Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Záchranný útvar HZS ČR převzal dvojici cisternových zodolněných stříkaček Tatra Titan, čtyřmístná kabina odolá explozi protitankové miny

Společnost THT Polička vyrobila pro Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru České republiky dvojici speciálních cisternových zodolněných stříkaček CZS 40 Titan na čtyřnápravovém podvozku Tatra. Každá z nich stála 21 911 890 korun včetně DPH.

Vozy jsou určeny pro požární zásah v místech s vysokým stupněm ohrožením osob. Jedná se o modifikovanou velkoobjemovou cisternu s konstrukcí chránící jak obsluhu, tak podvozek i hasicí technologie. Název Titan odráží robustnost a výdrž tohoto unikátního stroje.

Podvozek

Jako základ pro vůz byl zvolen kopřivnický podvozek Tatra 815–7M0RC1.371. Os­mikolové šasi se stálým pohonem všech kol je osazeno vodou chlazeným řadovým šestiválcem Cummins ISM500 o výkonu 373 kW při 1 800 otáčkách za minutu. Pro jeho start v silných mrazech nechybí startovací pumpička pro etherové patrony typu R20 – Jikov. Nádrž na pohonné hmoty má objem 320 litrů.

Všechny diferenciály lze mechanicky uzamknout, nápravy jsou odpruženy pneumaticky v kombinaci s torzními stabilizátory. Podvozek umožňuje změnu nastavení celkové a světlé výšky z místa řidiče, v jakékoli poloze je stříkačka schopna trvalé jízdy.

Všechny čtyři nápravy jsou říditelné. Díky systému AWS se obě zadní nápravy na základě vyhodnocení elektroniky hydraulicky natáčejí až do rychlosti 30 km/h. Systém lze deaktivovat z místa řidiče. Nechybí ani centrální huštění pneumatik.

Převodovka Allison 4500R je plně automatická s hydrodynamickým měničem, integrovaným retardérem a motorovou brzdou. Pro pohon čerpadla slouží pomocný pohon Hydrocar EFP-1 s funkcí pump&roll – výkon čerpadla tak není závislý na otáčkách motoru.

Motorový prostor Titanu je osazen automatickým hasicím zařízením, které je spouštěno manuálně řidičem. Zásoba hasiva je dimenzována pro uhašení celého prostoru, pro včasné varování před přehřátím slouží snímače teploty.

Přečtěte siZáchranný útvar v Hlučíně disponuje unikátním pancéřovaným pásovým nakladačem CAT 973D Steel Mill

Přetlaková hermeticky uzavřená kabina je čtyřdveřová, odolná proti mechanickému poškození na úrovni balistické ochrany ve stupni 2a/b podle armádních norem, odolá tedy explozi protitankové miny s náloží až 6 kg TNT pod kolem či středem podvozku. Zároveň chrání před účinky vnějšího zamoření chemickými, ropnými nebo toxickými látkami – a to včetně bojových otravných či biologických látek.

Pro tyto situace slouží filtroventilační zařízení. To disponuje aktivním i pasivním režimem, ovládací panel je v dosahu řidiče. Nezávadnost ovzduší je jištěna čidlem koncentrace kyslíku a oxidu uhelnatého. Zařízení je umístěno mezi sedadly v zadní řadě, při tlaku 300 Pa dodá 100 m3 vzduchu za hodinu.

Okna jsou vybavena vnější drátěnou ochranou, tu lze demontovat a uložit v nástavbě. Otevírání i zavírání všech dveří je posilováno pneumaticky ze vzduchové soustavy podvozku.

Vzhledem k nízké konstrukci a zvolenému podvozku je kabina čtyřmístná. Všechna sedadla jsou vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy. Nechybí klimatizace a nezávislé naftové topení.

Přečtěte siŽebřík TD44 Gigant Tatra 813 8x8 Titan

K dispozici je 9" displej kamer – bočních a zadní. Nechybí 6" navigace pro nákladní automobily, ovládání nárazníkové lafetové proudnice a lafetové proudnice nástavby, obsluha kamer na výsuvném stativu, ochlazovacího zařízení, ovládání požárního čerpadla a sledování teploty povrchu automobilu i okolí. Technologický výjezdový tablet o úhlopříčce 10,1" je vyjímatelný.

Pro spojení slouží analogová i digitální vozidlová radiostanice. V dobíjecích úchytech je trojice LED svítilen.

Tříčlenná osádka má k dispozici dýchací přístroje, jsou uloženy v přední části kabiny před motorem, pro čtvrtého – evakuovaného – je přístroj uchycen vzadu nad filtroventilací.

Při obsluze stříkačky se počítá se dvěma strojníky, velitelem a jedním místem pro evakuovanou osobu. Ovládací prvky u sedadla velitele a sedadla za řidičem jsou zdvojené, ovládací panel a displej temokamery je uchycen na flexibilním rameni a lze ho tedy použít u obou míst.

Vzduchové, palivové i olejové rozvody jsou vedeny kovovým potrubím nebo jsou chráněny kovovými pouzdry či ohnivzdornými návleky se samozhášecí vrstvou. Další ochranu proti sálavému teplu zajišťuje systém vodních skrápěcích trysek. Ten je rozdělen na dva okruhy – první z nich chrání pryžové části (pneumatiky, vzduchové odpružení a rozvody důležité pro jízdu a hašení), druhý pak povrch kabiny řidiče a nástavby.

