Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 24 Volvo FM 9/ SPS-THZ. Dobytčák či kabina pro mužstvo?

Třiadvacátou kabinou, kterou vám server POŽÁRY.cz představuje, je továrně prodloužená bouda Volvo, o které se dá naprosto bez nadsázky říct, že to je obrovská tělocvična, kterou využívají členové jednotky SDH Nový Bor při výjezdech.

Pro začátek si připomeneme hodnotící kriteria:

  1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice
  2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části
  3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části
  4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části
  5. rozměry jednotlivých sedaček, eventuálně lavice děleno čtyřmi
  6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop
  7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

Pořadové číslo 23 našeho seriálu připadlo na švédský automobil Volvo FM 9 4×4 EURO 3. Za týden uvidíte jeho novější variantu s motorem EURO 4, která je rozměrově odlišná, co se vnitřního prostoru týče.

Volvo FM 9 EURO 3 je již na první pohled po otevření vstupních dveří až neskutečně prostornou kabinou. Říkal jsem si, že to nemůže být větší, než první hodnocený vůz ze Skandinávie, teda Scania, opak je však pravdou. Šíře podlahového prostoru od spodní hrany lavice u podlahy po kryt motoru je 870 mm napříč celou kabinou, od hrany sedáku je to 600 mm. Stejně skvěle tak jsou na tom i ostatní měřené parametry. Výška kabiny je 1570 mm, což je plně dostačující, lehce nadprůměrný údaj.

Po nastoupení do vozidla a usednutí na lavici získáte pocit, že je před vámi místa snad až zbytečně moc. Od kolene po kryt motoru zbývá ještě 340 mm. Např. u Atega je to pouhých 100 mm. Prostor pro jednotlivce na lavici vychází v hodnotě 530 mm, což je více než dostatečné. I z tohoto hlediska je ve Volvu rovněž naprosto bezproblémové dooblékání. Nikdo se nijak nemačká, hasiči nemusejí být k sobě ani nějak extra prostorově tolerantní. Dispoziční řešení vnitřního prostoru je u tohoto vozu skutečně perfektní a jiný podobný automobil u nás nenajdete.


Hodnotící kritéria – výsledky kabiny CAS 24 Volvo FM 9 4×4/ SPS-THZ JSDH Nový Bor:

1. šíře vnitřního prostoru kabiny při zavřených dveřích – měřeno přes střed lavice

  • 2200 mm

2. šíře podlahového prostoru pro nohy (na obuv vel. 44, což je 32 cm) – měřeno od konce spodní části lavice (sedadla) po přední kryt motoru či jiný ukončovací prvek zadní části

  • 870 mm

3. šíře prostoru od hrany sedačky po přední kryt či přepážku zadní části

  • 660 mm

4. zbytkový prostor pro nohy v oblasti kolen – měřeno od kolene po přední kryt či přepážku zadní části

  • 340 mm

5. rozměry jednotlivých sedaček

  • 4× 530 mm na osobu

6. výška zadní části kabiny od podlahy po strop

  • 1570 mm

7. výška zadní části kabiny od plochy sedadla/lavice po strop

  • 1080 mm

Závěr: Hasiči mají pro sebe v celém prostoru zadní části kabiny mimořádný, až nadstandardní dostatek místa a to i v případě jejího plného obsazení. Lavice i její rozpočítaná šíře pro jednotlivce je plně vyhovující. Prostor pro nohy poskytuje značné pohodlí a to nejen z důvodu dostatečné šíře podlahy, ale i kvůli jejímu pohodlnému gelovému provedení. Této kabině nelze vytknout zhola nic.


VÝSLEDEK: 100% kabina pro mužstvo


Poděkování autora patří tentokrát dobrovolným hasičům ze severu republiky, konkrétně JSDH Nový Bor v čele s jejich velitelem, Martinem Kočím a jeho předchůdcem, Josefem Kočím starším

Sdílet
Seriál: Dobytčák či kabina pro mužstvo?