Neděle 18. listopadu 2018, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner MIBAG_2012 OK

Nová Scania s říditelnou zadní nápravou pro podnikové hasiče Škoda Auto byla vyrobena v Kobitu, je vybavena Cobrou a CAFS

Hasičský záchranný sbor podniku Škoda auto získal do svého vozového parku zcela novou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Scania nové generace. Vůz dodala firma Kobit THZ.

Podvozek

Jako šasi pro cisternu posloužil třinápravový typ P450 B6×2*4NA o rozvoru 3 500 mm se vzduchovým pérováním zadních náprav a říditelnou první a poslední nápravou.

Pohání ho naftový třináctilitrový šestiválec DC13 148 o výkonu 335 kW splňující emisní normu Euro 6. Samočinná převodovka GRS905R Opticruise je dvanáctistupňová, nechybí retardér. Převodovka je vybavena dvěma pomocnými pohony – jeden slouží pro požární čerpadlo, druhý pro zařízení Cobra.

Kabina je dvoumístná typ CP 17L, sedadlo velitele má v opěradle integrován držák dýchacího přístroje, v dosahu pak výjezdový tablet Samsung Galaxy Tab S2 LTE.

Vybavena je topením i klimatizací. Na její levé straně je sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox-Air. Po nastartování se samočinně odpojí.

Kabina osádky je vybavena vozidlovou analogovou radiostanicí Mototrbo DM 4600E a čtyřmi dobíjecími úchyty pro ruční radiostanice Motorola DP 2600. Nechybí šest dobíjecích úchytů pro ruční svítilny Survivor LED v provedení ATEX.

CAS je vybavena na každém držáku bočního zpětného zrcátka jedním LED pracovním světlometem s intenzitou světelného toku 1000 lm, který osvětluje prostor podél boku vozu a jedním LED pracovním světlometem s intenzitou světelného toku 1000 lm umístěného pod zadní příčkou rámu, který osvětluje prostor za CAS.

Zapnutí pracovních světlometů je umožněno z místa řidiče, je nezávislé na zařazeném zpátečním rychlostním stupni a je řidiči opticky signalizováno kontrolkou žluté barvy.

Přední část Scanie je vybavena elektrickým lanovým navijákem s tažnou sílou ve vodorovné rovině 54 kN. Úchytný prvek lanového navijáku je opatřen kotvícím okem pro možnost upevnění háku lanového navijáku při práci s lanovou kladkou.

Kotvící oko je dimenzováno na tažnou sílu shodnou s tažnou silou lanového navijáku. Naviják má dálkové ovládání s délkou kabelu 5 metrů a je opatřen nepromokavým obalem. Buben navijáku je osvětlen samostatným osvětlením typu LED ovládaným z prostoru řidiče.

U navijáku je uchycena nárazníková proudnice s délkou účinného dostřiku 30 metrů.

Kamerový systém

Scania je vybavena kamerovým systémem, který umožňuje sledování a archivaci reálné situace během jízdy k zásahu i záznam samotného zásahu.

Kamerový systém se skládá z přední kamery s pozorovacím úhlem 140 stupňů, která je umístěná za předním sklem CAS a ze zadní kamery (sledování prostoru za CAS) v provedení antivandal s IR přísvitem.

Systém umožňuje trvalý záznam na dvě vyjímatelné SD karty i možnost doplnění současného přenosu snímané situace na videoserver pomocí sítě mobilního operátora 2G/3G/4G LTE. Vyjmutí SD karet je umožněno jen pověřené osobě, např. pomocí vhodného klíče.

Součástí dodávky je i příslušný software umožňující správu přenesených dat, konfiguraci systému a monitoring cisterny (online sledování kamer, pozice GPS, aktuální rychlost a zobrazení ve svém mapovém podkladu, itinerář jízd a celkového pohybu).

Nástavba

Nástavba je modulová, přední a zadní skříně jsou vyrobeny z hliníkových profilů a olepeny plechem. Pro lepší přístup k vybavení v bočních skříních jsou k dispozici výklopné stupačky.

