Sobota 20. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Škoda 706 RTHP. Dobytčák či kabina pro mužstvo?

Přinášíme vám devátou část seriálu, zabývajícím se vnitřními rozměry kabin v prostoru mužstva. V tomto článku si připomeneme automobil CAS 25 Š706 RTHP, pocházející od dobrovolných hasičů ze Slatiny.

Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:

  1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
  2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv Haix vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
  3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
  4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
  5. rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
  6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
  7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

Již devátá část oblíbeného seriálu o hasičských kabinách vám představuje jednu ze starších a většině sborů dobře známých kabin cisterny Š706 RTHP. Kabina je navržena pro tehdejší družstvo 1+7, je tedy osmimístná. Čtyři hasiči sedí ve směru jízdy, dva na kraji kabiny zády k němu. Toto řešení však neposkytuje takto velkému družstvu dostatek místa, dva uprostřed sedící hasiči nemají z důvodu přítomnosti krytu motoru doslova kam složit nohy. Hasiči, sedící proti sobě, se takřka dotýkají koleny. V případě obsazení pouze družstvem 1+5 je však toto řešení relativně dostačující a šíře prostoru umožňuje složení kolen „napřeskáčku“. Na každého z hasičů na sedadlech ve směru jízdy připadá šířka sedáku 535 mm.

Dostrojování v počtu 1+4 je možné pouze za tolerance kolegy sedícího naproti, je nutné se koordinovat a umožnit oblékání v jedné chvíli pouze jednomu hasiči v jednom směru jízdy. Prostřední místa ve směru jízdy jsou z výše uvedených důvodů – ostatně vidět je to i na fotografiích – pro jakoukoli další manipulaci během jízdy nepoužitelná. Mezi sedáky naproti sobě umístěných sedadel je 410 mm.

Varianta s družstvem 1+3 je už k hasičům shovívavější. Po směru jízdy sedící hasič má před sebou 530 mm prostoru a na šířku může využít více než 1,5 násobek sedáku, jakékoli dostrojování zde tedy není problém.


Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 25 Š706 RTHP JSDH Slatina:

1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed dvojlavice

  • 2140 mm

2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části

  • 580 mm na podlaze mezi sedadly ve směru a proti směru jízdy

3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části

  • 410 mm mezi hranami sedáků ve směru a proti směru jízdy

4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části

  • 400 mm u hasiče, naproti němuž nesedí kolega, jedná se o vzdálenost po hranu sedáku protějšího sedadla ve výši lýtek

5. rozměry sedaček

  • sedadla ve směru jízdy 535 mm na osobu, proti směru 465 mm

6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop

  • 1400 mm

7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

  • 1000 mm

Závěr: Pro bývalé družstvo 1+7 je kabina nedostatečná, družstvo dnešní velikosti, tedy 1+5, již přepraví vcelku obstojně, hasiči mají v této konfiguraci spoustu místa v oblasti ramen, pokulhává však prostor na nohy, vzhledem k uspořádání sedadel proti sobě.

VÝSLEDEK: kabina pro mužstvo v původním počtu 1+7 jednoznačně nedostatečná, avšak berme v potaz, že 8 osob se někam prostě vejít muselo. Na dnešní poměry vozidlo nelze hodnotit.

Tuto část berte jako připomínku toho, co zde vzniklo před několika desítkami let. Můžete tak srovnat dnešní kabiny a tohoto ,,veterána", který je však ještě v hojném počtu u jednotek SDH.

Sdílet
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?