Dvojice akumulátorů má nadstandardní kapacitu 225 Ah, vozidlo je vybaveno 150ampérovým alternátorem. O dobíjení akumulátorů se stará zásuvka Rettbox-Air sdružená s doplňováním tlakového vzduchu. Po nastartování automobilu se samočinně odpojí.

Přečtěte siZáchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR pořídil speciální cisternovou zodolněnou stříkačku Triton na podvozku Tatra

Tatra Titan dokáže brodit klidnou vodou do hloubky 1 200 mm. V přední a zadní části podvozku jsou v prostoru rámu přípojné prvky pro vyproštění a tažení vozu v jeho maximální hmotnosti.

Nárazníková lafetová proudnice Alco APF 2 dosahuje průtoku 1 000 litrů za minutu a umožňuje hašení vodou i pěnou. Směr stříkání sleduje kamera a přenáší jej na monitor ve voze.

Pracovní rozsah proudnice je ±90 ° horizontálně a –45 ° až 90 ° vertikálně. Vozidlo samo v nádrži pěnidlo nevozí, jeden z přípojných bodů v zadní části je však přímo propojen s lafetovou proudnicí a lze jím dodávat jak vodu, tak pěnotvornou směs. Příslušný ventil je obsluhován z kabiny vozu.

Výstražné světelné zařízení je jak modré, tak oranžové barvy, siréna je umístěna za předním nárazníkem. Ten je osazen LED světlomety.

Nástavba

Vnější opláštění karoserie účelové nástavby má zvýšenou odolnost proti mechanickému poškození, zejména při průjezdu lesním porostem nebo v troskách budov.

V horní části je výsuvný teleskopický stožár o maximální výšce 5 metrů nad úrovní terénu vybavený zařízením plnícím funkci kamery, termokamery a laserového dálkoměru. Kamera je naklápěcí a otočná kolem osy, záznam v délce 200 minut se ukládá na médium v automobilu. Teplotní citlivost kamery je 0,05 °C, pracuje v teplotním rozsahu –40 až 1 500 ° a má možnost 14× digitálního zoomu.

Další kamery jsou umístěny v zadní části a na obou bocích, jsou chráněny proti mechanickému poškození a mají stupeň krytí IP64. Veškeré záznamy lze přenášet přes internet do mobilního zařízení.

Výsuvná lafetová proudnice Alco APF 3 je pevně zabudovaná, její jmenovitý průtok je 4 000 litrů za minutu. Umožňuje hašení vodou a je vybavena kamerou sledující směr stříkání. Obraz je přenášen do kabiny. Pracovní rozsah proudnice je ±165 ° horizontálně a –55 ° až 70 ° vertikálně.

Okolí nástavby osvětlují na obou bocích a vzadu světlomety o světelném toku 5 000 lumenů, stejný typ je taktéž na obou lafetových proudnicích.

Nádrž na vodu o objemu 12 000 litrů je z nerezavějící oceli. Na pracoviště strojníků je signalizován pokles objemu pod 10 %. Plnicí zařízení je vyvedeno dozadu a je tvořeno hned třemi 75mm hrdly. Kohout plnění nádrže je ovládán dálkově, nechybí zařízení automatické regulace hladiny bránící přetečení během plnění.

Přečtěte siPětinápravová velkokapacitní Tatra Taurus Záchranného útvaru uveze 21 tisíc litrů vody, vyrobila ji THT Polička

Čerpací zařízení THT PJA 4000 dosahuje jmenovitého výkonu 4 000 litrů za minutu. Veškerá jeho obsluha probíhá z kabiny vozu jak vestavěnými prvky, tak bezdrátově přes dotykové tablety. Umístěno je za motorem, před nádrží na hasivo, na obou bocích vozu jsou 52mm výtlačná hrdla s mechanickým ventilem.

Rozměry a hmotnosti

Titan je dlouhý 11 000 mm, široký 2 550 mm a vysoký 3 300 mm. Světlá výška vozu je 450 mm, pod nápravou 390 mm. Tatru lze bočně naklonit až pod úhlem 30 °, přední i zadní nájezdový úhel je 40 °, přejezdový pak 30 °.

Rozvor mezi dvěma předními a dvěma zadními nápravami je 2 150 mm, mezi druhou a třetí pak 3 300 mm.

Obrysový průměr zatáčení je 22 metrů, stoupavost při maximální legislativní hmotnosti – tedy 32 000 kg – je 65 %.

Vůz dokáže překročit překážku o délce až 2 100 mm. Titan dokáže jet po zpevněné komunikaci rychlostí 90 km/h.

Náhrada za tank

Zodolněné Tatry Titan by při činnosti Záchranného útvaru měly nahradit hasičský tank SPOT-55 při zásazích v místech, kde může dojít k ohrožení osádky. Tank je již technicky a morálně zastaralý, vzhledem k náročnosti oprav a udržitelnosti bude postupně vyřazen ze služby.

Přečtěte siHasičský tank SPOT-55 lze ovládat dálkově, veze 11 tisíc litrů vody

Hasiči předpokládají nasazení nových tatrovek v prostorech s možností výskytu nevybuchlé munice, tlakových lahví, při odstraňování následků teroristických útoků, v chemických a petrochemických provozech, při rozsáhlých přírodních požárech a při provádění průzkumu a monitorování v zamořeném prostředí.

Do budoucna se počítá s tím, že přibude ještě jeden kus této speciální techniky a to k záchranné rotě v Jihlavě tak, aby měl Záchranný útvar HZS ČR jednu cisternovou zodolněnou stříkačku v každé ze svých dislokací.

Sdílet