Nádrž na hasivo je vyrobena z nerezavějící oceli a vejde se do ní 8 500 litrů vody a 1 000 litrů pěnidla. Na obou stranách nástavby jsou LED stavoznaky signalizující zbývající množství hasebních látek.

Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 4 000 litrů za minutu a je vybaveno systémem CAFS – tedy Compressed Air Foam System – pro výrobu pěny stlačeným vzduchem.

Přečtěte siZiegler dodal podnikové jednotce hasičů Škody Auto dvojici cisteren Scania se zařízením pro výrobu suché pěny a systémem Cobra

Všechny výsuvné, otočné a výklopné prvky, které přesahují při použití základní rozměry CAS v přepravním stavu, jsou opatřeny zepředu, zezadu a ze strany retro-reflexními prvky.

V CAS je na vertikálním výsuvném prvku umístěno zařízení pro provedení hygieny rukou po zásahu. Zařízení tvoří dávkovač tekutého mýdla, voděodolný držák na papírové ubrousky a zdroj vody v kanystru o objemu 10 l opatřený kohoutem.

Součástí tohoto prostoru je spirální hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu podvozku a ovládaná mechanickým vzduchovým kohoutem.

CAS je vybavena elektronický systém řízení požární nástavby FTCS od firmy RCE SYSTEMS. To umožňuje:

  • záznam dat, chybový deník, max. dosažené otáčky čerpadla
  • diagnostika, kontrola uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru, zajištění žebříku (vstup na střechu vozu)
  • automatizovaný provoz, zavodnění čerpadla, tlaková regulace
  • upozornění na chybnou obsluhu
  • systém plánované údržby v nástavbě požárního automobilu
  • odvodnění čerpadla
  • uzavření plněni nádrže při dosažení plného stavu hasiva
  • automatickou aktivaci osvětlení úložných prostorů nástavby při otevření úložného prostoru,
  • ovládání čerpacího zařízení (zapínání/vypínání pomocného pohonu, ovládání otáček čerpadla, zapínání/vypínání vývěvy, otvírání/zavírání potrubí sání vody z nádrže, otvírání/zavírání potrubí plnění nádrže čerpadlem a hydrantem, zapínání/vypínání vysokotlakého režimu čerpadla)
  • ovládání osvětlení okolí automobilu
  • ovládání výstražných světel oranžové barvy
  • optickou a akustickou signalizaci v obslužném místě čerpacího zařízení a v kabině řidiče a osádky
  • sledování a zobrazování plánovaných údržbových úkonů na požární nástavbě
  • zobrazování zpráv a varovných hlášení pro obsluhu požárního automobilu
  • hlídání mezních stavů (maximální otáčky čerpadla, maximální otáčky pro sání, mezní tlak v čerpadle, nízký stav hasiv, maximální rychlost vozidla při zapnutém pomocném pohonu apod.)

Obslužné místo čerpacího zařízení je vybaveno komunikační jednotkou s mikrofonem a reproduktorem s regulací hlasitosti pro druhé ovládání vozidlového radiostanice.

Pro osvětlení bezprostředního okolí účelové nástavby jsou na obou bocích v okapnicích umístěny zdroje bílého neoslňujícího světla v celé délce nástavby, na zádi CAS je jeden zdroj bílého neoslňujícího světla. Lze je zapnout a vypnout z prostoru řidiče a z prostoru obsluhy čerpadla.

Scania je vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem Teklite o výšce 5 m od země se čtyřmi LED světlomety s celkovým světelným tokem 32 000 lumenů a krytím IP 44. Světlomety jsou orientovány do jednoho směru.

Naklápění světlometů podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy v rozsahu nejméně 0 – 360° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem o délce 5 metrů. Dálkové ovládání je umístěno v prostoru požárního čerpadla.

Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy. Vysunutí stožáru je po odbrzdění ruční brzdy akusticky signalizováno až do jeho úplného zasunutí do přepravní polohy. Stožár je napájen z elektrické soustavy podvozku.

