Neděle 22. října 2017, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Holík OK

Bez spojení není velení 4 -část 3

…aneb vrtáme střechu.

Montáž antény na vozidlo lze provést několika způsoby. Nejlepší je vyvrtat otvor do střechy a namontovat patici antény „natvrdo“. Toto řešení je sice zdlouhavější a leckdy při vrtání i srdce krvácí, ale zato má na funkčnost antény blahodárný vliv. Anténa je totiž obvykle konstruována prioritně právě pro takovouto instalaci. Pokud nelze z nějakého důvodu vyvrtat díru, je nejlepší použít magnetický držák. Těch je na trhu velké množství v různých velikostech a tvarech a s různými konektory pro připojení anténních zářičů. Jen počítejte s tím, že některé firmy mají tyto konektory dosti specifické a koupíte-li někde levně magnet od Tesly, počítejte, že jiný zářič, než od Tesly na něj bez úprav nepřiděláte. A nakonec existují i nejrůznější klemy, nejčastěji montované na horní okraj pátých dveří, u kamiónů na zrcátka. Osobně toto řešení ale považuji za nejméně šťastné. Proč? Anténa by totiž měla být pokud možno někde uprostřed střechy, jedině tak má při vysílání vyrovnané všesměrové účinky. Pokud ji umístíte ke kraji, pak bude dobře vysílat v tom směru, v němž je větší plocha střechy a hůře ve směru opačném. Pokud ji ale umístíte na klemu na okraj pátých dveří, nečekejte už vůbec od takového řešení nějaké zázraky. Občas lze vidět na některých vozech antény, namontované do blatníků (!!), kde patice, vyčnívající do boku snadno mohou někomu ublížit, nehledě na nevalnou účinnost takového řešení (mívají to některé taxíky v Praze). Rovněž „módní“ instalace dlouhé antény na přední ochranný rám offroadu není nic světoborného. Jednak je anténa blízko největšímu zdroji rušení (motor) a hlavně na takovém místě nikdy pořádně fungovat nebude. A to z toho důvodu, že většinou nebyla pro takový způsob umístění zkonstruována. Anténní kabel pokud možno nezkracujte ani nenastavujte, jeho délka je „součástí“ konstrukce anténní soustavy a při její změně se může stát, že anténu už nedoladíte. A pokud již musíte kabel nastavovat, pak je lepší se poradit a prodloužit kabel o určitou délku (závisí na několika faktorech), aby anténu bylo možno doladit. Případně, pokud s anténním zářičem není možno manipulovat, je možno ladit sestavu právě délkou té prodlužovací části kabelu. Existují i antény, konstruované pro montáž do plastových nástaveb (třeba na motorové čluny a lodě vůbec), ale jejich cena není malá a obvykle nemají pevné, odolné a přitom ohebné kovové zářiče, nýbrž silnější plastové (kvůli agresivní slané vodě). Nezapomeňte anténu po montáži přizpůsobit pomocí PSV metru, nenaladěná anténa může v některých případech (zejména při vyšších vysílacích výkonech) způsobit i zničení koncového tranzistoru a to není zrovna levná záležitost! A na závěr už jen „maličkost“. Jelikož se jedná o instalaci zařízení vně vozidla, jak anténa, tak případně magnetický držák by měly mít homologační značku 8SD (v současné době už asi bude stačit homologace EU). A nezapomeňte, dle předpisů by neukotvená anténa na vozidle neměla svou délkou přesáhnout 140 cm (jestli se dobře pamatuji), já kdysi jezdil s anténou, co měla 220cm a policajti nestačili zírat (i když jsem ji měl ukotvenou silonovými vlasci).

Někdy se ale stane, že přes veškerou snahu výsledek neodpovídá vloženému úsilí. Ale k tomu v dalším dílu.

KXC 195

<a href=„https:/­/www.pozary.cz/cla­nek.asp?id_clan­ku=1476“ target=>Bez spojení není velení – 1
<a href=„https:/­/www.pozary.cz/cla­nek.asp?id_clan­ku=1515“ target=>Bez spojení není velení – 2
<a href=„https:/­/www.pozary.cz/cla­nek.asp?id_clan­ku=1574“ target=>Bez spojení není velení – 3 první část
<a href=„https:/­/www.pozary.cz/cla­nek.asp?id_clan­ku=1615“ target=>Bez spojení není velení – 3 druhá část
<a href=„https:/­/www.pozary.cz/cla­nek.asp?id_clan­ku=11823“ target=>Bez spojení není velení – 4 první část
<a href=„https:/­/www.pozary.cz/cla­nek.asp?id_clan­ku=1986“ target=>Bez spojení není velení – 4 druhá část
Sdílet
Banner MIBAG_2012 OK