto účely upraven z cisterny na PHM. V půli roku 2011 byl tento nahrazen novým návěsem Atcomex.

Od stejné firmy pochází i další originální hasičský návěs. Tentokrát u sboru města Sint – Niklaas. Ten je vyroben rovněž v roce 2011 a jednotky nahradil starý návěs, pocházející z roku 1981, částečně svépomocí předělaný o 15 let později na hasičský s čerpadlem Rosenbauer o výkonu 900 l/m, poháněným motorem ROTAX. Nový návěs je na 25 000 l vody, starý vezl ještě o kubík více. Jako tahač slouží stejný automobil DAF 95, jako u předchozí cisterny. Síla motoru je 329 koní. Barevné provedení odpovídá belgickému standardu.

Atcomex vyrobil návěsovou cisternu také pro belgickou civilní obranu, viz modré vozidlo ve fotogalerii článku.

Belgické hasičské sbory jsou společně s Poláky největší evropští uživatelé této speciální techniky. Jedná se o cisternové návěsy, přímo vyrobené pro účely hasičských sborů, či to jsou porůznu upravené přepravníky pohonných hmot a jiných kapalných látek zpravidla o objemu přes 30 000 l.

U nás se tato technika nepoužívá vůbec, i když se proslýchá o stavbě zhruba dvou podobných návěsových speciálů. Jestli se vše podaří zrealizovat, je však otázkou. Na téma závěsových cisteren byl natočen i jeden z dílů Červené Kawky, který můžete vidět zde.


Předchozí články o návěsové technice u hasičů:

Hasičské návěsy: Evropa

Hasičské návěsy: USA a zbytek světa

Návěsové žebříky, tradice v USA

Tři nové tahače s podvalníky převzal Záchranný útvar HZS

Velkokapacitní cisterna GCBM 28/13 – Renault Magnum 480

Foto a info: Atcomex a weby uživatelů

Sdílet