Zadní část nástavby je vybavena kamerou pro sledování prostoru za vozidlem. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě a barevná zobrazovací část o velikosti 5“ je umístěna v zorném poli řidiče.

CAS je na pochozí střešní plošině vybavena dálkově ovládanou lafetovou proudnicí z kabiny řidiče. Její průtok je 4 000 litrů za minutu.

Výstražné světelné a zvukové zařízení

Zvláštní výstražné zařízení od firmy WHELEN je široké 1 700 mm a má světelnou část modré barvy opatřenou čtyřmi rohovými moduly a osmi přímými moduly směrem dopředu.

Kryty rohových modulů jsou v modré barvě, kryty přímých modulů jsou čiré.

Zvuková část je umístěna skrytě v prostoru pod předním oknem kabiny tak, aby vyzařování zvuku směrem před vozidlo bylo omezeno co nejméně.

Součástí zvláštního výstražného zařízení jsou dvě synchronizované LED svítilny s dvanácti světelnými zdroji vyzařující modré světlo, které jsou umístěné na přední straně kabiny osádky a lze je v případě potřeby vypnout samostatným vypínačem.

Ovládání zvláštního výstražného zařízení je dosažitelné z místa strojníka. Přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno na volantu a je umožněno i z místa velitele. Světelná část zvláštního výstražného zařízení v zadní části CAS je v provedení LED a je zabudována v rozích karosérie účelové nástavby.

Oranžová blikající světla v provedení LED na zadní části účelové nástavby jsou soustředěna do jednoho celku vybaveného osmi světelnými zdroji. Lze je zapnout a vypnout z prostoru řidiče a z prostoru obsluhy požárního čerpadla.

Zařízení CAFS

Použité zařízení jako kompletní funkční celek kombinuje všechny jednotlivé komponenty systému CAFS v jednom modulu.

Přečtěte siŠestnáct velkokapacitních cisteren Tatra 815-7 pro výrobu pěny stlačeným vzduchem pořídili hasiči v Moravskoslezském kraji

Na základním rámu je vozidlo vybaveno vestavěným čerpadlem, kompresorem, tlakovým směšovacím systémem, dávkováním pěny, patentovanou směšovací komorou a všemi měřicími a ovládacími prvky.

CAFS se vyrábí nezávisle na instalačním čerpadle vozidla bez tlakových ztrát a bez omezení průtoku vody.

Stlačený vzduch je do proudu „voda/pěna“ vyfukován proporcionálním ventilem pro regulaci tlaku do směšovacího ventilu.

Systém je regulován moderními měřicími a řídicími technologiemi zaručujícími možnost činnosti jednotky i ve výrazně kolísavých provozních podmínkách (např. v případě pulzního provozu).

Zařízení CCS Cobra

Scania je v levém předním prostoru účelové nástavby vybavena pevně zabudovaným zařízením pro řezání vodním paprskem Cobra 360HLS kit včetně nádrže na abrazivo s možností přimísení abraziva a pěnidla.

Přečtěte siCold Cut System Cobra je užitečným pomocníkem hasičů, možnosti využití se stále rozšiřují

Řezací zařízení je určené pro řezání stavebních konstrukcí (zejména materiálů: zdivo, beton, ocel, sklo, pryž, dřevo) a následné hašení. Změnou proudnice lze zařízení použít pro vysokotlaké hašení vodou a pěnou.

Cobra je napájena vodou z nádrže na vodu, pěnidlem z nádrže na pěnidlo a je mechanicky poháněna od pohonné soustavy podvozkové části cisterny. Tlakový zdroj vody zaručuje plynulou dodávku média bez vodních rázů při pracovním tlaku nejméně 270 barů.

Průtokový naviják s hadicí o délce 100 metrů a s proudnicemi je umístěn v pravé zadní schráně nástavby. Řezací a hasící proudnice je v držáku, který zachycuje případné úkapy. Držák je konstruován pro samovolný odtok vody pod účelovou nástavbu.

Sdílet
Banner scott OK