Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Land Rover z Rakouska může díky termovizi zasahovat i v silničním tu­nelu

Jednotka dobrovolných hasičů z rakouského města Deutschfeistritz disponuje ve svém rozmanitém vozovém parku mimo jiné také speciálním automobilem na terénním podvozku Land Rover Defender.

Jedná se o jakousi obdobu našich rychlých zásahových automobilů s tím, že tento může zasahovat i v tunelech. V tomto případě konkrétně ve štýrských na dálnici A9 (Schartnerkogel­tunnel a Gleinalmtunnel).

Pro stavbu tohoto speciálu byl výrobcem, kterým je firma Balthasar Nusser GmbH z Rakouska, použit britský terénní podvozek, jenž je pro své kvality známý po celém světě. Tedy Land Rover Defender. Tyto vozy využívá také naše armáda a několik jich je i u hasičů.

Podvozek je typu Defender 130 TD5 DCPU, výkon motoru je 90 kW/122 koní, což se může zdát na max. 3500 kg vážící automobil poněkud málo. Třeba u nás stále hojně používaný starý Nissan Patrol má na svém naftovém motoru výkon jen 85 kW, ale hmotnostně je na tom o 600 – 800 kg lépe. Elektroinstalace vozu je 12 V.

Na šasi je namontována jen krátká kabina, umožňující montáž nástavby dle potřeby. Osádku vozidla tvoří trojice hasičů, i když prostor v kabině je pochopitelně větší. Vyplňuje ho však vybavení, mimo jiné kyslíkové dýchací přístroje.

Pro pohyb v tunelu je ve výbavě termovize. Samotná termokamera Bullard se upíná do speciálního držáku zvenku před čelní sklo a její obraz je přenášen na displej do kabiny tak, aby ho mohl bezpečně sledovat řidič i velitel a vozidlo mělo zajištěn bezpečný pohyb v zakouřeném tunelu.

Osádka má k dispozici také komunikační prostředky.

Samotná účelová nástavba je v případě Rovera ve skříňovém provedení z hliníku, jako kryt přístupu k vybavení slouží hliníkové roletky s průběžným madlem včetně zadní části.

Uvnitř nalezneme i přes relativní malé rozměry poměrně rozmanité vybavení, mezi které patří vysokotlaké hasící zařízení, poháněné čtyřtaktním benzínovým motorem.

Výkon hasící trysky je 50 l/min při tlaku 40 barů. Délka hadice na navijáku je 50 metrů. Objem plastové vodní nádrže je 400 litrů. Čerpadlo umožňuje i přimísení pěnidla v rozmezí 0–6 % z kanystru.

V nástavbě najdeme ještě elektricky poháněné hydraulické vyprošťovací zařízení, rozpínák na jedné a nůžky na druhé straně nástavby, oboje na do boku výklopných držácích, dále je zde teleskopický osvětlovací stožár 4 × 500 W, vzadu je výklopný výstražný panel v LED provedení, určený pro řízení dopravy, okolí vozu osvětlují do horní části nástavby integrované světlomety.

V automobilu pochopitelně nechybějí hasící přístroje, ženijní prostředky, výstražné silniční kužely, přenosná elektrocentrála o výkonu 5 kVA a zdravotnické potřeby.


Již uveřejněné články o hasičských speciálech na podvozku Land Rover:

Foto a info: Balthasar Nusser GmbH a FF Deutschfeistritz

Sdílet