Pondělí 23. července 2018, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Partner: Nordex 970x150 Cobra OK

V Poličcce postaví dvě zodolněné cisterny pro Záchranný útvar, budou na podvozku Tatra

Společnost THT Polička vyrábí pro Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru České republiky dvojici speciálních cisternových zodolněných stříkaček CZS 40 na čtyřnápravovém podvozku Tatra. Každá z nich bude stát 21 911 890 korun včetně DPH.

Vozy budou určeny pro požární zásah v místech s vysokým stupněm ohrožením osob. Jedná se o modifikovanou velkoobjemovou cisternu s konstrukcí chránící jak obsluhu, tak podvozek i hasicí technologie.

Hasiči předpokládají nasazení v prostorech s možností výskytu nevybuchlé munice, tlakových lahví, při odstraňování následků teroristických útoků, v chemických a petrochemických provozech, při rozsáhlých přírodních požárech a při provádění průzkumu a monitorování v zamořeném prostředí.

Přečtěte siPlameny a výbuchy zničily muniční sklad poblíž části obce Vrbětice, pyrotechnici odstranili nebezpečný granát

Podvozek

Jako základ pro vůz byl zvolen kopřivnický podvozek Tatra 815–7M0RC1.371. Os­mikolový podvozek se stálým pohonem všech kol je osazen vodou chlazeným řadovým šestiválcem Cummins ISM500 o výkonu 373 kW. Pro jeho start v silných mrazech nechybí startovací pumpička pro etherové patrony typu R20 – Jikov.

Všechny diferenciály lze mechanicky uzamknout, nápravy jsou odpruženy pneumaticky v kombinaci s torzními stabilizátory, které umožňují nastavení světlé výšky.

Všechny čtyři nápravy jsou říditelné. Díky systému AWS se obě zadní nápravy natáčejí až do rychlosti 30 km/h. Systém lze deaktivovat z místa řidiče. Nechybí ani centrální huštění pneumatik.

Převodovka Allison 4500R je plně automatická s hydrodynamickým měničem, integrovaným retardérem a motorovou brzdou. Pro pohon čerpadla slouží pomocný pohon Hydrocar EFP-1 s funkcí pump&roll – výkon čerpadla tak není závislý na otáčkách motoru.

Motorový prostor je osazen automatickým hasicím zařízením, které je spouštěno manuálně řidičem. Zásoba hasiva je dimenzována pro uhašení celého prostoru, pro včasné varování před přehřátím slouží snímače teploty.

Kabina je čtyřdveřová, odolná proti mechanickému poškození na úrovni balistické ochrany ve stupni 2a/b podle armádních norem, odolá tedy explozi protitankové miny s náloží až 6 kg TNT pod kolem či středem podvozku. Zároveň chrání před účinky vnějšího zamoření chemickými, ropnými nebo toxickými látkami – a to včetně bojových otravných či biologických látek.

Pro tyto situace slouží filtroventilační zařízení. To disponuje aktivním i pasivním režimem, ovládací panel je v dosahu řidiče. Nezávadnost ovzduší je jištěna čidlem koncentrace kyslíku a oxidu uhelnatého.

Okna jsou vybavena vnější drátěnou ochranou, tu lze demontovat a uložit v nástavbě.

Vzhledem k nízké konstrukci a zvolenému podvozku je kabina čtyřmístná. K dispozici je 9" displej kamer – bočních a zadní. Nechybí 6" navigace pro nákladní automobily, ovládání nárazníkové lafetové proudnice a lafetové proudnice nástavby, obsluha kamer na výsuvném stativu, ochlazovacího zařízení, ovládání požárního čerpadla a sledování teploty povrchu automobilu i okolí. Technologický výjezdový tablet o úhlopříčce 10,1" je vyjímatelný.

Pro spojení slouží analogová i digitální vozidlová radiostanice. V dobíjecích úchytech je trojice LED svítilen.

Při obsluze stříkačky se počítá se dvěma strojníky, velitelem a jedním místem pro evakuovanou osobu.

Vzduchové, palivové i olejové rozvody jsou vedeny kovovým potrubím nebo jsou chráněny kovovými pouzdry či ohnivzdornými návleky se samozhášecí vrstvou. Další ochranu proti sálavému teplu zajišťuje systém vodních skrápěcích trysek. Ten je rozdělen na dva okruhy – první z nich chrání pryžové části (pneumatiky, vzduchové odpružení a rozvody důležité pro jízdu a hašení), druhý pak povrch kabiny řidiče a nástavby.

Dvojice akumulátorů má nadstandardní kapacitu 225 Ah, vozidlo je vybaveno 150ampérovým alternátorem. O dobíjení akumulátorů se stará zásuvka Rettbox-Air sdružená s doplňováním tlakového vzduchu. Po nastartování automobilu se samočinně odpojí.

Tatra dokáže brodit klidnou vodou do hloubky 1 200 mm.

Nárazníková lafetová proudnice Alco APF 2 dosahuje průtoku 1 000 litrů za minutu a umožňuje hašení vodou i pěnou.

Nástavba

Vnější opláštění karoserie účelové nástavby má zvýšenou odolnost proti mechanickému poškození, zejména při průjezdu lesním porostem nebo v troskách budov.

V horní části je výsuvný teleskopický stožár vybavený zařízením plnícím funkci kamery, termokamery a laserového dálkoměru. Kamera je naklápěcí a otočná kolem osy, záznam v délce 200 minut se ukládá na médium v automobilu. Další kamery jsou umístěny v zadní části a na obou bocích. Veškeré záznamy lze přenášet přes internet do mobilního zařízení.

Výsuvná lafetová proudnice Alco APF 3 je pevně zabudovaná, její jmenovitý průtok je 4 000 litrů za minutu. Umožňuje hašení vodou a je vybavena kamerou sledující směr stříkání. Obraz je přenášen do kabiny.

Okolí nástavby osvětlují na obou bocích a vzadu světlomety o světelném toku 5 000 lumenů, stejný typ je taktéž na obou lafetových proudnicích.

Nádrž na vodu o objemu 12 000 litrů je z nerezavějící o­celi.

Čerpací zařízení THT PJA 4000 dosahuje jmenovitého výkonu 4 000 litrů za minutu.

Sdílet
Banner Holík OK